تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
معیارهای انتخاب همسر
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 تحصيلات تا چه اندازه در انتخاب همسر اهميت دارد؟

يكي از ملاك هاي مطرح در انتخاب همسر كفو هم بودن دو همسر يعني تناسب، همتايي، هم شأني و هم طرازي دختر و پسر  و خانواده هاي آنهاست. ازدواج نوعي تركيب بين دو انسان بلكه دو خانواده است. هر قدر بين اين دو عنصر هماهنگي و تناسب بيشتر باشد اين پيوند محكم تر، شيرين تر جاودانه تر و لذت بخش تر خواهد بود. از جمله اين تناسب ها، كفو هم بودن و تناسب داشتن دختر و پسر در سطح تحصيلات علمي است. بنابراين بهتر است زن و شوهر از نظر معلومات و تحصيلات علمي خيلي با هم فاصله نداشته باشند تا تفاهم بيشتري در زندگي شان وجود داشته باشد. البته اين خصوصيت را بايد با صفات و ويژگي هاي ديگر بررسي كرد. به اين معني كه مثلا اگر زن تكبر و غرورهاي بي جا دارد و كم ظرفيت است نبايد سواد و تحصيلاتش بيش از مرد باشد. زيرا مشكلات فراواني در زندگي شان به وجود خواهد آمد. اما اگر زن متواضع باشد احتمال بروز اين مشكل كمتر است. در مورد مرد هم مسأله به همين شكل است با كمي تفاوت.

نزديك بودن ميزان تحصيلات خوب است ولي تنها اين يك موضوع كارساز نيست . بلكه بايد مجموعه شرايط را سنجيد و با امتياز دادن به معيارها تصميم گرفت. شما مي توانيد جدولي تنظيم كنيد و موارد زير را امتياز بندي كنيد و سپس موردي كه بالاترين امتياز را دارد برگزينيد .تقوا و عفاف ، وضعيت خانواده ،ميزان تحصيلات ، ميزان علاقه به زندگي ، زيبايي ، توافق پدر و مادر، شرايطاقتصادي و ...آنچه بيش از همه بايد بدان اهتمام ورزيد مشورت با افراد باتجربه و مطلع است تا انشا الله بتوانيد تصميم مناسبي اتخاذ كنيد .

اما اين نكته را هرگز نبايد فراموش كنيد كه بسياري از افراد ممكن است از نظر تحصيلات كلاسيك مدركي نداشته باشند  اما از نظر سواد و معلومات و ياقدرت درك و فهم و فرهنگ در حد قابل قبولي هستند . بنابراين خلاصه كلام اينكه اگر شخص مورد نظر علاوه بر شرايط اوليه‏اي را كه ذكر كرديم از نظر تحصيلات هم در سطح شما بود اين چنين فردي در اولويت اول قرار دارد. اما اگر شرايط اوليه مثل دينداري، امانتداري، خوش خلقي و خوش سابقه‏اي و... را دارا باشد اما از نظر تحصيلات پايين‏تر باشد به نظر مي‏رسد كه اين چنين فردي هم صلاحيت و شايستگي لازم را براي ازدواج دارا باشد . در خاتمه تذكر دو نكته ضروري است :

 اولاً بايد توجه داشته باشيد تحصيلات نشانگر با سوادي و انسانيت بيشتر نيست . ثانيا مسأله هم سطح نبودن از نظر تحصيلي، زماني مشكل ساز مي‏شود كه زن يا مرد به دليل بالاتر بودن تحصلات بخواهند نوعي حكمراني و تحكم نسبت به يگديگر داشته باشند ولي اگر كسي تحصيلات را وسيله‏اي براي رشد زندگي در نظر بگيرد (نه وسيله افتخار و به رخ كشيدن خود) اين چنين ديدگاهي پسنديده است و چنين فردي لايق و شايسته ازدواج مي‏باشد.

براي آگاهي بيشتر ر.ك:

جوانان و انتخاب همسر، علي اكبر مظاهري، انتشارات پارسايان

انتخاب همسر، ابراهيم اميني، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6927
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما