تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
ازدواج
1398/8/14 سه‌شنبه کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی مطرح کرد: انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی زهرا ابراهیمی با بیان اینکه امروزه دختر و پسر خود را دارای حق انتخاب بالا در ازدواج می دانند، گفت: احساس بی نیازی دختر و پسر از اظهار نظر دیگران، گاهی به انتخاب نادرست منجر می شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، زهرا ابراهیمی در گفت و گویی، در خصوص سبک زندگی اسلامی در نخستین گام برای ازدواج گفت: با دقت در زندگی بسیاری از زوج های جوان و بررسی ریشه اختلاف آن ها می توان چنین نتیجه گرفت که نبود شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر منجر به انتخاب نادرست و در نهایت ایجاد اختلاف می شود.

کارشناس اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اظهار داشت: اگرچه امروزه بستر فضای مجازی از یک سو و آزاد بودن روابط در فضای حقیقی از سوی دیگر، شرایط شناخت را برای دختر و پسر باز گذاشته،  اما بالا بودن آمار اختلاف ها و طلاق ها نشان می دهد که تنها داشتن شرایط نامحدود برای شناخت به شناخت حقیقی کمک نمی کند.

ابراهیمی افزود: شناخت طرف مقابل برای هر یک از دختر و پسر در امر ازدواج به عنوان حق مسلم محفوظ است، اما گاهی دختران و پسران در روابط قبل از ازدواج به جای شناخت، درگیر امور دیگری می شوند، در واقع ممکن است در ابتدا هدفشان از ارتباط، شناخت یکدیگر باشد، اما در ادامه هدف را فراموش کرده و به تثبیت ارتباط می اندیشند.

وی با بیان اینکه آنچه می تواند شناخت را دقیق و عمیق رقم بزند، بهره بردن از نیروی عقل است، اضافه کرد: این در حالی است که نقش منطق و اصول عقلی در روابط قبل از ازدواج به دلیل درگیر شدن در احساسات و عواطف از سوی برخی دختران و تمایلات جنسی از سوی برخی پسران بسیار کم رنگ می شود.

کارشناس حوزوی متذکر شد: در سبک زندگی اسلامی شناخت دختر و پسر تنها به ویژگی های ظاهری ختم نمی‌شود و صرف پسندیدن شکل و ظاهر، شغل و تحصیلات، وضعیت مالی و اقتصادی شناخت محسوب نمی شود؛ بلکه باید با ذره بین شناخت بر روی ویژگی هایی همچون تدین، تقوی، صداقت، امانت و اخلاق نیز تمرکز و معیارهای ارزشی را بررسی کرد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اظهار داشت: نکته دیگری که در امر شناخت باید متذکر شویم؛ این است که امروزه دختر و پسر خود را دارای اختیار و حق انتخاب می دانند و از اظهار نظر دیگران خود را بی نیاز می بینند؛ درست است که دختر و پسر باید تصمیم نهایی را بگیرند و با حق انتخابی که خداوند به آنها بخشیده در برگزیدن شخص مناسب برای زندگی خود آزادند، اما این مسئله نباید منجر به این شود که آنها خود را از مشاوره و مشورت گرفتن و تحقیق بی نیاز ببینند.

ابراهیمی با بیان اینکه مسئله شناخت، مسئله ای گسترده و دارای ابعاد گوناگون است، تصریح کرد: خود دختر و پسر ممکن است تنها به یکی دو بُعد از ابعاد شناخت واقف باشند و توانایی تشخیص در سایر ابعاد را نداشته باشند، اینجاست که نقش مشورت گرفتن و تحقیق پررنگ می شود و سبک زندگی دینی نیز به شناخت از راه های گوناگون اهمیت فراوانی داده است.

وی یکی از راه‌های شناخت را گفتگو دانست و گفت: دختر و پسر می توانند با طرح سوال های مشخص از طرف مقابل تا حدودی به نتیجه برسند، اما مشاوره گرفتن از افراد خردمند، صادق، امین، کاردان و با تجربه را نباید از دست داد. 

این محقق حوزوی متذکر شد: گویا مشکلات شدید اقتصادی در خانواده ها بعضی از افراد را به این نتیجه رسانده که پول مشکل گشای همه  امور است و جوانان نیز تحت تاثیر همین امور، تنها دارایی و اموال طرف مقابل را رصد می کنند و در امر ازدواج  در صورت داشتن پول، چشم شان را بر سایر معیارها می بندد.

وی افزود: مسائل معیشتی در زندگی بسیار مهم و اثر گذار است، اما نباید تمکن مالی را تنها معیار لازم در امر ازدواج دانست، چرا که غفلت از سایر معیارهای ارزشی پشیمانی به بار خواهد آورد.

ابراهیمی ادامه داد: همانگونه که اشاره شد مساله دستیابی به شناخت صحیح از طرق گوناگون امکان پذیر است، گفتگو، مشاوره، انواع تحقیق، رصد رفتارها و گفتارها می تواند ما را به شناخت بیشتر رهنمون سازد پس نباید هیچ یک از این روش ها را نادیده گرفت.

مشاهده در خبرگزاری شبستان

 



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 662
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما