تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حاج قاسم سلیمانی
1398/11/27 يكشنبه رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تشریح کرد؛ اصول اسطوره سازی و اسطوره پردازی/ لزوم توجه جدی به اسطوره سازی در ایران حجت الاسلام والمسلمین قطبی توجه به بعد عاطفی اسطوره را عامل توسعه آن دانست و گفت: حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره عامل امتداد آن است و با سناریو پردازی قوی می توانیم از آن برای همه اقشار جامعه سخن بگوییم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت و گویی اظهار داشت: اسطوره های افسانه ای در همه فرهنگ ها و ملل جهان وجود دارد و می توان به راحتی آن ها را پرورش داد و به هر نحوی که بخواهیم می توانیم آن را توصیف کنیم و به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: اما این آزادی درباره اسطوره سازی از شخصیت های تاریخی وجود ندارد و ما محدود به شخصیت و وقایع تاریخی می شویم و نمی توانیم آنگونه که می خواهیم اسطوره پردازی کنیم، هر چند گاهی کارهای مرکبی هم انجام می شود.


تازیان نامه؛ نمونه ای موفق از اسطوره پردازی امیر مؤمنان(علیه السلام)/ ضعف اسطوره پردازی در ایران و قوت آن در غرب
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به مجموعه شعر تازیان نامه اثر خوسفی و مشتمل بر 22 هزار بیت به سبک شاهنامه در وصف امیر مؤمنان(علیه السلام)، بیان داشت: مقداری از این اشعار در قالب کتابی با نام خاوران نامه منتشر شده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: شخصیت هایی نظیر علامه طباطبایی و سید محمدحسین طباطبایی در حوزه کاری خود باید به عنوان اسطوره هایی مورد توجه قرار بگیرند که متأسفانه این کار انجام نگرفته است و بخش عظیمی از مردم ایران این شخصیت ها را نمی شناسند.

وی کار صورت گرفته در اسطوره سازی در غرب را بسیار بزرگ دانست و تصریح کرد: نقش بی بدیل رسانه در این خصوص بسیار حائز اهمیت که حتی در مواردی آن اسطوره اصلاً در حد این موارد نبوده و شایستگی لازم را نداشته است، اما به دلایلی با ابزار رسانه ای توانسته اند یک چهره بین المللی از او بسازند و اسطوره سازی کنند.


در اسطوره پردازی به ویژگی هایی بپردازیم که در همه زمان ها و مکان ها ارزشمندند و به دین و قومیت منحصر نیستند
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه برای اسطوره پردازی باید به ویژگی های مهم و منحصر به فرد اسطوره در همه زمان ها و مکان ها توجه ویژه داشته باشیم، گفت: سومین موضوع مهم در اسطوره سازی این است که به ویژگی هایی بپردازیم که تنها اختصاص به شیعه و اسلام ندارند و در بین همه ادیان آسمانی مطرح هستند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: چهارمین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم، ویژگی هایی است که فارغ از همه ادیان و فرهنگ ها و قومیت ها، یک مسأله مهم برای تمام بشریت باشد و البته ویژگی هایی که از اسطوره مطرح می شود، بایستی ممتاز و تمایز بخش و به نوعی منحصر به فرد باشد.

وی مجاهدت حاج قاسم سلیمانی را یک ویژگی ممتاز بین المللی دانست و اظهار داشت: شهامت و ظلم ستیزی و سعادت گروی هم از جمله این ویژگی های ممتاز هستند.


دارا و سارا؛ اسطوره هایی زوال یافته و فاقد عنصر حماسه و سناریوپردازی/ سناریو پذیری شرط پویایی اسطوره
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: موضوع مهمی که باید در اسطوره پردازی مد نظر قرار دهیم، حسی و عاطفی بودن ویژگی های اسطوره است، چرا که اگر این بعد مهم را در نظر نگیریم، قطعاً نمی توانیم بسیاری از طیف ها را تحت تأثیر قرار دهیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حماسی و هیجانی شدن یک اسطوره نزد اذهان مردم را عامل امتداد آن اسطوره دانست و ابراز داشت: اگر حماسی شدن اتفاق نیفتد، عاطفی بودن اسطوره هم دوام چندانی ندارد.

وی سناریو پذیری را شرط مهم دیگر پویایی و زنده ماندن اسطوره عنوان کرد و افزود: دارا و سارا اسطوره هایی بودند که بعد حسی و عاطفی خوبی هم داشتند، اما جنس حماسی و داستان پردازی آن ها ضعیف بود و به همین دلیل نتوانست ادامه پیدا کند و از بین رفت، برای اینکه بتوانیم برای همه اقشار جامعه از اسطوره سخن بگوییم، باید این بعد را تقویت کنیم، غربی ها برای شخصیت باربی هم جنس عاطفی، هم جنس حماسی و هم داستان پردازی را داشتند و موفق هم شدند.


مشاهده در خبرگزاری فارس


 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 171
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما