تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
متفرقه
پنجشنبه 15 ارديبهشت 1390 گاهي اوقات زندگي آن قدر كسل كننده مي شود كه انسان دلش مي خواهد از بين لحظات عمرش همه را از دست و حتي حاضر به يك لحظه زندگي نيست چرا اين مشكل به وجود مي آيد و راه حل آن چيست؟

به نظر مى‏آيد يكى از علل خستگى شما يك نواختى زندگى، كار مستمر بدون تفريح و بدون تنوع در نوع فعاليت‏هاى روزمره باشد، لذا بايد هر از چند گاهى يك تغيير و تحول در زندگى خود ايجاد كنيد مثلاً در صورت امكان، گهگاهى به مسافرت‏هاى كوتاه مدت كه جنبه تفريحى داشته باشد برويد با افراد خوش ‏مشرب طرح دوستى ببنديد و روزانه يا به صورت هفتگى گپى دوستانه داشته باشيد ورزش كنيد و بالاخره تغييرى در زندگى خود ايجاد كنيد تا از حالت يك نواختى بيرون بياييد و از عوارض آن، كه خستگى فكرى و كاهش كارآمدى توانايى‏هاى ذهنى است نجات پيدا كنيد.

    نكته قابل توجه ديگر كه مى‏تواند در بهبود وضعيت شما مؤثر باشد داشتن يك برنامه منظم براى اوقات شبانه -- ‏روزى مى‏باشد، سعى كنيد برنامه‏اى را تنظيم كنيد و با برنامه زندگى كنيد، به اندازه توان كار فكرى و مطالعاتي داشته باشيد، هر وقت احساس خستگى كرديد مطالعه و كاري كه مشغول هستيد رارها كنيد و به كار ديگرى بپردازيد، ساعات كار و مطالعه شما پى در پى نباشد در بين ساعات كاري و مطالعه لحظاتى را استراحت كنيد.

     توجه به اين نكته ضرورى است كه حالات روحى انسان همواره يكسان نيست. گاهى اوقات انسان با نشاط و شاداب است ولى گاهى نيز غم و اندوه را تجربه مى‏كند، از اين حالات نگران نباشيد. البته اگر حالت غم و اندوه و خستگى مفرط و بى‏حوصلگى شما حدود شش ماه ادامه پيدا كرد حتماً به روانشناس يا روانپزشك مراجعه كنيد.

 كتاب «رمز پيروزى مردان بزرگ» نوشته جعفر سبحانى را حتما مطالعه كنيد.

    بايد مواظب بود كه اولاً انتظار ما از خودمان بايد متناسب با توانايى‏هاى خودمان باشد و ثانياً افراط و تفريط در هر كارى موجب مشكلاتى براى انسان مى‏شود، لذا توجه به نكات زير ضروى است:

1- ساعات شبانه‏روزى را تقسيم كنيد به اين معنا كه در اين برنامه همه نيازهاى خود را مورد توجه قرار دهيد (خواب، غذا، كار و مطالعه، تفريح،عبادت و...).

2- تأكيد مى‏شود بر خواب، سعى كنيد چرخه خواب تان را تنظيم كنيد و حداقل 7 الى 8 ساعت كه حدود 85 درصد آن منحصراً در شب باشد به خواب اختصاص بدهيد.

3- حتماً با ديگران معاشرت داشته باشيد البته دوستان خوب و مناسب.

4- نمازهايتان را سر وقت اقامه كنيد.

5- تلاوت قرآن را جزء برنامه‏هاى زندگيتان قرار دهيد و هر روز چند آيه با توجه به معنا و به ترتيب تلاوت كنيد.

6- به اصل تدريجى بودن در زمينه رشد علمى و روحى توجه داشته باشيدكه انسان كم‏كم و به تدريج مى‏تواند كمال پيدا كند و انتظار نداشته باشيد خيلى زود به همه كمالات دست‏يابيد.

7- توكل بر خداوند و اميد به رحمت و مغفرت خداوند داشته باشيد و بدانيد كه او هيچ‏گاه ما را تنها نخواهد گذاشت و همواره ما را مورد لطف و رحمت خود قرار مى‏دهد.

در بعضى روايات به ما دستور داده‏اند كه هيچگاه از خدا طلب مرگ نكنيد بلكه هميشه طلب عمر طولانى كه در طاعت و بندگى خدا باشد نماييد.

    طلب مرگ نمودن از خداوند دليل‏هاى گوناگون مى‏تواند داشته باشد كه اگر منشأ آن ايمان قوى و عشق و محبت وصف ناشدنى نسبت به خداوند باشد به طورى كه عاشق تحمل دورى معشوق خويش را ندارد و وصال وى تمام آرزوى او است، اين طلب مرگ ممدوح است. اما اگر به دليل برخورد با مشكلات زندگى و ضعف نفس باشد كارى قبيح و ناپسند است.

توضيح اين نكته ضروري است كه وصال خدا با مرگ حاصل نمي شود، ليكن گاهي محيط زندگي آن قدر پر از آلودگي و گناه است كه انسان را از خدا دور نموده و مانع تقرب انسان به خدا مي شود. در حقيقت حيات طيبه او را متوقف مي كند. در اين صورت است كه طلب مرگ از خدا به منظور وصال وي آرزوي اتقياء و اولياء خواهد بود.

مسأله ديگر كه بايد بدان توجه داشت، شهادت طلبي اولياء الهي است، چنان كه از علي(عليه السلام) نقل شده است كه پس از جنگ احد و شهادت برخي از اصحاب بزرگوار رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) به آن حضرت شكوه نمود كه مگر شما نفرموديد من هم در راه خدا شهيد مي شوم، پس چه زماني توفيق شهادت نصيب من خواهد شد.

بديهي است شهادت غير از طلب مرگ است، شهادت يعني سوختن پروانه هنگام طواف دور شمع چه اين كه انسان عاشق خدا به مثابه آيه 207 سوره بقره كه در جريان ليله المبيت و در توصيف و تكريم علي(عليه السلام) نازل شد، تمام هستي خود را وقف خدا نموده در اجراي فرمان او جانبازي مي كند.

در اين زمينه مراجعه به كتاب جامع السعادات مرحوم نراقي ذيل بحث شهادت در راه خدا مناسب است. ايشان حقيقت قتل في سبيل الله را «انقطاع» از ما سوي الله دانسته، مرتبه بلندي از عشق ياد مي كنند.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 3984
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما