تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
تزکیه نفس
دوشنبه 19 ارديبهشت 1390 چه كنم يك مؤمن حقيقي آنگونه كه خدا خواسته باشيم؟

پرسشگرمحترم، همينكه دنبال چنين خواسته اي هستيد، خود يك ارزش است . احساسات پاك و علايق ديني شما بسيار ارزنده و مهمترين ركن بالندگي و رشد و كمال معنوي است . براي اينكه به نيكوترين شكل در حساسترين و ارزنده ترين دوران حيات خويش بتوانيد گل زيباي فطرت را شكوفا ساخته و هر چه بيشتر آن را بارور سازيد بايد عزمي قاطع و اراده اي استوار و برنامه اي منظم و حساب شده به پيش رويد و لحظه اي درنگ نورزيد.

ايمان دو ركن دارد :

1- اعتقاد قلبي كه با رشد فكري مطالعه و تفكر و زدودن شبهات اعتقاد به خدا و ديگر اعتقادات اسلامي را در دل خود جاي مي دهيد و خود را به باور مي رسانيد.

2- عمل به واجبات ديني و وظايف الهي .

 پس در اين راستا در دو بعد بايد خود را رشد دهيد:

1)  بعد علمي و فكري و عقيدتي: براي رسيدن به اين رشد لازم است به جهادي علمي بپردازيد و با برنامه ريزي دقيق براي خود سير مطالعاتي منظمي ترتيب داده و از هر فرصت ممكن در اين راستا بهره جوئيد و راه حق و اعتقاد صحيح را از بين راه هاي باطل و عقايد غير صحيح شناسايي كنيد.به شما پيشنهاد مي شود در هر فرصت بويژه تعطيلات تابستاني از سري كتب استاد شهيد مطهري، سري كتب استاد احمد لقماني جهت مطالعه استفاده نموده و در مرحله اول مطالعه مقدمه اي بر جهان بيني اسلامي (7جلدي) نوشته استاد مطهري را توصيه مي كنيم. ديگر نكته اينكه از سخنراني و صحبتهاي اساتيد و روحانيون عالم نيز در هيمن راستا مي توانيد بهره شويد. اين نكته را هم فراموش نكنيد كه دوست خوب مي تواند راهگشاي شما و دوست بد(خداي ناخواسته) مانع پيشرفت شما باشد.

2)  بعد علمي: اولين گامي كه مي توانيد بر داريد، انجام واجبات و ترك محرمات است . در عمل به دستوراتي كه در دين ما آمده با جديت به پيش رفته و در صورت مخالفت خود را مورد مؤاخذه و تنبه قرار دهيد. در جدول روزانه كارهايتان را ثبت كنيد و اگر خداي ناخواسته بر خلاف دستورات الهي عملي مرتكب شديد آن را تثبيت كرده و بلافاصله تصميم به از بين بردن اثر اين گناه برآييد كه در اين زمينه استغفار ، توبه و خواندن قرآن و نماز مؤثر واقع خواهد شد . طبق دستوراتي كه از ائمه معصومين و به تبع آن اساتيد اخلاق به دست ما رسيده ، خواندن نماز در اول وقت، نيكي و احترام به پدر و مادر و دوري جستن از كوچكترين اهانت به اين دو نعمت بزرگ الهي (پدر،مادر) و ديگر اينكه توسل جستن به ائمه اطهار صلوات الله عليهم از اعمالي است كه در پيشرفت انسان به سوي كمال و رشد معنوي تأثير بسزايي دارد. در اي بعد هم مثل بعد علمي و فكري ، باز هم دوست خوب در آباداني روند رشد و دست بد در تخريب روند رشد تأثير عمده اي خواهد داشت اين نكته را خوشاً دقت كنيد و از ياد و خاطر نبريد.

جهت آگاهي بيشتر مراجعه نماييد به :

1-   معراج السعاده مرحوم نراقي

2-   كتب از اساتيد اخلاق مثل كيمياي محبت، سروش هدايت ج 1و2 و ... همراه با نماز حجه الاسلام قرائتي

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5870
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما