تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
دوران نوجوانی
يكشنبه 18 ارديبهشت 1390 نوجوان 12 ساله‌ام خواسته‌هايي غير منطقي دارد. چگونه او را منصرف كنم؟

اگر از دوران كودكي به خواسته‌هاي منطقي‌اش با روي گشاده توجه كرده باشيد، اولاٌ خواسته‌هاي غير منطقي نخواهد داشت و اگر هم چنين خواسته‌هايي داشته باشد و ناخشنودي وعدم موافقت شا را درك كند. از آن صرف نظر خواهد كرد.

مهم‌ترين عامل لجاجت نوجوان و تقويت انگيزة او در رسيدن به خواستة غير منطقي، اين است كه حق انتخاب را از او بگيريد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نوجوان استقلال طبي است و براساس اين ويژگي، دوست دارد خود انتخابگر باشد و اگر والدين حق انتخاب را به او بدهند به احتمال بسيار همان چيزي را انتخاب خواهد كرد كه آنان مي‌خواهند؛ بنابراين توصيه مي‌كنم در برابر خواسته‌هاي غير منطقي نوجوان خود، بي درنگ «نه» نگوييد؛  بلكه با سردي بگوييد: نظري نداريد و او خود بايد انتخاب كند.

با توجه به برخورد شما در برابر خواسته‌هاي منطقي‌اش كه با چهرة گشاده پاسخ مثبت مي‌داديد او بي درنگ مي‌فهمد كه با اين خواسته‌اش موافق نيستيد ولي چون با صراحت مخالفت نكرديد و حق انتخاب او را به او داده‌ايد، به احتمال فراوان، همان چيزي را بر مي گزيند كه شما خواسته‌ايد.

بسياري از نوجوانان همان لحظه واگذاري حق انتخاب با آنان از خواستة خود منصرف مي‌شوند. بسياري از دختران انصراف خود را اعلام مي‌كنند؛ اما پسران به علت غروري كه دارند مي‌گويند: درباره‌اش فكر خواهم كرد. احتمال كمي وجود دارد (اقدام بكنند؛ اما آن را (عملي) نخواهند ساخت. احتمال اندكي هم وجود دارد كه خواستة غير منطقي خود را عملي سازند ولي وقتي برخورد كريمانة شما را ببينند ادامه نخواهند داد. در صورتي كه فرزندتان با وجود برخورد منطقي شما به راه خطا رفت و آن را ادامه داد، راه بازگرداندن او زور و اهرم فشار نيست ابتدا از سازوكارهاي بازدارنده (تحريك عواطف و احساسات، محروميت شيوة‌ بده و بستان، قهر) استفاده كنيد و اگر اثري نداشت او را به تنبيه تهديد كنيد. تنبيه بدني اگر با شرايطي انجام شود (ر.ك: ج1، ص 95) درمان آخر است.

امام علي (ع) مي‌فرمود:

أخِرُ الدّواءِ اَلْكَيْ.

داغ كردن، درمان آخر است.

اگر شما بر اين اساس رفتار كنيد به وظيفه‌اي خود عمل كرده‌ايد و در صورت عدم تأثير تربيت شما با پيامدهاي منطقي و طبيعي رفتار ناپسند خود تجربه‌اي ناخوشايند مواجه خواهد شد  واميد است كه از آن تجربه ناخوشايند درس گيرد.

 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5586
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما