تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
بندگی
1399/3/6 سه‌شنبه تنظیم افق زندگی پس از یک ماه بندگی مبلیغ تخصصی کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان در عرصه حیات خانواده، گفت: پدران و مادران به‌عنوان دو رکن خانواده می‌توانند برای حفظ و استمرار دستاوردهای ماه مبارک رمضان برای فرزندان خود اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محزونیه در گفت‌وگویی، پیرامون اسرار روزه و همچنین راهکارهای حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هر کدام از عبادات ما، دارای احکام، اسرار و حکمت‌های مختلفی هستند و در صورتی انسان از انجام هر عبادتی مانند روزه بهره کافی خواهد برد که علاوه بر انجام آن عمل عبادی متناسب با احکام آن، به اسرار و حکمت‌های آن عبادت هم دست پیدا کند.

وی ادامه داد: روزه ماه مبارک رمضان هم دارای اسرار و حکمت‌های مختلفی است که در روایات اهل‌ بیت (ع) به آن‌ها اشاره شده، مانند آن‌که، افرادی که به لحاظ مالی غنی هستند، درد گرسنگی و تشنگی را بچشند و در نتیجه به افراد کم‌بضاعت به لحاظ اقتصادی و مالی توجه بیشتری داشته باشند.


تنظیم افق و جهت‌گیری زندگی با روزه‌داری

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: همچنین انسان با گرسنگی و تشنگی که به‌واسطه روزه بر او وارد می‌شود، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشد و درواقع افق تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری خود را متناسب با قیامت و حیات ابدی خود تنظیم کند.

وی یکی دیگر از اسرار روزه‌داری را تسلط بر خویشتن دانست و تصریح داشت: شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی در رابطه با دستاوردهای ماه رمضان به موضوع تسلط بر خویشتن اشاره دارند، همچنین یکی از فلسفه‌های روزه ماه رمضان این است که شخص روزه‌دار با خودداری از اموری مثل خوردن و آشامیدن که به‌طور طبیعی در 11 ماه سال مرتب تکرار می‌شود، به کنترل نفس خود بپردازد.


روزه‌دار پس از ماه رمضان به‌راحتی می‌تواند ترک گناه کند

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: درواقع زمانی که انسان اعمال مباحی مثل خوردن و آشامیدن را برای اطاعت از امر خدا به مدت 30 روز از طلوع تا غروب آفتاب کنار بگذارد، یک تمرین عملی است تا بتواند گناهان را به‌راحتی ترک بکند.

وی اضافه کرد: اگر انسان امور مباحی که در غیر ماه مبارک رمضان هیچ‌گونه منعی از انجام آن نیست، مثل خوردن و آشامیدن را ترک کند، به طریق اولی گناهانی که از سوی خداوند حرام شده و سعادت دنیوی و اخروی انسان را به مخاطره می‌اندازد را می‌تواند ترک کند.

حجت الاسلام و المسلمین محزونیه خاطرنشان کرد: برای بهره‌وری از روزه و ماه مبارک رمضان توصیه‌هایی شده است از جمله خوش‌اخلاقی در ماه مبارک رمضان، بر همین اساس هنگامی‌که انسان تمرین خوش‌اخلاقی، کنترل نفس و کنترل قوه غضبیه خود را می‌کند، این خود یک تمرین است که پس از این 30 روز ماه مبارک رمضان زمینه و بستر روحی برای شخص آماده شود که حالت حسن خلق و خوش‌اخلاقی پیدا کند و بتواند به‌راحتی خود را کنترل کرده و اسیر قوه غضب خود نباشد.

وی پیرامون حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان در طول سال و بهره‌مندی بیشتر از این سفره پربرکت در هرسال گفت: این امر به یک سری بسترسازی‌ها، در عرصه حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی برمی‌گردد، در حیات فردی شخص پس از ماه مبارک رمضان باید تأمل کند که از ورود در این ماه ضیافت الهی چه چیزهایی به دست آورده است.

مبلغ تخصصی کلام و عقاید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد: انسان زمانی که وارد ماه مبارک رمضان می‌شود، موفق به تحصیل یک سری خصلت‌های خوب مانند شب‌زنده‌داری، انس با قرآن، کمک به دیگران و مصداق‌های دیگری می‌شود که می‌توان برای این امر ذکر کرد.


مشارطه، مراقبه و محاسبه، راهکار حفظ دستاورد ماه رمضان

وی یادآور شد: یک‌راه برای حفظ این دستاوردها در بعد فردی این است که انسان سعی کند هرروز صبح یک توجهی به این دستاوردها داشته باشد و درواقع با خود شرط کند که این دستاوردها را حفظ کند، در طول روز هم بر حفظ آن‌ها مراقبت کند و هنگام شب هم به محاسبه بپردازد.
 
حجت الاسلام و المسلمین محزونیه با اشاره به حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان در عرصه حیات خانواده اذعان داشت: پدران و مادران به‌عنوان دو رکن خانواده می‌توانند برای حفظ و استمرار دستاوردهای ماه مبارک رمضان برای فرزندان خود اقدام کنند.


نقش پدر و مادر در حفظ معنویات ماه رمضان

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه اگر پدر و مادر برای شب‌های ماه رمضان به‌خصوص شب‌های قدر به‌گونه‌ای برای ساعت خواب اعضا خانواده برنامه‌ریزی می‌کنند که از سحر و فیوضات آن بهره‌مند شوند، در طول سال هم خواب افراد خانواده را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که این دستاورد حفظ شود، همچنین در زمینهٔ تلاوت قرآن، پدر و مادر می‌توانند ساعتی را برنامه‌ریزی کنند تا در کنار خانواده بحث قرائت قرآن، تفکر و تدبر در آن را داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان حفظ و تداوم دستاوردهای ماه مبارک رمضان در عرصه‌های اجتماعی افزود: مسؤولان مختلف در نهادهای گوناگون باید بستر و زمینه برای حفظ این دستاوردها فراهم کنند، برای مثال اگر صداوسیما در طول این ماه مبارک برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که مردم بتوانند در زمان مناسب خوابیده و برای سحر بیدار شوند، در غیر ماه مبارک رمضان برنامه‌های پربیننده خود را آخر شب قرار ندهد تا مردم برای دیدن آن برنامه تا دیر وقت بیدار باشند و درنتیجه از فیوضات سحر محروم شوند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: همچنین سازمان‌های مختلف می‌توانند بخش کوچکی از زمان خود را به موضوع قرائت قرآن و تدبر در آن اختصاص دهند و سایر نهادها هم متناسب با جایگاه و امکانات خود می‌توانند در این موضوع دخالت داشته باشند.


مشاهده در خبرگزاری فارس

 

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 516
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما