تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
جواد حیدری، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به شبهات دینی
1399/3/17 شنبه کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به شبهات دینی مطرح کرد: تناسخ مهره جدید پازل «جنگ نرم» دشمنان/ نفی دادخواهی حقوق مظلومان کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی گفت: این روزها فرضیه «سمسارا» یا «تناسخ»، مهره پازل «جنگ نرم» دشمنان قرار گرفته تا با انکار معاد بساط اخلاق را آنگونه که می خواهند بیارایند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، جواد حیدری در گفت و گویی با بیان اینکه دشمن هیچ گاه از دشمنی خود دست برنداشته و از هر فرصت و با هر حیله و به وسیله‌ی ابزارهای مختلف، در صدد تضعیف جبهه حق و تقویت لشکر کفر و نفاق و جذب نیرو برای پادگان شیطان است، اظهار داشت: اگر امروزه خود را «قوی» نکنیم، جسممان اسیر کرونا می‌شود و روح و جانمان زندانی «جهل و خرافه» خواهد شد.

وی افزود: در این روند دشمنان آموزه‌هایی که قِدمت آنها به قبل از اسلام بر می‌گردد و ریشه در توهم و خیال دارد را در دستگاه‌های مختلف موسیقی و با نُت های جذاب بزک می‌کنند و ماهواره‌ها را که شایسته نام «مارواره» می‌باشند را برای تبلیغ آن فرا می‌خوانند و در این مسیر پیام رسان ها نیز نقش محوری پشتیبانی را بر عهده می‌گیرند تا «عقیده» و «ایمان» مدافعان حرم و حریم مستضعفان را فاسد کرده و با این روش که «خلع سلاح» هست به راحتی همگان را به پای چوبه دار ببرند.


یکی از زوایای جنگ، ترویج خرافه و تضعیف عقیده است

کارشناس کلام و عقاید نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان با بیان اینکه در این شرایط یکی از زوایای جنگ، ترویج خرافه و تضعیف عقیده است، تاکید کرد: در چنین شرایطی چاره کار، اطاعت از فرمانده است که دستور دادند «باید قوی شویم تا جنگ نشود و تهدید دشمن تمام شود»؛ باید با مطالعه و پژوهش، تفکر و تدبر و همراهی با مرزبانان دین، خود را تقویت کنیم تا در دام‌های دشمن که هر روزه با مدل‌های مختلف و جدید، پهن می‌شوند، نیافتیم.

وی با اشاره به اینکه فرضیه‌ای به نام «سمسارا» یا «تناسخ»، این روزها مهره‌ی پازل «جنگ نرم» قرار گرفته تا با «انکار معاد و آخرت» به پهلوانان زنده ببالند و بساط اخلاق و تعهد را آنگونه که می‌خواهند بیارایند، تاکید کرد: در واقع «تناسخ» آموزه‌ای بسیار قدیمی است که ریشه در اعتقادات ادیانی مانند دائو، بوداگرایی، هندوگرایی، مانوی، برهمایی، جینیسم، سیکیسم، اهل حق (یارسان) و غُلات شیعه دارد.


نفی معاد و و انکار «حیات پس از مرگ» اصلی ترین نتیجه «تناسخ» است

حیدری با توضیح در این ارتباط که تناسخ عبارت است از انتقال روح از یک بدن به بدن‌های دیگر در همین دنیا، به صورت متوالی و بدون توقف، گفت: قائلان به تناسخ منکر عالم آخرت هستند و ثواب و عقاب را به لذت و درد دنیوی در همین عالم معنا می‌کنند و نام «کارما» بر آن می نهند.

وی ادامه داد: معتقدین به تناسخ تا به امروز، هیچ دلیل و یا استدلالی برای این مسئله ندارند و صرفاً برای اقناع افکار پیروان خود و فرار از چاله‌ی «عبث و بیهوده بودن زندگی دنیا» این تئوری را خلق کردند اما خواسته یا ناخواسته در چاه عمیق اشکالات متعدد عقلی و نقلی، افتاده اند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی با بیان اینکه در نقد و بررسی تئوری تناسخ، نکات مختلفی را می‌توان مطرح کرد، تصریح کرد: اصلی ترین نتیجه «تناسخ»، نفی معاد و انکار «حیات پس از مرگ» است در حالی که وجود معاد و حیات اخروی، دارای براهین و استدلال‌های محکم عقلی و نقلی می‌باشد که در کتاب‌های اعتقادی بیان شده است.


تناسخ در کلام امام رضا علیه السلام

وی تاکید کرد: انسان خردمند، هیچگاه یک حقیقت منطقی و عقلی که دارای استدلالات متعددی می‌باشد را، فدای یک مسأله‌ی ادعایی و بدون هیچ پشتوانه‌ی عقلی و منطقی، نمی‌کند و از همین رو، امام رضا علیه السلام در پاسخ به مامون عباسی فرمودند که «کسی که به تناسخ اعتقاد داشته باشد، کفر به خدا ورزیده است و وجود بهشت و جهنم را تکذیب کرده است».

حیدری به باور دیگری از معتقدان تناسخ اشاره کرد و اظهار داشت: اهل تناسخ می‌گویند که مصیبت‌ها و آلامی که عده‌ای از مردم به آن مبتلا می‌شوند در حقیقت جزای اعمال بد و گناهان زندگی گذشته آنهاست، آن هم در زمانی که که ارواح آنها به بدن دیگر متعلق بوده است همانطور که نعمت‌ها و لذائذی که عده‌ی دیگری از مردم از آن برخوردار هستند، پاداش اعمال نیکی است که در زندگی قبلی داشته‌اند.


تناسخ و نفی دادخواهی حق مظلومان و مستضعفان

وی اضافه کرد: بر مبنای این عقیده طبیعی است که هر انسانی استحقاق وضعیت موجود خود را دارند و سزاوار نیست که بر مستکبران و ثروتمندان سرکش اعتراضی کنند و نباید برای دادخواهی نسبت به حق مظلومان و مستضعفان قیام کرد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی تصریح کرد: طبیعی است با چنین عقیده‌ای به این ترتیب اساس و پایه‌های اخلاق ویران می‌گردد و مجالی برای فضائل انسانی باقی نخواهند ماند و این عقیده بهترین وسیله برای مفسدان و طواغیت نسبت به توجیه اعمال شنیعشان است چرا که آنها با بیان مجبور بودن به عملکرد خود به راحتی از زیر بار مسئولیت، شانه خالی می‌کنند.


لازمه تناسخ وجود دو روح در یک بدن است!

وی در این ارتباط توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بنا بر فیاضیت و حکمت پروردگار عالم، اگر بدنی شایستگی و قابلیت دریافت روح را پیدا کرد، خداوند عالم، روح را در بدن او ایجاد می‌کند؛ بر این اساس اگر بنا باشد یک روح دیگر، در چرخه‌ی تناسخ به بدن فرد تعلق بگیرد، لازم می‌آید دو روح در یک بدن وجود داشته باشد که این امر بالوجدان باطل است. چرا که هر فردی خود را دارای ذات واحد می‌یابد و نه بیشتر.

حیدری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم آیاتی وجود دارد که مضمون آنها این است که بازگشت مردگان به حیات دنیوی امکان ناپذیر است، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که «زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد، می‌گوید که پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم! (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند!».


نظریه تناسخ هیچ پشتوانه عقلی ندارد

وی تاکید کرد: بدین ترتیب با در نظر گرفتن دلایل عقلی و نقلی، تئوری تناسخ، هیچ پشتوانه عقلی ندارد و نتیجه‌ی آن، ویرانی پایه‌های اخلاق و حاکمیت رفتارهای جبری است. شایسته است جوانان عزیز و فرهیخته ایران اسلامی با بالا بردن سطح علمی و اعتقادی، خود را در دریای مواج شبهات، حفظ کنند و زمینه‌نجات غرق شدگان در این ورطه را فراهم آورند.


مشاهده در خبرگزاری مهر

 


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 770
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما