تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
راهکارهای تشخیص یک کتاب خوب
1401/9/12 شنبه راهکارهای تشخیص یک کتاب خوب مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به راهکارهای تشخیص یک کتاب خوب گفت: سرانه مطالعه ایرانیان از کتاب‌های خوب باید به سطحی متناسب با عظمت و سابقه تاریخی و تمدنی ما برسد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی محزونیه در گفت و گویی با بیان اینکه عادت به مطالعه و کتاب خوانی دارای آثار و فواید بیشماری نظیر بالا بردن سطح معلومات، استفاده از تجربیات دیگران، پویایی و نشاط روحی و غیره است، اظهار کرد: امروزه از سویی وقتی قدم در کتابفروشی‌ها و یا کتابخانه‌ها می‌گذاریم با حجم انبوهی از کتاب‌های مختلف و متنوع از نویسندگان گوناگون روبرو می‌شویم که ما را در انتخاب، دچار تحیر و سرگردانی می‌نماید.

وی افزود: از سویی دیگر با توجه به محدودیت زمان و حوزه‌های متنوعی که باید بنا به شرایط زندگی حداقل آگاهی‌هایی را درباره آنها داشته باشیم فرصت این را نداریم که به صورت آزمون و خطا دست به سوی هر کتابی دراز نموده و مقداری از آن را مطالعه نموده تا ببینیم اگر آن کتاب به کار ما می‌آید مطالعه آن را ادامه داده و در غیر این صورت آن را کنار بگذاریم.


ملاک و معیارهای تشخیص کتاب‌های مناسب و مفید

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به اینکه سرانه مطالعه ایرانیان از کتاب‌های خوب و مفید باید به سطحی متناسب با عظمت و بزرگی فرهنگ و سابقه تاریخی و تمدنی ما برسد، تاکید کرد: بر اساس مطالبی که بیان شد این سوال به ذهن هر انسانی که می‌خواهد دست به یک مطالعه مفید و مطلوب بزند خطور می‌کند که بر اساس چه ملاک یا معیارهایی باید کتابی مناسب و مفید را از بین کتاب‌های مختلف تشخیص داده و به مطالعه آن بپردازیم.

وی با اشاره به راهکارهای تشخیص کتاب‌های خوب و مفید تاکید کرد: یکی از راهکارهای مناسب برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید و مناسب مراجعه به افراد متخصص و مشورت با ایشان می‌باشد در هر زمینه که می‌خواهید مطالعه کنیم خوب است با افراد متخصص مشورت نموده و به انتخاب و مطالعه کتاب بپردازیم.

محزونیه گفت: یکی دیگر از راهکارهای مناسب دیگر برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید رجوع به نشریات و مجلاتی است که در آن به معرفی کتاب‌های مفید و مناسب پرداخته شده است تا از این طریق کتاب‌های مفید و مناسب را تشخیص و به مطالعه آنها بپردازیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای مناسب دیگر برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید رجوع به نشریات تخصصی است که امروزه در حوزه‌ها و علوم مختلف چاپ می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه و کتابشناس با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای مناسب جهت تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید این است که ببینیم در منابع مکتوب و غیر مکتوب چه کتاب‌هایی مورد ارجاع و استناد زیاد واقع می‌شوند، ابراز کرد: معمولاً کتاب‌های مرجع و اصلی توسط افراد در آثارشان مورد استناد و ارجاع زیاد واقع می‌شوند و ما از این طریق می‌توانیم کتاب‌های مفید و مطلوب را تشخیص و مورد مطالعه قرار دهیم.


نگاهی به فهرست ابتدا و انتهای کتاب

وی بیان کرد: یکی دیگر از راهکارهای مناسب جهت تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید این است که هنگامی که می‌خواهیم کتابی را برای مطالعه انتخاب نمائیم نگاهی به فهرست مطالب آن کتاب در ابتدای آن و فهرست منابع در انتهای آن کتاب بیاندازیم؛ هرچه یک کتاب از گستردگی منطقی مباحث در فهرست مطالب و تنوع منابع و استفاده از منابع دست اول در فهرست منابع برخوردار باشد از ارزش و جایگاه بیشتری برخوردار بوده و ما می‌توانیم آن را انتخاب و مورد مطالعه قرار دهیم اما باید تاکید کنیم که این راهکار برای کسانی قابل استفاده است که تا حدودی اهل مطالعه باشند.


مشاهده در خبرگزاری مهر
 



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 577
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما