تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تربیت دینی
دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 با اين كه خود من به حجاب پايبند هستم دختر 10 ساله‌ام به هيج وجه آن را نمي‌پذيرد. علت چيست؟

شايد از سال‌ها پيش زمينه سازي نكرده، و پس از تكليف فرزندتان با اين مشكل مواجه شده‌‌ايد. توجه داشته باشيد كه رفتار ديني،  يكباره ايجاد نمي‌شود. عدم پذيرش حجاب از سوي فرزندتان مي‌‌توان علل دگرگوني داشته باشد:

1-عدم آگاهي: يا او را با فلسفة حجاب آشنا ساخته‌ايد؟  شايد به ارزش پوشش اسلامي پي نبرده است (ر.ك: ص 78)

2- سركشي و لجبازي: شايد او را به زور و با اهرم فشار به حجاب واداشته‌ايد و بدين سبب به موضع لج و مقاومت شديد رواني كشيده شده است.

3- انتقام‌جويي: چون فرزندتان مي‌داند كه بسيار علاقه داريد او نيز همچون شما با حجاب باشد و احتمال دارد به خواسته‌هاي منطقي او بي توجهي كرده باشيد، از اين طريق انتقام مي‌گيرد؛ بنابراين، بدون اينكه بفهمد انگيزة شما چيست، خواسته‌هاش را برآوريد.

4- عقده حقارت:‌ گاهي دليل بي توجهي دختر به پوشش اسلامي بدين جهت است كه شخصيت او گرامي داشته نشده است و از اين طريق مي خواهد كمبود شخصيت را جبران كند؛ پس شخصيت او را گرامي بداريد.

5- جبران شكست: اگر در زندگي خود شكستي داشته است، زمينه‌هاي جبران آن را فراهم آوريد. در مواردي، بي حجابي براي جبران شكست  است.

6- اشباع: تذكر پي در پي دربارة‌ حجاب او را اشباع مي‌كند و از آن متنفر مي‌شود اصل اشباع روشي براي ازبين بردن بدرفتاري است؛ براي مثال، شخصي الكلي را وا مي‌داردن دائم شراب بنوشد تا به اشباع برسد و از شراب متنفر شود؛ وسواسي را وا مي‌دارند دائم خود را بشويد تا به اشباع برسد  و از وسواس دست بردارد؛ كودكي را كه ناخن مي‌جويد، به زور به ناخون جويدن وا مي‌دارند تا اشباع شود و ناخن جويدن را كنار بگذارد.

7- محيط ناسالم: محيط ناسالم (نزدياكن يا همسالان بي حجاب) نيز در اين رفتار مؤثر است. به گونه‌اي غير مستقيم ارتباط او را با چنين نزديكان يا همسالاني قطع و ارتباطش را با همسالان با حجاب بيشتر كنيد
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5316
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما