تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تربیت دینی
دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 چرا يك بچه را از همان سن كوچكي از قيامت مي‌ترسانند كه از همان كودكي از قيامت منظره بدي براي او مي‌سازند؟ كه يكي از مشكلات ما مي‌باشد كه از همان نوجواني فرد را مي‌ترسانند و علت را هم نمي‌گويند؟

دوست عزيز در تأييد سخن و گفته تو مي‌گوييم يك مسلمان روزانه حداقل در نمازهاي پنجگانه، بيست بار خداي خالق هستي را با صفت رحمان و رحيم خطاب مي‌كند ولي وقتي با كودكان و فرزندان و خانواده‌اش مواجه مي‌شود و مي‌خواهد آنها را به راه حق و حقيقت و مسير خداي سبحان دعوت كند و آنان را از جهنم سوزان و آتش غضب الهي مي‌ترساند.

  در حالي كه خداي مهربان و عظيم در قرآن كريم فرموده است از رحمت و بخشش خداوند مأيوس نشويد خداوند تمام گناهان شما را مي‌بخشد: لا تقنطوا من رحمة ا... ان ا... يغفر الذنوب جميعاً.()

  خداي خوب و عزيز در آيه اشاره مي‌فرمايدآنهايي  كه بر نفس خودشان زياده‌روي كرده‌اند از عذاب و شكنجه خداوند نترسند و از رحمت و بخشش بيكران خداوند مأيوس و نااميد نشوند بلكه به رحمت واسعه و بي انتهاي پروردگار اميدوار باشند زيرا خداوند تمام گناهان را هر چقدر بزرگ باشد مي‌بخشد. مفسران گفته‌اند اين آيه درباره وحشي قاتل حمزه عمومي پيامبر (ص) پس از مسلمان شدن نازل شده است.(2) 

  از سوي ديگر خداوند پيامبر رحمت و رسول مكرم اسلام حضرت محمد بن عبدا... (ص) را بشير و نذير معرفي مي‌كند و او را موظف و مكلف مي‌فرمايد تا به مردم بشارت دهد و بترساند. يعني برخي افراد را بايد با تشويق و ترغيب و برخي ديگر را با تنذير و ترسانيدن به راه درست و صحيح هدايت و راهنمايي كند. بنابراين تشخيص اين كه براي چه كسي وچه فردي از كدام روش استفاده كرد نيازمند شناخت از فرد و خصوصيات و ويژگيهاي او و تأثيرگذاري‌هركدام‌ازروشهاي‌تربيتي مي‌باشد.كودكان عموماً با روش تشويق و ترغيب بهتر هدايت مي شوند تا ترساندن.

         بايد كودكان را از مهر و عطوفت و مهرباني بيكران و بي انتهاي خداوند بزرگ والا مرتبه سيراب ساخت و با عشق و اميد و شوق به معبود و خالق هستي روح و جانشان را صيقل داد و البته گاهي نيز به ندرت اگر ضرورت اقتضا كرد درحد بسيار محدود و در شرايطي خاص آنان را ترساند و آن زماني است كه روش محبت و عشق و تشويق و الگودهي و ... مؤثر و مفيد نباشد. كارشناسان تربيت مي‌گويند آخرين روش تربيتي روش تنبيه است. بنابراين دوست عزيز ضمن قبول آنچه شما جوان فهيم متذكر شده‌اي يادآور مي‌شويم كه در برخي مواقع اندك اين روش هم مفيد است. و اما براي اين كه پدران و مادران و مربيان به اين نكته توجه نمايند نيازمند فرهنگ‌سازي و تبليغ و ابلاغ است و جوانان عزيز و بزرگواري همانند شما بايد با دليل و برهان و با مطالعه متون تربيتي و آشنايي با اين روشها و شناخت جنبه‌هاي گوناگون انسان، سايرين را نسبت به آن آشنا سازند.

منابع و مآخذ :

        1- سوره زمر آيه 53

2- رجوع شود به تفسير مجمع البيان ذيل تفسير آيه مذكور
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3118
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما