تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب و رسوم و اعمال
چهارشنبه 2 شهريور 1390 در زمينه راستي و درستي زخم چشم وچشم خوردن توضيح فرمائيد؟

آنچه كه بسيار مهم است اينكه خيلي از امور واقعيت داشته وما آنها را خرافه مي پنداريم وخيلي از امور خرافه مي باشند وما با نگاه واقعيت به آن مي نگريم.

در رابطه با چشم زخم رسول اكرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مى‏دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26).

  كنايه از اين كه شتر در اثر چشم‏زخم مريض مى‏شود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح مى‏كند.

  از رسول گرامى اسلام روايت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقيع مى‏گذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بيشتر اهل اين  قبرستان به سبب چشم‏زخم در اين جا آرميده‏اند»، (تفسير منهج‏الصادقين، ج 9، ص 391).

از مولاى متقيان حضرت على(عليه السلام) نيز در نهج البلاغه مطلبى در اين زمينه آمدهاست كه: العين حق والرقى حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است، (جمله 400 كلمات قصار).

    بوعلى‏سينا در كتاب «اشارات» مى‏گويد: براى بعضى از نفوس تأثيراتى در خارج از بدن خودشان هست، به يك نحو ارتباط روحانى مثل ارتباط نفس به بدن. برخى ديگر گفته‏اند: تشعشعاتى به صورت موج ازچشم شخص بيرون مى‏آيد و در طرف مقابل اثر مى‏گذارد.

 درمان اين مشكل:

  الف) ياد كردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را  ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).

  ب ) گفتن «تبارك اللّه‏ احسن الخالقين؛ امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد،  زيرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26).

  ج ) گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‏زخمى خنثى مى‏گردد.

  د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92).

   ه ) نوشتن سوره‏هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آية‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).

  و ) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، (همان، ص 26).

اما نكته اي كه قابل ذكر مي باشد اين است كه واقعيت داشتن چشم زخم منافاتي با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه اين مسأله نوعي قدرت ماوراء الطبيعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسياري از كارهاي ديگر كه به واسطه تربيت و قدرت روح آدمي قابل تحقق است.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5211
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما