تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
عقاید
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1390 - در قرآن در كنار مسلمان ، يهود ، نصاري و مجوس آورده شده (مجوس يعني زرتشتيان)پس آيا زرتشت نيز پيام آور بوده يا تنها عبد صالح به شمار مي رفته؟وضعيت ذوالكفل و ذوالقرنين چگونه است؟اگر ذوالقرنين همان كورش هخامنشي باشد كه قطعا همينطور است آيا او نيز پيامبر بود

به نظر مي رسد كه حضرت زرتشت، پيامبر الهي بوده است و قرآن نيز دين زرتشت را جزء اديان الهي نام مي برد (حج، آيه 17). پس اصل دين زرتشت، دين الهي است و تعاليم آن، تعاليم الهي است كه توسط پيامبر الهي به امت پارس فرو فرستاده شده است، اما همانند اديان پيشين - چون دين يهود و مسيحيت - تحريف شده است.

علامه طباطبائي در تفسير الميزان ذيل همين آيه مي فرمايند :تاريخ حيات زرتشت و زمان ظهور او بسيار مبهم است به طوري كه مي توان گفت به طور كلي منقطع است اين قوم كتاب مقدس خود را در داستان استيلاي اسكندر بر ايران به كلي از دست دادند و حتي يك نسخه از آن نماند تا آنكه در زمان ملوك ساساني مجدداً به رشتة تحرير در آمد و به همين جهت ممكن نيست بر واقعيت مذهب ايشان وقوف يافت.

درتفسير نمونه ذيل همين آيه آمده است كه در بعضي از روايات مي خوانيم مشركان مكه از پيامبر (ص)تقاضا كردند از آنها جزيه بگيرد و اجازة بت پرستي به آنها بدهد پيامبر فرمود من جز از اهل كتاب جزيه نمي گيرم آنها در پاسخ نوشتند تو چگونه چنين چيزي مي گوئي در حالي كه از مجوس منطقة" هجر" جزيه گرفته اي.پيامبر فرمود "انّ المجوس كان لهم نبي فقتلوه و كتابٌ فاحرقوه" مجوس پيامبري داشتند و كتاب آسماني ، پيامبرشان را به قتل رساندند و كتاب او را آتش زدند (تفسير نمونه ذيل آية 17 سوةحج)

براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك:

    1- زرتشت    جلال الدين آشتيانى.

    2- چهره زرتشت در تاريخ    داود الهامى.

    3- پارسيان اهل كتابند    مترجم مازندى.                              

اما دربارة ذوالقرنين در تفسير نمونه ذيل اين آيات آمده است كه "چيزي كه صريحاً دلالت دلالت كند او پيامبر بوده استفاده نمي شود هر چند تعبيراتي در قرآن هست كه اشعار به اين معنا دارد...از بسياري از روايات اسلامي كه از پيامبر (ص) و ائمة اهل بيت (ع) نقل شده نيز مي خوانيم او پيامبر نبود بلكه بندة صالحي بود.(تفسير نمونه ج12ص545 ذيل آية89 سورة كهف) از رواياتي هم كه علامة طباطبائي ذيل همين آيه در تفسير الميزان آورده اند همين مطلب استفاده مي شود.

در مورد ذو الكفل آنچه از تفاسير استفاده مي شود و مشهور است اينكه از پيامبران بوده و ذكر نام او در رديف پيامبران در سورة انبياء آية 85 بعد از نام اسماعيل وادريس گواه بر اين معنا است.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 7753
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما