تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
آداب و رسوم و اعمال
چهارشنبه 2 شهريور 1390 چرا يكي از اعياد اسلامي، روز جمعه است؟

روز جمعه در اسلام جايگاه بسيار بلند و حرمت خاصي دارد و روايات كثيري در فضيلت و آداب و اعمال آن وارد شده است در روز جمعه نماز پرشكوه و باعظمت جمعه در مسجد جامع هر شهر برگزار مي گردد و هر هفته خون تازه اي بر پيكر نيمه جان اجتماع ميريزد از لابلاي روايات، فضائل و خصوصيات زيادي براي روز جمعه بدست مي آيد كه به بعضي از آنها اشاره ميشود.
1-
امام صادق( عليه السلام) ميفرمايد هر كس بين ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دنيا برود خداوند متعال او را از فشار قبر دور ميدارد.

2- رسول خدا( صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود روز جمعه سيد و آقاي روزهاست . . . درآن روز ساعتي است كه هيچكس سئوال نميكند مگر آنكه خداوند آنرا اجابت ميفرمايد تا وقيتكه سؤال و خواسته اش از حرام نباشد....

3- امام صادق( عليه السلام) فرمود. . . و جمعه براي نظافت كردن و پاكيزگي است و آن عيد مسلمانهاست...... قائم ما عليه السلام در روز جمعه قيام مي كند و. . . هيچ عملي در روز جمعه با فضليتر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست.

4- امام باقر (عليه السلام) فرمود شب جمعه شب نوراني و روز جمعه روز درخشنده اي است و آزاد شدگان از آتش جهنم در روز جمعه بيشتر از هر روز ديگر است.

5- امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام ) فرمودند شب جمعه كه ميشود خداوند ملائكه اي را امر ميكند كه از اول شب تا آخر آن ندا كند و شبهاي ديگر فقط در ثلث آخر شب ندا ميكنند - كه آيا سائلي هست كه به او عطا كنم؟ آيا توبه كننده اي هست تا توبه اش را بپذيرم؟ آيا استغفار كننده اي هست كه او را ببخشم؟ اي طالب خير روي آور و اي طالب شر دست بردار.
6-
حضرت امام موسي كاظم عليه السلام فرمودند: خداوند انبياء و اوصياء را در روز جمعه آفريد و در آنروز از آنها پيمان گرفت.......

7- امام صادق عليه السلام فرمود دوري كنيد از گناهان در شب جمعه كه در آن شب گناهان و طاعات دو چندان است ......

8- امام باقر عليه السلام فرمودند بهشتيان و جهنميان آمدن روز جمعه را در بهشت يا جهنم ميشناسند زيرا در روز جمعه نعمت بهشتيان افزوده ميگردد و آتش زبانه، جهنميان را احاطه ميكند.

از مجموعه احاديث روش ميشود كه روز جمعه داراي جايگاهي عظيم و مبارك است و بايد آنرا محترم و غنيمت شمرد و لذا رسول خدا صلي الله وعليه وآله وسلم فرمود براي اهل خودتان در هر جمعه هديه اي از ميوه ها و گوشت بدهيد تا آنها به آمدن روز جمعه خوشحال شوند. (ص 344) و ائمه اطهار عليهم السلام هم در هر روز جمعه مسرورند زيرا به آنها علم تازه اي ميرسد.

منابع: بحارالانوار، ج 89، باب 95، از فضيلت شب و روز جمعه.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7334
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما