تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
احکام
پنجشنبه 13 مرداد 1390 راجع به بد حجابي در خيابانها وظيفه ما و علماء دين چيست ؟ اگر با امر به معروف جامعه اصلاح نشود تكليف چيست ؟

   مسأله امر به معروف و نهي از منكر, از وظايف مهم ديني هر مسلمان است . البته برخي از مراتب امربه معروف از وظايف نظام اسلامي است و از همين رو رهبر معظم انقلاب مراتب دوم و سوم( را كه نوعا منجر به برخورد فيزيكي و عملي مي شود) به عهده نيروهاي انتظامي و قضايي نهاده اند, ليكن مرتبه اول آن (زباني ) - كه جنبه ارشادي و راهنمايي دارد - به دوش همگان است كه در اين رابطه قدم اول اين است كه با شخص معصيت كار طوري عمل شود كه بفهمد براي ارتكاب او به معصيت ، اين نحو عمل با او شده است مثل اينكه از او رو برگرداند يا با چهره عبوس با او ملاقات كند يا ترك مراوده با او كند و اگر در اين مرتبه درجاتي باشد لازم است با احتمال تاثير درجه خفيفتر ، به همان اكتفا كند . درعين حال در اين رابطه بايد چند نكته را درنظر داشت :

 1- بايد به دقت احكام شرعي مربوط به امربه معروف و نهي از منكر, موارد معروف و منكر يا شرايط وجوب مراتب آن و كيفيت اجراي نيكوي آن را دقيقا فراگيرند.

 2- آمر به معروف و ناهي از منكر, خود را به زيور اخلاق والتزام عملي بيارايد و حتي الامكان از شيوه هاي رفتاري آموزنده و خلاق استفاده كند.

 3- عدم تأثير آني و فوري , نبايد ما را از انجام وظايف خود بازدارد.

 4- حتي الامكان بايد كوشيد تا فرهنگ و پذيرش عمومي نسبت به امر به معروف و نهي از منكر را بالا برد. انسان ها در برخورد با حق , چند گونه اند:

گونه اول- انسان هاي حق گرا. چنين افرادي در صورتي كه اشتباه خود را دريابند, نه تنها ناراحت نمي شوند, بلكه بسيار خرسند و شادمان مي شوند.

گونه دوم- انسان هاي بي تفاوت در مقابل حقيقت . چنين افرادي از اينكه كسي روي اشتباهاتشان انگشت بگذارد, استقبال نمي كنند.

گونه سوم - انسان هاي حق ستيز. اين گونه افراد مسلما" در برابر حرف حق , واكنش منفي نشان مي دهند. البته اين گروه اندكند و غالب افراد جزو گروه اول و دوم هستند.

 در اينجا يك نكته اساسي وجود دارد و آن نحوه امر به معروف و نهي از منكر است . مسلما" اگر آمر به معروف، با درك درستي از طرف مقابل و ويژگي هاي روحي , اخلاقي و تربيتي او, شيوه اي كارساز و جذاب در امر به معروف برگزيند, عكس العمل مثبت طرف مقابل , بسيار بالا خواهد بود. در امر و نهي شرايط ويژه اي حاكم است كه بايد رعايت گردد  ودر اينجا  به برخي از شرايط اشاره مي كنيم :

1- نسبت به حرمت موضوعي كه در نظر داريد يقين داشته باشيد.

2- تذكر و يادآوري شما بايد به تدريج و با مقدمات باشد.

 3- حتي الامكان از صراحت اجتناب نموده و با كنايه واشاره گوشزد كنيد.

 4- گاهي مطلب را به صورت سؤال درآورده و در لباس شاگردي به تنبه ايشان بپردازيد.

 5- خودتان در پيرامون موضوع مايه مطالعاتي داشته باشيد كه به مناسبت بتوانيد از بازده شوم آن گناه سخن بگوييد.

 6- از تندي و خشونت به شدت پرهيز كنيد و با حفظ احترام در اين رهگذر ملايمت را شعار خود سازيد.

 7- اگر اهل مطالعه هستند كتابي مربوط به حرمت آن موضوع و آثار شوم گناه را در دسترس ايشان قرار دهيد.

 8- مطمئن باشيد كه يادآوري و تذكر بي تأثير نخواهد بود. «فذكر فان الذكري تنفع المؤمنين», (ذاريات , آيه 55). ازاين رو تا آنجا كه احتمال تأثير مي دهيد از وظيفه خود دست نكشيد و مأيوس نباشيد.

 9- و در نهايت اگر به فرض نتيجه نگرفتيد, شما وظيفه خويش را به انجام رسانده ايد كه «و ما علي الرسول الا البلاغ المبين ; پيامبر وظيفه اي جز ابلاغ آشكار ندارد»، (نور, آيه 54).

شرايط شرعي امر به معروف و نهي از منكر به طور خلاصه اين است:

الف. كسي كه امر يا نهي مي كند خودش عالم به معروف و منكر باشد يعني بداند چيزي كه طرف مقابل ترك كرده شرعا واجب است انجام دهد مانند نماز و همين طور چيزي كه فرضا انجام مي دهد شرعا حرام است مانند قمار.

ب. شخص گناهكار اصرار بر گناه خود داشته باشد يا احتمال بدهد كه قصد دارد كار خود را تكرار كند.

ج. احتمال تأثير بدهد.

د. ضرر مهم جاني يا مالي براي امر كننده يا نهي كننده در كار نباشد.

خلاصه كلام اينكه همه بايد به وظيفه خود كه همان امر به معروف ونهي ازمنكر مي باشد عمل نمايند

مطالعه كنيد: حكايت هاي امر به معروف و نهي از منكر «مؤسسه فرهنگي قدر ولايت

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 10973
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما