تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
معیارهای انتخاب همسر
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 منظور از اصالت خانوادگي در ازدواج چيست ؟ و تا چه اندازه در ازدواج تاثير گذار است؟

پاسخ:  منظور از «اصالت خانوادگي» جامعيت در چند چيز است:

الف) حلال‏زادگي و نجابت،

ب ) پارسايي و تقوا،

ج ) افكار و اعتقادات صحيح،

د ) صلاحيت در اخلاق و صفات انساني و حالات شايسته رواني.

از همين‏رو گفته مي‏شود فرزندان اصيل و با شرافت را در چنين خانواده‏هايي جست‏وجو كنيد؛ خانواده‏هايي كه عمري را در صداقت، پاكي، امانت، طاعت و بندگي خدا سپري نموده و از آزمايش‏هاي گوناگون در رابطه با مسائل فردي و اجتماعي سرافراز بيرون آمده‏اند. قرآن مجيد به اين نكته اشاره كرده و مي‏فرمايد:   الم تركيف ضرب اللّه‏ مثلاًكلمة طيبة كشجرة طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء توتي اكلها كل حين باذن ربها و يضرب اللّه‏ الامثال للناس لعلهم يتذكرون . مگر نديدي كه خدا چگونه مثل مي‏زند: كلمه پاك همچون درخت پاك است كه اصلش ثابت و شاخ و برگش رو به آسمان.پيوسته به اذن پروردگارش بركت و ميوه خود را به بار مي‏آورد. خدا اين مثل‏ها را براي مردم مي‏آورد شايد كه اندرز گيرند »، (1) و نيز مي‏فرمايد:   جنات عدن يدخلونها و من صلح من آبائهم و ازواجهم و ذرياتهم والملائكة يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار : بهشت‏هاي جاوداني كه خودشان با هر كه شايسته است از پدران و همسران وفرزندانشان، وارد آن شوند و فرشتگان از هر دري بر آنها درآيند و گويند: درود بر شما براي آن صبوري كه از خود نشان داديد كه چه نيك استفرجام سراي ديگر »، (2).

در آيات ياد شده، قرآن پاكي و اصالت خانوادگي را نشانگر پرورش فرزندان صالح و شايسته مي‏داند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) مي‏فرمايد:   عليكم في طلب الحوائج بشراف النفوس ذوي الاصول الطيبه فانّها عندهم اقضي وهي لديهما ذكي  ؛   در جست‏وجوي حوايج به افراد با شرافت و صاحب خانواده‏هاي پاك مراجعه كنيد؛ زيرا حوايج در نزد آنان بهتر روا شده وپاكيزه‏تر صورت مي‏گيرد ، (3).

رسول اكرم(ص) نيز فرموده‏اند:   ايّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه‏ و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت السوء  ؛   از گل‏هاي زيبايي كه در جاهاي متعفن مي‏رويد بپرهيزيد، سؤال شد كه منظور چيست؟ فرمودند: زن زيبايي كه در خانواده‏اي پليدپرورش يافته باشد »، (4).

نكته ديگري كه در اينجا قابل توجه است اين كه اخلاق و رفتار خانواده ، اصالت آن ، جنبه هاي عقلي آن از لحاظ هوشمندي و كودني ، زمينه هاي اعتقادي آن ، عيوب و اعتيدات آن در نحوه زندگي جديد و در نسل ثر مي گذارد . نطفه يعني ماده اوليه تشكيل جنين از جنبه ها و خصايص وراثتي والدين و حتي اجداد متاثر است .(5)

-1ابراهيم، آيه24

-2 رعد، آيه 24

-3 غرر الحكم

-4 وسائل الشيعه، ج 20، ص 35

5- تشكيل خانواده در اسلام ، دكتر علي قائمي ص 80

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 24332
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما