تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
میثم یاسا، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان
میثم یاسا، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان
1398/8/14 سه‌شنبه رفع دغدغه‌های والدین درباره عبور سالم نوجوانان از پیچ شهرت طلبی کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی در ارتباط با این مطلب که چگونه والدین می‌توانند به نوجوانان کمک کنند از پیچ شهرت‌طلبی به‌سلامت عبور کند، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، این هفته در طرح «سه شنبه‌ها با پاسخگویی به سوالات دینی» خبرگزاری مهر، یکی از سوالات رایج مخاطبان در ارتباط با دغدغه‌های والدین درباره نوجوانان در گفت‌و گو با کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این ارتباط میثم یاسا در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که «چگونه به نوجوانان کمک کنیم از پیچ شهرت‌طلبی به‌سلامت عبور کند؟!»، اظهار داشت: در وهله نخست باید بدانیم که یک نوجوان نرمال ، امیدوار و خوش‌بین است اما به طور معمول نوجوانان خود را دارای توانایی‌ها و استعدادهایی می‌یابند که ازنظر دیگران پنهان مانده است.


نوجوان استعدادهای خود را برتر از تصور دیگران می بیند 

وی افزود: بر این اساس نوجوان معمولاً خود را بهتر از آن چیزی می‌داند که دیگران در مورد او تصور می‌کنند از همین رو از هر چیزی که بتواند او را به دیگران ثابت کرده و توانایی‌هایش را برملا سازد،استقبال می‌کند.

کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی بیان داشت: در همین راستا هر از چند گاهی خبرهایی ناگوار در فضای مجازی می‌پیچد که نشان می دهد یک نوجوان می‌خواسته است به این نیاز خود (جلب‌توجه و شهرت‌طلبی) پاسخ دهد که متأسفانه دست به اقداماتی خطرناک و بعضاً مشمئزکننده زده است.

وی ادامه داد: والدین باید دقت کنند که در دنیای مجازی نوجوانان قادر به مکالمه، اشتراک‌گذاری، دوست‌یابی، ارتباط، اظهارنظر و سایر ارتباطات اجتماعی هستند و لذا بزرگ‌ترین آسیب دنیای مجازی به نوجوانان، تمایل کاذب آن‌ها به شهرت‌طلبی است.


نوجوان و تمایل کاذب به شهرت طلبی

یاسا با تصریح بر این نکته که در واقع کسب شهرت از طریق دنیای مجازی، یکی از آسان‌ترین روش‌های مطرح‌شدن در دنیای امروزی است، گفت: هرکسی با ساختن یک پروفایل در یک شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب و به اشتراک‌گذاری محتوای جذاب، می‌تواند مخاطبان بسیاری جذب نماید که بسیاری از نوجوانان، با مشاهده‌ی این حجم از مخاطب، ممکن است دچار توهم شهرت شود و بخش عمده‌ای از زمان‌های مفید خود را در این فضا و درراه تولید مخاطبان بیشتر صرف و اتلاف نمایند.

وی با بیان اینکه به یقین محروم کردن نوجوانان از دنیای مجازی، امری غیرمنطقی است، در ارتباط با راه‌حل‌های حفظ نوجوانان از آسیب‌های این فضا ابراز داشت: کودکان و نوجوانانی که در دنیای حقیقی و محیط امن خانه به‌اندازه‌ی کافی عشق و محبت دریافت می‌کنند، نیازی ندارند که این توجه را در فضایی دیگر جستجو نمایند.

وی اضافه کرد: بر این اساس والدین باید برای نوجوان خود وقت بگذارند، روزهایی در هفته را در کنار هم به ورزش و تفریح بروند و وی را بابت موفقیت‌ها و پیشرفت‌های هرچند کوچکش تشویق کنند.


والدین به جای رشته‌های مورد علاقه خود، استعداد واقعی نوجوان را دریابند

کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی با تاکید بر اینکه هم والدین و هم معلمین متعهد باید استعداد نوجوانان و نه آن چیزی را که خودشان دوست دارند را مورد توجه و تحسین قرار دهند، بیان داشت: به طور مثال اگر نوجوانی به ادبیات یا هنر علاقه‌مند است نباید او را به تحصیل در رشته‌هایی همچون ریاضی وادار نمود.

وی با اشاره به اینکه والدین و معلمان باید زمینه بروز استعدادهای نوجوان را فراهم کنند تا از این رهگذر اعتمادبه‌ نفسش افزایش یابد و مجبور نباشد برای اثبات خودش دست به هر اقدامی بزند، تاکید کرد: به طور مثال می‌توانیم دختر نوجوان را به سمت مهارت‌های آشپزی سوق دهیم، زمانی مهمان‌داریم به او اعتماد کنیم و پخت خورشت را به او بسپاریم اما نتیجه هر چه بود، نباید باعث دلسردی او شود بلکه غیرمستقیم کمکش کنیم.


نوجوان به دنبال کسی است که به زیبایی‌های او توجه کند

یاسا با اشاره به اینکه یک جمله معروف وجود دارد که هر موقع نوجوان را گم کردیم،باید پای آینه دنبالش بگردیم!، ابراز داشت: نوجوان به دنبال کسی است که به زیبایی‌های او توجه کند و این والدین هستند که باید این کار را انجام داده و در حد معقولی زیبایی او را بستایند.

وی تصریح کرد: در همین راستا والدین باید توجه کنند که تمام توجه نوجوانان جلب این چیزها نشود و به طور مثال اگر بیشتر پولش را خرج خرید لوازم ‌آرایشی و لباس می‌کند باید وی را کمی به سمت خرید وسایل فرهنگی و هنری و ورزشی سوق بدهیم.


طلاقهای بی‌دلیل و  ایجاد خلأ جلب‌توجه و شهرت‌طلبی در نوجوانان

کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی با یادآوری این مطلب که پدر و مادر در کانون خانواده مانند خورشیدی هستند که اشعه گرم و حیات‌بخش خود را به اطراف می‌تابانند، تصریح کرد: پدر و مادری که به اندک بهانه‌ای تصمیم به طلاق می‌گیرند باید این هشدار را جدی بگیرند که با این کار، خلأ روانی بزرگی در فرزندشان ایجاد می‌کنند که در این صورت این فرزند است که هرکسی و هر چیزی را مسئول پر کردن خلأ جلب‌توجه و شهرت‌طلبی خود می‌داند.

وی با تاکید بر این مطلب که باید به جامعه آموزش داد که رفتار هر فردی را در فضای مجازی تائید نکنند، اظهار داشت: در واقع در بسیاری مواقع ما با این تائید چشم‌بسته ممکن است فردی را نسبت به ادامه فعالیت اشتباهش ترغیب کنیم و این به معنای کمک به نابودی یک انسان است.


عبور نوجوان از مرحله شهرت طلبی با کمترین آسیب

یاسا تاکید کرد: با توجه به مطالب بیان شده باید دقت کنیم که توجه دیگران اگر از نظر یک بزرگ‌سال تنها موجب خرسندی باشد، از نظر نوجوان، همه‌چیز است و در این موضوع ابتدا خانواده و سپس مدرسه و جامعه مسئولیت دارند و بر این اساس باید بر اساس نکات فوق به نوجوانان کمک کرد تا با تعادل بیشتر و کمترین آسیب از این مرحله عبور نماید.



مشاهده در خبرگزاری مهر

 




 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 452
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما