تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
توبه
سه‌شنبه 20 ارديبهشت 1390 اگر انسان چند بار در طول عمرش براي يك گناه يا چند گناه متفاوت توبه كند ولي باز هم همان گناه يا مانند آن را انجام دهد و توبه خود را بشكند آيا توبه مجدد او پذيرفته مي شود؟

پرسشگر محترم احساس خجلت و شرمندگى در برابر خداوند نسبت به پيشينه هاى سوء خود از بهترين حالات روحى و معنوى و زمينه‏ساز توبه و جلب رحمت و عنايت پروردگار است. البته ضمن آن كه انسان همواره بايد از گذشته‏هاى سوءنگران و نسبت به آينده خود نيز بيمناك باشد درعين حال اين خوف و اندوه هرگز نبايد به گونه‏اى باشد كه انسان را مايوس و نااميد سازد. چه اين خود گناهى كبيره و دامى ابليسى است. خداوند منان رحمتى بى پايان دارد و از همه بندگان گنهكار خود دعوت نموده است كه به او التجا نموده و به سوى رحمت بيكرانش دست نيازبگشايند و وعده داده است كه اگر توبه نموده و دست از زشتى ها بشويند همه گناهان را خواهد بخشيد و آنان را مشمول لطف و كرم بى منتهاى خود خواهد كرد. از امام باقر(ع) روايت است: ليس من عبد مومن الا و فى قلبه نوران؛ نور خيفه و نور رجا، لو وزن هذا لم يزد على هذا ولو وزن هذا لم يزد على هذا؛ هيچ بنده مومنى نيست جز آنكه در ضميرش دو نورتابان است:«نور خوف» نسبت به كرده‏هاى پيشين و فرجام پسين و «نور اميد» به فضل و رحمت پروردگار. كه اگر هر يك با ديگرى سنجيده شود هيچيك فزونى نخواهد يافت، (وسائل‏الشيعه، ج 2، ص 488). «بنابراين بايد با حفظ حالت التجا و تضرع دائمى در برابر خداوند اميد و رجا به عنايات واسعه خداى رحمان و بنده نواز را نيز در دل بالا بريد و رجا را همسان در دل جاى دهيد. زيرا غلبه خوف موجب يأس و غلبه رجا موجب جرئت بر گناه است ولى تساوى آن دو بهترين عامل بازدارنده از گناه وتشويق كننده به توبه و انجام عمل صالح مى‏باشد.

    پشيمانى اساسى‏ترين ركن بازگشت و جبران گناه است ‏ولى نبايد در آن متوقف ماند بلكه خداوند منان آن را پلى قرار داده است تا بندگان مومن با گذر از آن از جهنم سيئات بيرون جسته و به بهشت صالحات فرود آيند. بنابراين گام بعدى تغيير مسير و ترك گناه است.

براى موفقيت در توبه، مطالب زير قابل توجه است:

1- براى موفقيت در امر توبه بايد دانست كه انسان، معجونى از نيروهاى گوناگون است. بعضى از آنها از غرايز حيوانى نشأت مى‏گيرد و بعضى از فطرت حقيقت‏طلب و خداجوى انسان. بين اين نيروها به طور دائم، جدال و درگيرى وجود دارد. انسان بايد با مبارزه‏اى هميشگى(جهاد اكبر) با وسوسه‏هاى شيطانى و نيز ارضاى غرايز از طريق مشروع، قواى نفسانى خود را تضعيف و كنترل كند.

2- براى استمرار توبه، برنامه زمان‏بندى شده براى مبارزه با گناهان داشته باشد. اين برنامه در ابتدا سبك باشد و كم‏كم آن را جدى‏تر و سنگين‏تر كنيد. اگر در همان اول شرط كرديد كه من هيچ‏گاه گناه نمى‏كنم، عملى نخواهد بود؛ مثلاً با خودتان شرط كنيد امروز فقط مى‏خواهم چشم خود را كنترل كنم و آن روز را نيز چند قسمت كنيد.

3- براى التزام به استمرار توبه، در صورت تخلف و شكستن توبه جريمه‏اى قرار دهيد و حتما آن جريمه را پرداخت يا ادا نماييد (مثل دادن صدقه، گرفتن روزه و...).

براى تقويت ايمان در دو زمينه بايد كوشا باشيد:

- رشد علمى؛براى اين كار، كتابهاى شهيد مطهرى و شهيد دستغيب را به تدريج - طبق يك برنامه هفتگى - مطالعه كنيد. از كتاب‏هاى شهيد مطهرى، مقدمه‏اى بر جهان‏بينى و از كتاب‏هاى شهيد دستغيب، ايمان و گناهان كبيره را بخوانيد. توجهداشته باشيد كه مطالعه اين كتابها بايد در كنار درس‏هاى روزانه شما باشد و از آنها نبايد غفلت كنيد. ازاين‏رو خيلى برنامه مطالعاتى خودتان را سنگين نگيريد تا از تحصيل و مطالعه كتاب‏هاى درسى خودتان عقب نمانيد.

- بعد عملى؛اولين گام انجام واجبات و ترك محرمات است. در جدولى همه روزه برنامه‏هاى انجام شده و خداى نخواسته خلاف‏هايى كه مرتكب شده‏ايد را ثبت كنيد و بلافاصله تصميم به از بين بردن آنها با روش‏هاى ذكر شده بگيريد. نتيجه وميزان موفقيت هر يك از آنها را ثبت كنيد و در پايان نتيجه را محاسبه كنيد براى تخلفات خود را ملامت كرده و براى موفقيت‏ها خدا را شاكر باشيد.

بازآ بازآ هرآنچه هستى بازآ                گر كافر و گبر و بت‏پرستى بازآ

اين درگه ما درگه نوميدى نيست          صدبار اگر توبه شكستى بازآ

سفارش ما به شما اين است كه وقتى توبه مى‏كنيد، عزم راسخ داشته باشيد كه ديگر گناه نكنيد و گذشته خود رافراموش نماييد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4892
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما