تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام والمسلمین اصغر هادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده
1399/3/17 شنبه عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده مطرح کرد: هشت روش شناخت همسر قبل از ازدواج/ رساندن محتوا به واسطه ها؛ بهترین روش انتشار آگاهی برای پایداری خانواده حجت الاسلام والمسلمین هادی با ارائه محتوا درباره تجردگرایی، تدوین منبع علمی درباره صفات اخلاقی تأثیرگذار در پایداری خانواده و هشت روش برای شناخت همسر پیش از ازدواج برای پایداری خانواده، معتقد است که امروز رساندن محتوا به واسطه ها بهترین راه انتشار محتوای مفید در جامعه است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین اصغر هادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده، اهل اصفهان و صاحب بیست اثر مکتوب در عرصه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی و اخلاق و خانواده می باشد. دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای آشنایی بیشتر با ایشان گفتگویی را ترتیب داده است که در ادامه تقدیم می شود.

لطفاً درباره آثار خود توضیحاتی ارائه فرمایید.
در سال های اخیر بیشتر به موضوع خانواده روی آوردیم که چند اثرهم داریم که مرحله ارزیابی را سپری می کنند و ان شاء الله به زودی چاپ خواهند شد. اولین اثر در حوزه خانواده مربوط به مبحث مجرد زیستی است که مشکل تجرد گرایی جوانان را بررسی می کند و به شرح این مسأله مهم در جامعه ما می پردازد. البته این انحراف تنها به جوانان ایران اختصاص ندارد و در همه جوامع بشری امروز، مشهود است. در این کتاب، علل، عواقب و راهکارهای این معضل بررسی شده است.

کتاب بعدی ما یک کار مشترک با دکتر ثناوی زاده با موضوع الگوهای ارتباطی زوجین و با هدف اختلافات کمتر در خانواده ها و موفقیت بیشتر است. در این کتاب، الگوهای موجود برای داشتن یک خانواده متعالی را از دو دیدگاه اسلامی و روانشناسی بررسی و جمع بندی نهایی کردیم. البته در این مورد باید دکتر ثناوی زاده که مجری طرح بودند بیشتر توضیح بدهند.


عدم شناخت همسر قبل از ازدواج؛ ریشه بیشتر مشکلات خانوادگی/ هشت روش برای شناخت همسر
کتاب «راه های شناخت همسر، پیش از ازدواج» کتابی است که هر جوانی که در آستانه ازدواج است باید آن را مطالعه کند تا بتواند معنای شناخت همسر را بفهمد. پاسخ به این سؤال از این جهت مهم است که ریشه اکثر مشکلات خانوادگی ما به این موضوع برمی گردد. یعنی زوجین قبل از ازدواج شناخت کافی و وافی از یکدیگر نداشتند و همین موضوع باعث طلاق شده است. در این کتاب هشت روش برای شناخت همسر مطرح شده است. در این کتاب، افزون بر شرح این هشت روش، به بیان کاستی ها، نقاط قوت و ضعف از نظر علمی نیز پرداخته ایم. این هشت روش، شامل روش های سنتی، تحقیق، رابطه پیش از ازدواج، فضای مجازی، مشاوره، گفت و گو، شناخت های غیر رایج مانند دفتر ازدواج و استخاره و سایر موارد و بالاخره روش های رایج در غرب می شود و در یک فصل بهترین راه برای شناخت همسر را معرفی کردیم. در اینجا منظور از بهترین یعنی کم آسیب ترین؛ زیرا نمی توانیم ادعا کنیم یک راه بی آسیب است، اما می توان ادعا کرد که کمترین آسیب را به صورت نسبی دارا است. این راه عبارت از همسریابی به شیوه صحیح خانواده محوری، گردآوری اطلاعات، تحلیل داده ها و تصمیم نهایی است.


روش های جدید شناخت همسر، پیش از ازدواج
محوریت این کتاب بر شناخت همسر برای جوانان است و جوانی که می خواهند برای ازدواج اقدام کنند، با این کتاب می توانند محورهای شناخت را بدانند. امروزه روش های جدید، مثل مشاوره، پرسشنامه و سایر روش ها هم موجود است که در محافل علمی بیشتر مورد بحث است. برای مثال، دو جوان به یک مشاور مراجعه می کنند و با بیان ویژگی هایشان از پاسخ مشاور استفاده می کنند. یکی از روش های دیگر ما که در محافل علمی عمدتاً مورد استناد است، روش پرسشنامه می باشد. در این روش، دختر و پسر هر کدام به صورت جداگانه به پاسخگویی سؤالات می پردازند و بعد جواب ها مورد بررسی قرار می گیرند که این یکی از روش های خوب و مورد قبول می باشد، زیرا در حالت گفت و گو شاید شخصی بتواند طرف مقابلش را فریب دهد، اما در این روش دیگر چنین چیزی ممکن نیست.


آثار دیگری هم در دست اقدام دارید؟
آثار دیگری هم در دست اقدام برای چاپ هستند. در بحث خانواده یک اثر در مرحله ارزیابی است. بحث موانع اخلاقی ازدواج هم در حال آماده سازی است. بحث هایی مانند چشم و هم چشمی و نظایر آن را داریم که ثابت می کند همه مشکلات و موانع ازدواج، مادی و مالی نیست. یک طرح دیگر هم عوامل ناراستی در خانواده را مورد بررسی قرار می دهد و به بیان علت وجود دروغ گویی در روابط خانوادگی می پردازد که کارهای آن انجام شده و در مرحله تأیید کیفی است.


تدوین منبع علمی درباره صفات اخلاقی تأثیرگذار در پایداری و کارآمدی خانواده
طرح دیگری که در حال انجام می باشد، طرح علمی مروری بر صفات اخلاقی تأثیرگذار در کارآمدی و پایداری خانواده است. ما آمدیم آثاری که در این مورد نوشته شده را بررسی کردیم تا کار تکراری انجام ندهیم و زوایای کار به صورت کامل برای ما مشخص شود و همچنین برای کار کردن دیگران نیز یک منبع علمی موثق وجود داشته باشد.

آخرین منبع علمی که مشغول آن هستم، بحث تدوین بسته آموزشی صداقت برای کارآمدی خانواده است. این بسته آموزشی مخصوص مربیان آموزشی است که از نگاه های متفاوت این موضوع را بررسی کرده است. مثلاً ممکن است شخصی از نظر روانی مشکل داشته باشد که دروغ می گوید، شاید مشکل فقهی باشد یا دیگر مشکلات که ان شاء الله پس از تدوین این بسته امیدواریم نتایج لازم را از آن بگیریم.


آیا میان آثار شما و پژوهشکده الهیات و خانواده ارتباطی وجود دارد؟
پژوهشکده الهیات و خانواده به عنوان یک قطب برای مسائل خانواده و اخلاقی عمل می کند. تنها جایی که در دفتر تبلیغات اسلامی به بررسی مسائل خانواده و اخلاقی می پردازد، همین پژوهشکده است. پروژه ای که برای ما تعریف شده بحث پایداری و کارآمدی خانواده است. منتهی شاید همین موضوع حدود صد ریز پروژه مطرح داشته باشد که این طرح به صورت یک پازل کنار هم چیده می شود تا یک نتیجه مطلوب را شاهد باشیم.


به نظر شما این آثار و پروژه ها در عمل چه تأثیراتی در پایداری خانواده ها در جامعه خواهد داشت و آیا تمهیداتی برای نشر این معارف و آگاهی ها در جامعه اتخاذ شده است؟
یکی از مسائل امروز ما این است که یک کتاب تا چه اندازه برای جامعه مفید است. با توجه به اینکه جامعه امروز ما از کتاب دور است، تمام تلاش ما در پژوهشکده همین بوده که فقط حرف های مورد نیاز را در کتاب ها ذکر کنیم و از طرح مسائل حاشیه ای دور شویم. یکی از مشکلات ما این است که چگونه می توانیم آثار را به دست جامعه برسانیم. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برای نشر بهتر و بیشتر آثار این است که آثار را به صورت یک بسته تعریف کنیم و از واسطه هایی که داریم کتاب را به جامعه برسانیم.


اقبال پایین مخاطبین به مطالعه کتاب در ایران/ رساندن محتوا به واسطه ها؛ بهترین راه برای انتشار آگاهی در جامعه
اگر کاربردهایی که برای مشکلات خانواده تعریف می شود، به صورت کتاب باشد، کسی مطالعه نخواهد کرد. بنابراین،  به این نتیجه رسیدیم که بهتر است محتوا را به گوش واسطه ها برسانیم تا از طریق واسطه ها به گوش مردم رسانده شود. راه دیگر هم رساندن بسته ها به مشاوران است.

جامعه امروز به کتاب های دیجیتال روی آورده است. بیشتر تلاش ما برای تولید محتواست. خروجی ها و انواع خروجی ها یک بحث دیگر است و برای اینکه این کار نتیجه بدهد شاید برای هر اثر تدوین شده یک سری راه خروجی تعیین شود.  کتاب، مقاله یا نشست و سایر موارد، علاوه بر ارتباط ما با واسطه ها هستند.

برای تهیه این کتاب ها هزینه زیادی می شود، وقت و پول و امکانات مصرف می شود و ایکاش جوان ها از آن استفاده کنند. ایکاش خیران در این زمینه نیز سرمایه گذاری کنند، زیرا تنها بحث کمک های مالی مهم نیست. بعضی اوقات یک هزینه ای می شود و یک ازدواج سر می گیرد ولی به دلیل عدم آگاهی مورد نیاز، این ازدواج به طلاق منجر می شود. ان شاء الله که با افزایش آگاهی عمومی دیگر شاهد این موضوعات نباشیم.


مشاهده در خبرگزاری ایبنا
مشاهده در جوان آنلاین





 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 656
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما