تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مشکلات ازدواج
يكشنبه 11 ارديبهشت 1390 مردي 35 ساله ام به دليل كمي حقوق نمي توانم ازدواج كنم . به نظر شما آيا با اين در آمد كم صحيح است كه ازدواج كنم و شخص ديگري را نيز گرفتار مشكلات خود كنم؟

در اين رابطه لازم است به چند نكته توجه نماييد:

ازدواج در اسلام بسيار امر مقدسي است به طوري كه در روايت است «پاداش نماز انسان مزدوج هفتاد برابر بيش ازانسان مجرد است (نبي اكرم(ص) نهج‏الفصاحه).

روزي انسان‏ها به دست خداوند است. البته ما بايد كار و تلاش كنيم ولي همواره بايد به خدا توكل نموده و از او درمشكلات مدد جوييم. مطمئن باشيد اگر چشم اميد به خداوند داشته باشيد در مسائل زندگي يار و ياورتان خواهد بود.كما اين كه هر انسان موءمن و خداباوري در كوران مشكلات دست نوازش و مهر و عنايات الهي را بر سر خود احساسمي‏كند.

يكي از ويژگي‏هاي زندگي انعطاف پذيري آن است به طوري كه با كمترين درآمد مي‏توان شادكام زيست و بادرآمدهاي بسيار بالا و سرشار نيز مي‏توان در انديشه وضعيتي بهتر بود و از فقدان آن رنجوري نمود. بنا بر اين اگرچنداصل به خوبي رعايت شود كمبود در آمد چندان مشكل ساز نيست:

الف) اصل توكل كه توضيح داده شد.

ب) اصل انتظار متناسب با امكانات و توانايي‏ها.

يعني انسان بايد توقع خود را از زندگي متناسب با توانمندي‏هاي مالي‏اش تنظيم كند و براي زندگي مشترك كسي رابرگزيند كه با آن سطح معيشتي سازگار بوده و توقعاتي افزون بر آن نداشته باشد.

ج) اصل مشكل پذيري. يعني بايد دانست كه برخي از كمبودها نارسايي‏ها كاستي‏ها و مشكلات لازمه زندگي است وهمان قدر بايد آنها را طبيعي دانست كه خوشي‏ها و كامروايي‏ها را. البته پذيرش نه به معناي تسليم بلكه به معناي مقابله در حد توان و صبوري در ناتواني‏هاست. اما اين كه به خاطر وجود مشكلات احتمالي دست از اصول صحيح واساسي زندگي بشوييم در واقع نوعي ضعف و ناتواني در برخورد منطقي با مسائل زندگي است.

اين كه اگر با اين درآمد كم ازدواج كنيد شخص ديگري را گرفتار مشكلات خود مي كنيد منطق درستي نيست . آيا فكر كرده ايد كه افراد زيادي از جامعه همين وضعيت شما يا حتي پائيين تر از آن را داشته باشند . و آيا فكر كرده ايد كه اگر آنها هم از همين منطق استفاده كنند غرايز بسياري بايد سركوب شود وبدتر بسياري از زنان - در عين نياز شديد عاطفي و جنسي - گرفتار فلاكت بي‏شوهري بشوند؟ و باز آيا به اين معنانيست كه فلاكت تامين مادام العمر زندگي آنها بر دوش پدرانشان باشد؟ و راستي اگر چنين منطقي پياده شود چه اندازه جامعه را به فساد و تباهي خواهد كشاند؟

با توجه به اين كه بسياري از زنان در داخل يا خارج خانه كار مي‏كنند و به فعاليت‏هاي اقتصادي مبادرت مي‏ورزند.از طرف ديگر اكثريت قريب به اتفاق زنان جامعه ما نسبت به شوهر خود بسيار دلسوز و فداكارند و تمام هستي خود رافداي شوهر و زندگي خود مي‏كنند تا حدود زيادي مي‏توان با انتخاب فردي شاغل بر مشكل مورد نظر فايقآمد.

در روايت است: «كسي كه براي عائله خويش زحمت مي‏كشد مانند مجاهد في سبيل‏الله است» بر حسب اين روايت شريفه تمام كار و تلاش و زحمات شما در سايه ازدواج بار ارزشي پيدا مي‏كند و پاداش جهاد خواهد داشت ولي بدون آن پاداش بزرگي را از دست داده‏ايد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 4870
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما