تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
متفرقه
پنجشنبه 15 ارديبهشت 1390 آيا كشتن فردي توسط حضرت موسي گناه بوده است؟ آيا پيامبران مي توانند قبل از مبعوث شدن گناه كرده باشد؟

آنچه كه از حضرت موسى سر زد ترك اولائى بيش نبود، و روشن است كه ترك اولى به معنى كارى است كه ذاتا حرام نيست بلكه موجب مى‏شود كه كار خوبتر ترك گردد بى آنكه خلافى انجام شده باشد. و موسى(ع) با اين عمل، خودش را به زحمت انداخت چرا كه قتل يك قبطى توسط موسى چيزى نبود كه فرعونيان به آسانى از آن بگذرند. و اضافه بر آن اينكه حضرت موسى(ع) در دعواى مرد قبطى و مرد بنى اسرائيل قصد كشتن مرد قبطى را نداشت، و اين عدم قصد موسى نه به خاطر آنكه آنها مستحق قتل نبودند بلكه به خاطر پى‏آمدهايى كه اين عمل ممكن بود براى موسى و بنى اسرائيل داشته باشد. و اينكه حضرت موسى(ع) بعداز كشته شدن مرد قبطى گفت قال هذا من عمل الشيطان انه عدو مضل مبين. منظور اين است كه در آن شرايط اقدام به چنين كارى مصلحت نبود، و همانطور هم شد، يعنى همين عمل سبب شد كه موسى ديگر نتواند در مصر بماند و راه مدين را پيش گرفت.

    لذا اصل عمل «كشته شدن قبطى» مسأله مهمى نبوده، چرا كه جنايتكاران فرعونى مفسدان بى رحمى بودند كه هزاران نوزاد بنى اسرائيل را سربريدند و از هيچگونه جنايت بر بنى اسرائيل ابا نداشتند و به اين ترتيب افرادى نبودند كه خونشان مخصوصا براى بنى اسرائيل محترم باشد. تنها مشكلى كه براى علماى تفسير ايجاد شده است اين است كه چطور حضرت موسى با داشتن مقام عصمت مى‏گويد. قال هذا من عمل الشيطان....يا رب انّى ظلمت نفسى فاغفرلى.

    جواب اين سؤال نيز در توضيح بالا آمد كه منظور از جمله «هذا من عمل الشيطان» كه موسى(ع) مى‏گويد؛ وارد اين ماجرا شدن و نزاع و جدال مرد بنى اسرائيلى و مرد قبطى كه منجر به كشته شدن مرد قبطى مى‏شود و اينكه مى‏گويد رب انى ظلمت نفسى...   مسلما موسى(ع) گناهى مرتكب نشد بلكه در واقع ترك اولائى از او سرزد و بى احتياطى كرد و خود را به مشقت و زحمت و درد سر انداخت.

    در حديثى نيز از امام على بن موسى الرضا(ع) در تفسير اين آيات آمده است كه امام فرمود: «منظور از جمله هذا من عمل الشيطان نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر بوده كه عمل شيطانى محسوب مى‏شده، نه عمل موسى، و منظور از جمله رب انى ظلمت نفسى فاغفرلى اين است كه من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مى‏شدم، و منظور از جمله «فاغفرلى» اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نكنند (و يكى ازمعانى غفران پوشانيدن است)، (تفسير نمونه، جلد 16، صفحه 42، 43، 44، 45).

    بنابراين حضرت موسى(ع) مرتكب گناهى نشد كه با مقام عصمت آن حضرت منافات داشته باشد بلكه كشتن مرد قبطى را كه در آنجا نيز قصد كشتن نداشت ترك اولى بود و بى احتياطى از طرف آنحضرت به حساب مى‏آيد. كه براى خودش مشكل ايجاد كرد.

نكتة ديگر اين كه عصمت پيامبران از گناه اختصاص به دوران رسالت ندارد و پيش از آن نيز معصوم بوده‏اند زيرا شخص با اندك گناهى حتى پيش از بعثت كمال و شرايط لازم براى دريافت وحى و رسالت الهى را از دست مى‏دهد افزون برآن حتى احتمال گناه و معصيت مانع پذيرش دعوت نبى از سوى مردم مى‏شود.

براى آگاهى بيشتر ر.ك.به: «رهبران راستين» شهيد هاشمى نژاد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6768
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما