تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن سراج زاده، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده الهیات و خانواده
1400/8/22 شنبه عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: عبور از اختلافات همسران با عبور از خود حجت الاسلام و المسلمین سراج‌زاده گفت: اگرچه مرد به وظایفش عمل می‌کند ولی زنان باید قدردان زحمات شوهر خود باشند و در مقابل بداخلاقی همسر صبوری کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حسن سراج‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی برخط «آسیب‌های اخلاقی زن در ارتباط با همسر و نقش آن در پایداری خانواده» که در ادامه نشست‌های اخلاق در خانواده و در راستای سلسله نشست‌های علمی با رویکرد پایداری و کارآمدی خانواده که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده برگزار شد با بیان اینکه زنان و مردان برای پایداری خانواده باید به اصول اخلاقی پایبند باشند، گفت: علم اخلاق علمی است که به خوب و بدها و بایدهای و نبایدهای اخلاقی می‌پردازد.

وی در ادامه افزود: امروزه شاهد گسترش اختلافات و طلاق و مشکلات در خانواده‌ها هستیم و باید به فکر پیشگیری یا درمان این مشکلات در خانواده‌ها باشیم. اگر در حل مشکلات و اختلافات خانواده‌ها بتوان از ظرفیت‌های دین استفاده کرد در حل مشکلات خانوادگی بسیار مؤثر است و مراجعه به مباحث اخلاقی دین و آیات و روایات در این زمینه بسیار راهگشا است.

حجت الاسلام و المسلمین سراج‌زاده با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند زنی که خوب شوهرداری کند و حامی و یاور همسر خود در اعمال خیر باشد در نزد خداوند، اجر و پاداشی نظیر جهادی که مردان می‌کنند خواهد داشت؛ زنان نباید با همسران خود بداخلاقی داشته باشند تا مبادا ارتباط آنها دچار مشکلات بشود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی می‌تواند عامل بروز رذائل اخلاقی در زن و برخورد ناصحیح او در مقابل همسرش بشود، خاطرنشان کرد: مبنای اخلاق، از خودگذشتگی و گذشتن از نفسانیت است.  زن و مرد از بسیاری از اختلافات زناشویی می‌توانند با عبور از خود و نفسانیتشان، عبور کنند. زن حتی اگر از جانب شوهر خود رفتار غلطی دید بداند که باید وظایف اخلاقی خود را انجام بدهد و پاسخ بداخلاقی را با بداخلاقی ندهد. وی به پاداش اخروی از خودگذشتگی زنان در مقابل اذیت و ازار همسر و گذشت کردن از اشتباه‌های شوهر اشاره کرد و افزود: انسانی که از نفسانیت خود عبور کند رضایت خدا را کسب خواهد کرد، کسی که با توهین مواجه می‌شود باید بزرگواری کند و از مقابله به مثل برای تأمین نفسانیت خود پرهیز کند.

حجت الاسلام و المسلمین سراج‌زاده با اشاره به روایتی در خصوص اهمیت همسرداری از دیدگاه اسلام ، تصریح کرد: اذیت و آزار موجب آسیب دیدن رابطه میان زوجین خواهد شد، اگر اشتباهی از کسی نسبت به همسر خود سرزد باید تلاش کند برای جبران و دلجویی کردن از همسر خود اقدام نماید و در این مسأله تفاوتی میان زن و مرد نیست و هردو باید تلاش کنند تا رضایت همسر خود را جلب کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به یکی از آسیب‌های اخلاقی زن در ارتباط با همسر یعنی اذیت و آزار شوهر پرداخت و با بیان روایتی از امام صادق(ع) در خصوص از رحمت الهی دور بودن زنی که موجب غم و آزردن شوهر خود بشود، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند زنی که با زبان خود همسرش را مورد آزار قرار بدهد خداوند هیچ مال و فدیه و انفاقی را از او نخواهد پذیرفت مگر اینکه همسر خود را راضی کند.

وی ناسپاسی و قدر نشناسی از زحمات همسر را یکی دیگر از رذائل اخلاقی زنان عنوان کرد و گفت: مردها از دیده شدن و قدرشناسی از سوی همسر بسیار لذت می‌برند، کوشش و تلاش برای خانواده وظیفه مرد است اما زن نیز باید این تلاش‌ها و زحمات را ببیند و قدردان آن باشد همانطور که مردان نیز باید قدردان زحمات همسران خود در خانه باشند. البته معتقد هستم خدماتی که زنان در خانه انجام می‌دهند از زحمات مرد‌ها دشوارتر است.

حجت الاسلام و المسلمین سراج‌زاده در ادامه این نشست به سایر آْسیب‌های اخلاقیِ زن از منظر روایات پرداخت و آسیب‌هایی همچون انتظارات بی‌جای زن از شوهر، منت نهادن بر شوهر، خشمگین‌کردن شوهر، اطاعت‌نکردن و نافرمانی از شوهر، بی‌عفتی و خیانت به همسر، بی‌انصافی و تحمیل مهریه‌ سنگین بر شوهر را تشریح کرد.


مشاهده در خبرگزاری رسا
 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 2051
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما