آنچه كه بسيار مهم است اينكه خيلي از امور واقعيت داشته وما آنها را خرافه مي پنداريم وخيلي از امور خرافه مي باشند وما با نگاه واقعيت به آن مي نگريم.
در رابطه با چشم زخم رسول اكرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مىدهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26).
كنايه از اين كه شتر در اثر چشمزخم مريض مىشود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح مىكند.
از رسول گرامى اسلام روايت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقيع مىگذشت. در آنجا فرمود: «به خدا قسم بيشتر اهل اين قبرستان به سبب چشمزخم در اين جا آرميدهاند»، (تفسير منهجالصادقين، ج 9، ص 391).
از مولاى متقيان حضرت على(عليه السلام) نيز در نهج البلاغه مطلبى در اين زمينه آمدهاست كه: العين حق والرقى حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است، (جمله 400 كلمات قصار).
بوعلىسينا در كتاب «اشارات» مىگويد: براى بعضى از نفوس تأثيراتى در خارج از بدن خودشان هست، به يك نحو ارتباط روحانى مثل ارتباط نفس به بدن. برخى ديگر گفتهاند: تشعشعاتى به صورت موج ازچشم شخص بيرون مىآيد و در طرف مقابل اثر مىگذارد.
درمان اين مشكل:
الف) ياد كردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمىرسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).
ب ) گفتن «تبارك اللّه احسن الخالقين؛ امام صادق(ع) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشمزخم حق است»، (همان، ص 26).
ج ) گفتن «امنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشمزخمى خنثى مىگردد.
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشمخوردن، (همان، ج 92).
ه ) نوشتن سورههاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آيةالكرسى» در ورقهاى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).
و ) قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، (همان، ص 26).
اما نكته اي كه قابل ذكر مي باشد اين است كه واقعيت داشتن چشم زخم منافاتي با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلكه اين مسأله نوعي قدرت ماوراء الطبيعه است كه خداوند آن را قرار داده مانند بسياري از كارهاي ديگر كه به واسطه تربيت و قدرت روح آدمي قابل تحقق است.