تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کلیات
يكشنبه 25 ارديبهشت 1390 چرا امامان با اينكه از سرنوشت خود خبر داشتند ولي باز هم براي خود كاري نكردند؟

آيا امامان ما از سرنوشت خود خبر داشتند، آيا مثلاً امام حسين عليه السلام مي دانستند كه اگر به كربلا بروند، شهيد و كشته مي شوند، اگر مي دانستند چرا رفتند، هنگامي كه رفتند و با دشمنان مواجه شدند چرا از قدرت امامت و قدرت الهي استفاده نكردند؟ اينها تعدادي از سوالات و شبهاتي است كه ممكن است در ذهن جوانان ما بوجود بيايد، همانطور كه ذهن پوياي شما اين سوال را در خودش ايجاد كرده است.

اينكه امامان ما از جمله امام حسين از سرنوشت خود خبر داشتند شكي در آن نيست، اما آيا اين خودكشي است يا خير جواب منفي است. زيرا امام معصوم با اينكه علم امامت دارد اما نمي تواند به نفع خود و كارهاي شخصي خود از آن بهره جويد، بله در مواردي كه اعجاز و اطلاع از غيب لازم باشد امام معصوم مي تواند از علم خود استفاده كند، مثلاً پاسباني كه اسلحه در اختيار او قرار داده باشد، براي حفظ همان مردم و دستگيري و بازداشت مجرمان مسلح شده است ، اما براي كارهاي شخصي خود و مبارزه با دشمنان خود نمي تواند از آن بهره جويد، پس امام براي خود از علم غيب استفاده نمي كند، البته هر گاه بخواهد بداند امكان با خبر شدن براي او فراهم است.

پيغمبر و امام و به طور كل كسي كه از جانب خداوند مأمور است در اموراتشان نبايد خرق عادت كند يعني نيابد از قدرتهاي غير عادي استفاده كنند مگر براي اعجاز و اتمام حجت براي اثبات نبوت يا امامت. در غير اين موارد امام هم بايد مثل ديگر مردم به طور عادي زندگي كند. علاوه بر اين مطلب، اينكه اگر امامان بخواهند در دفاع از خود، از قدرت امامت استفاده نمايند، كه در اين صورت بر خلق اتمام حجت نمي شود مثلاً اگر در مقام دفاع، امام كارش اين باشد تا دشمن به او رو آورد و قصد جنگ داشت او را با دعا و قدرت امامتش هلاك كند اين كار از لحاظ عقلاني صحيح نخواهد بود و اين جور تبلغ دين به صورت زور و اجبار بي فايده خواهد بود. به طور مثال اين مطلب را هم در آخر متعرض مي شويم كه مثلاً در جريان واقعه عاشورا از طرف ملائكه به امام حسين عليه السلام پيشنهاد ياري شد امام رد كردند بعد از ملائكه جن ها آمده و پيشنهاد ياري دادند كه امام باز هم رد كردند و فرمودند من به شما ها احتياجي ندارم من خود اگر اراده كنم اين قوم هلاك خواهند شد ولي قرار است دستور الهي طبق روال عادي زندگي طي شود كه در اين جريان دست خيلي ها از جمله حرمله ملعون روشد كه اول از امام به كوفه دعوت كرد اما سرانجام قاتل علي اصغر عليه السلام شد.

جهت آگاهي بيشتر مراجعه نمائيد به: 1) كتاب سيد الشهدا از شهيد دستغيب، 2) آموزش عقايد آيت الله مصباح، 3) حماسه حسيني شهيد مطهري

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5361
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما