تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
جهنم
سه‌شنبه 13 ارديبهشت 1390 آيا جهنمي كه براي ما دم مي زنند با جهنمي كه افراد غير مسلمان در آن وارد مي شوند يكي است ؟ چرا؟

    هر كس به اندازه نزديكى خود به حقيقت، در آخرت بهره خواهد برد و به اندازه دورى از آن، بى‏نصيب خواهدبود.

    كسانى نظير علماى يهود و نصارى كه با كتمان حق و احياناً تغيير برخى از متون كتب آسمانى باعث گمراهى پيروان خويش گشتند. ..... وبال گمراهى آيندگان تا قيام قيامت بر دوش آنها خواهد بود. اما اين كه تكليف آن پيروان نا آگاه چه خواهد بود؟ در اينجا سه صورت فرض مى‏شود:

    الف) نداى اسلام به گوشش رسيده ولى از روى عناد و لجاج و هوس زير بار نرود. كه مشخص است چنين كسى دچار عقوبت الهى خواهد شد.

    ب) نداى اسلام به گوشش نرسد و از اين امر به كلى غافل بماند آنچه مسلّم است افراد غافل ـ گر چه مصداق آن دردنياى كنونى دشوار و نادر است.

    ج) نداى اسلام به گوشش رسيده ولى دلائل حقانيت اسلام او را قانع نساخته باشد. در اين دو مورد اخير اگر به دستوارت دين خود با اخلاص عمل نموده باشند عذاب نخواهند شد.

    د) كسانى كه نه تنها نداى اسلام كه نداى هيچ ديانت ديگرى نيز به گوششان نرسيده باشد و به طور كلى از دستورات الهى در غفلت به سر برند آنها نيز مكلفند در حد شناخت فطرت و عقل سليم خويش به وظائف عمل كنند و درصورت تخلف از آن معاقب خواهند بود. براى توضيح بيشتر به كتاب عدل الهى «شهيد مطهرى» ص 187 (عمل خيراز غير مسلمان) مراجعه فرمائيد. در اينجا شايسته است در اين حديث دقت كنيد وقتى ابن سكّيت از حضرت رضا(ع)پرسيد: « فلمّا الحجة على الخلق اليوم » ؛ امروز چه حجتى بر مردم وجود دارد تا از آن پيروى كنند؟ حضرت فرمود:« العقل، يعرف به الصّادق على اللّه‏ فيصدّقه و الكاذب على اللّه‏ فيكذّبه » حجت و معيار عقل افراد است كه توسط آن افراد صادق را شناخته و تصديقشان كند و افراد دروغگو را شناخته و تكذيبشان نمايد(ميزان الحكمه 6، ص402)». لكن اگر با اين وصف بازهم نتوانستند به حق برسد ـ نه از روى هوا و هوس و نه دنيا پرستى كه از روى تحقيق و واقع گرائى آنگاه همانطور كه اشاره شد حكم «غافل» بر او جارى مى‏شود.

    خداى سبحان دو حجت براى افراد بشر مقرر ساخته است: يكى حجت باطن يعنى عقل و ديگرى حجت ظاهر يعنى انبياء و ائمه هدى(ع)(امام كاظم(ع) مى‏فرمايد:« ان اللّه‏ على الناس حجتين: حجة ظاهرة و حجة باطنة، فامّا الظاهرة فالرّسل و الانبياء والائمة(ع) و اما الباطنه فالعقول » ؛ خداى سبحان دو حجت بر مردم داردحجت آشكار و حجت پنهان. اماآشكار رسولان انبيا و ائمه هدى هستند و امّا پنهان عقل انسان است(كافى جلد 1، ص 16)

با توجه به توضيحات مذكور اين گونه نيست كه مسلمانان به خاطر مسلمان بودن جايگاهشان با غير مسلمانان متفاوت باشد بلكه هر انسان با توجه به عقايد و اعمالش در رتبه اي قرار مي گيردو حتي كساني كه در جهنم هستند مراتبشان با يكديگر متفاوت است.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5099
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما