تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
مرگ و برزخ
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 اگر شخصي كه مرده تا چند روز آن را در قبر نگذارند آيا فشار قبر قبل از اينكه او را در قبر بگذارند دارد يا نه؟

در رابطه با مساله فشار و عذاب قبر ابتدا بايد مفهوم واقعى آن را شناخت و سپس فلسفه آن را كاويد. دقت در متون دينى به اين نكته راهبر است كه مقصود از فشار قبر اين نيست كه در اين قبور خاكى محسوس - كه جزئى از عالم ماده است - فشارى بر بدن مادى انسان ها وارد مى‏شود. بلكه مقصود از قبر دربسيارى از روايات عالم برزخ است و مقصود از«فشار» عذاب خاصى است كه انسان درآن عالم متناسب با كنش‏هاى خود مى‏بيند.

بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى‏ها و فراخى‏هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى‏گيرد و قبر خاكى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. ازاين‏رو اگر مرده‏اى را بسوزانند ، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى كرده و در محفظه‏هاى خاصى نگه دارند؛ باز هم مسائل شب اول قبر، فشار قبر، سؤال، مكافات و ... براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه اين بدن‏ها يا به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراك حيوانى قرار گرفته است. شب اول قبر شهيدانى كه پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مى‏شود؛ همان شبى است كه در بيابان‏ها مانده‏اند.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6391
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما