تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
کلیات
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390 زماني كه قيامت برپا مي شود به چه كيفيتي انسانها در پيشگاه خداوند حاضر مي شوند؟

با دومين نفخه ي صور كه كلمه ي احياء الهي است، ناگهان همه ي مرده ها زنده شده و سر از قبر برداشته و به سوي صحراي محشر براي حسابرسي حركت مي كنند. « ودر صور دميده مي شود ، ناگهان همه از قبرها درآمده و به سوي پروردگار خود بشتابند و گويند : اي واي بر ما ! چه كسي ما را از خوابگاهمان برانگيخت؟ اين است وعده ي خداوند رحمن وپيامبران راست گفتند . و اين جز خروشي واحد نيست كه ناگاه همه درنزد ما احضار شده هستند» (يس ، آيات 51-53).

در حديث آمده است كه روزي يكي از ياران رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) به نام معاذبن جبل در منزل ابو ايوب انصاري از معناي آيه ي « يوم ينفخ في الصور فتأتون افواجاً » از آن حضرت پرسيد . رسول خدا (صلي الله عليه واله وسلم) فرمود: اي معاذ از ماامر عظيمي سوال نمودي . دراين حال اشك از ديدگان آن حضرت جاري شد و آنگاه فرمود : ده صنف از امت من با حالات وصفات مختلف محشور مي شوند و خداوند متعال آنها را ازساير مسلمانان جدا كرده و صورتشان رادگرگون گردانيده : 1- بعضي به صورت ميمون 2- برخي به صورت خوكان 3- بعضي نگون سارند يعني پاهايشان به طرف بالا و سرهايشان به طرف پايين است وبه رو به زمين كشيده مي شوند 4- و بعضي كورند ودر تردد به سر مي برند  5- و برخي كر و لال و بي عقل 6- و گروهي زبانشان را مي جوند و چرك از دهانشان مي ريزد و اهل محشر از آن كراهت دارند 7- و گروهي دست و پا بريده اند 8- و دسته اي بر شاخه هاي آتشين آويخته 9- و بعضي از مردار بدبوترند  10 – و برخي لباسهايي از قطران پوشيده كه به پوستشان چسبيده است.

اما بوزينگان ، سخن چينانند ، و خوكان حرام خوران ، و سرنگونها افراد رباخوار و كوران ستمگران در حكم و قضاوت و كران و گنگان رياكارانند و جوندگان زبان عالمهايي هستند كه كردارشان خلاف گفتارشان است ، و دست و پا بريدگان آزار دهنده ي همسايه هستند و آويختگان بر شاخه هاي آتشين خبر چينان و سعايت كنندگان مردم در نزد سلطان مي باشند ، و بدبو تر از مردارها افراد شهوت ران و لذت جويي هستند كه حق خدا را در اموال خود نمي پردازند، و آنان كه لباسي از قطران پوشيده اند اهل فخر و كبرند.»( بحار ج7 ص89/ تفسير مجمع البيان )

قرآن درجاي ديگر مي فرمايد : « آنان درحالي كه چشمهايشان ازشدت وحشت به زير افتاده و گيج و مبهوت هستند ، مانند ملخهاي پراكنده و در هم مختلط شده از قبرها بيرون مي آيند»(قمر/7)

البته اينگونه محشور شدنها و اين وحشتها و اين مستي ها و عذابها ، مربوط به افراد گناهكار و معاند و كافر است ، افراد با ايمان در آن روز هيچ دلهره و وحشتي ندارند و با صورت نوراني خندان در صحنه ي قيامت حاضر خواهند شد .

قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد « چهره هايي در آن روز گشاده و نوراني است ، خندان و مسرور است »(عبس.38و39)

و در جاي ديگر مي فرمايد : « روزي كه مردان و زنان مومن را مي بيني كه نورشان پيش رو و در سمت راستشان به سرعت حركت مي كند ، ( به آنها گفته مي شود ) بشارت باد بر شما  امروز به باغهايي از بهشت كه نهر ها زير درختان آن جاري است ، جاودانه در آن خواهيد ماند و اين همان رستگاري بزرگ است»

و در روايات زيادي وارد شده است كه « شيعيان از نجات يافتگان آن روز خواهند بود و براي آنان هيچ خوفي و اندوهي نيست » .....

آنچه بيان شد از كتاب « بعد از مرگ بر ما چه مي گذرد » ص 157 با تصرف و تلخيص بيان شد. براي اطلاعات بيشتر از احوال مرگ ، برزخ ، قيامت  به اين كتاب كه نوشته عباس ارموي (عباس زاده ) است مراجعه فرماييد .

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5498
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما