تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
اخلاق
سه‌شنبه 22 شهريور 1390 شوهر من به نماز كم توجهي نشان مي دهد. و معمولاً نماز نمي خواند چطور بايد او را به مسائل ديني علاقه مند كنم؟

در اين زمينه اگر بتوانيد از افرادى كه بر روى ايشان نفوذ بيشترى دارند استفاده كنيد مناسبتر است.

    رفتار شما با وى نيز بايد به گونه‏اى باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏هاى شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبى - علاقه‏مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييرى در فكر وانديشه وى ايجاد كنيد؛ بنابراين:

    1- شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز اول وقت و اعمال عبادي كنيد يعني خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي و ترك محرمات كنيد سپس در مورد اهميت نماز و تأثير مثبت عبادات براي او بگوييد يا كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده مثل كتاب نماز از آقاي قرائتي و يا تهيه ي نوارهاي مذهبي از كساني كه سخنان آنها جذاب و تأثيرگذار است , معاشرت با خانواده هاي متدين و ايجاد روابط خانوادگي با آنها و ارتباط دادن او با دوستاني مذهبي . شما اينكارها را به صورت غير مستقيم نيز مي توانيد انجام دهيد مثلا" اگر دوستي داريد كه خانواده ي او از هر جهت مناسب است از آنها بخواهيد كه ابتداء آنها به شما سري بزنند و به هر نحوي كه امكان دارد با اينگونه خانواده ها ارتباط برقرار كنيد چه اينكه دوست خوب نقش بسياري مؤثري مي تواند در زندگي انسان داشته باشد.

    2- اگر مشكلي براى وى ايجاد شد، با كمال خوش‏رويى و محبت به او كمك نماييد و سعي كنيد با اخلاقتان او را جذب خود كنيد تا به مرور زمان بتوانيد در او نفوذ كنيد.

    3- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر خويشان و دوستان) و از جر و بحث و مجادله با وى پرهيز كنيد.

4- در مقابل كارهاي او بي تفاوت نباشيد، بلكه اگر ممكن است او را راضي كنيد تا در مورد اهميت دستورات ديني با شما گفتگو كند. بايد سعي كنيد رفتارتان كاملا صادقانه باشد و به او بفهمانيد كه مي خواهيد مشخص كنيد كه كدام راه صحيح است، دين داري يا بي ديني. و به او بگوييد يا او شما را قانع كند يا شما او را قانع كنيد. البته لازم است ابتدا خود را براي يك گفتگوي عالمانه و درعين حال دوستانه آماده كنيد. براي اين كار بهتر است از صحبت درباره اعتقادات شروع كنيد، زيرا بي اهميتي به دستورات شرع تا حدود زيادي به خاطر ضعيف شدن عقيده فرد به خدا و قيامت است. اگر بتوانيد اصل وجود خدا را كه در فطرت همه انسان ها نهاده شده با دلايل محكم عقلي براي او ثابت كنيد و نيز توجه او را به قيامت و سختي آن بيشتر كنيد ممكن است در كارتان موفق شويد.

 5. بسياري از انحرافات به خاطر همنشيني با دوستان ناباب در انسان ايجاد مي شود. اگر كاري كنيد كه او با اينگونه افراد كمتر رفت و آمد كند و نسبت به آنها بدبين شود قدم بزرگي در اصلاح او برداشته ايد.

6- تلاش شما براي نجات همسرتان از اين وضعيت بسيار با ارزش است، حتي اگر هيچ تأثيري بر او نداشته باشد، بنابراين با صبر و حوصله به كارتان ادامه دهيد و هرگز كاري نكنيد كه لجاجت او بيشتر شود. بلكه او را تشويق به توبه و بازگشت به اسلام كنيد و حداقل اين كه سعي كنيد مشكل انسان در افراد ديگر مثل فرزند و غيره تأثير نگذارد و اگر فعلا هم اصلاح پذير نيست، اما در آينده اميد به بازگشت و توبه را در او تقويت كنيد.

7- در صورت همكاري با شما ولو يك گام، ايشان را مورد تشويق قرار دهيد.

8- صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در ايشان هست را مد نظر قرار دهيد و همواره ايشان را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 17851
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما