تبلیغات


























 
اخبار دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

1401/5/2 يكشنبه نمایشگاه «روایت تبلیغ» در اصفهان برگزار می‌شود/ مبلغان دینی سربازان خط میدان جهاد تبیین هستند رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به رویکرد مسئله‌محوری به‌جای کارکردمحوری در فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از برپایی نمایشگاه نخبگانی «روایت تبلیغ» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان در نشست خبری نمایشگاه «روایت تبلیغ» با اصحاب رسانه، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1395 بر اساس آیۀ ۵۲ سورۀ فرقان دستور جهاد تبیین را برای همۀ متولیان امور فرهنگی ابلاغ کردند، اظهار داشت: به‌واسطه این جهاد و تبیین درست روایت‌ها و اتفاقاتی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی رخ می‌دهد و همچنین تبیین درست مباحث دینی و اعتقادی می‌توانیم به اهداف رفیع دینی و ابعاد حاکمیت آن دست پیدا کنیم؛ این جهاد برای تبیین صحیح روایت است.

جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها از ابتدای اسلام وجود داشته است
وی با بیان اینکه جهاد تبیین، ‌‌‌به‌معنای جهادی برای تبیین درست روایتِ صحیح است، افزود: این جهاد از ابتدای ظهور اسلام همیشه وجود داشته و از ابتدا، جنگ بین روایت‌ها به‌عنوان یکی از مشکلات و معضلات اصلی پیش‌روی متولیان دینی، ائمه و مبلغین دینی قرار داشته است، اینکه بتوانیم روایت درستی از اتفاق‌ها، اهداف دینی و آرمان‌های موردنظر خود ارائه کنیم؛ بنابراین تبیین به‌معنای روشنگری است و جهاد وقتی معنا دارد که ما دشمنی داشته باشیم و دشمن یقیناً مغرضانه و هدفمند و برخلاف این روشنگری، برنامه‌ریزی می‌کند. بنابراین لازمۀ جهاد این است که ما نیز هدفمند و با برنامه با دشمن‌شناسیِ درست و شناخت منطقه عملیاتی و با استراتژی و نقشه صحیح بتوانیم به این میدان و جهاد کبیر وارد شویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدیان با بیان اینکه واقعۀ عاشورا به‌واسطه تبیین حضرت زینب(س) تکمیل می‌شود، گفت: اگر تبیین حضرت زینب(س) که قطعاً جهاد تبیین است، وجود نداشت، واقعۀ عاشورا مفهومی پیدا نمی‌کرد و به سرانجام نمی‌رسید؛ به همین دلیل است که حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند هر آنچه داریم از محرم و صفر است، یعنی تا صفر و اربعین نباشد و تا تکمیل‌کننده واقعۀ عاشورا و تبیین صحیح این واقعه نباشد، به قلۀ رفیع تبلیغات دینی و شور و شعوری که از عاشورا انتظار داریم، نخواهیم رسید.

مبلغان دینی سربازان خط میدان جهاد تبیین هستند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ما در دفتر تبلیغات اسلامی تلاش کردیم تا با توجه به موضوع جهاد تبیین، استراتژی منسجم‌تری در خصوص تبلیغات دینی اتخاذ کنیم. مبلغان دینی سربازان خط میدان جهاد تبیین هستند و دفتر تبلیغات براساس رسالت خود که هرسال در راستای جذب و آموزش و اعزام مبلغان در ایام تبلیغی برنامه‌ریزی می‌کند، امسال نیز قبل از ماه محرم برای اعزام مبلغین برنامه‌ریزی کرده است.

وی تصریح کرد: تیم تولید محتوا از ماه‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده و دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی برای آموزش مبلغین داشته‌ایم و بر اساس آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه دوره‌های مختلفی در زمینه‌های تفسیر، احکام شرعی، فرزندپروری، پاسخ به شبهات، مقابله با فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های نوظهور برگزار شده است.

‌‌‌حجت و المسلمین احمدیان  افزود: شعار کلیدی امسال ما امید، استقامت و غیرت دینی است و سعی شده در راستای این شعار با ظرفیت بیش از ۸۰۰ مبلغ آقا و ۲۰۰ مبلغه اعزام امسال شکل بگیرد. دامنه تبلیغی ما سراسر کشور است و معمولاً به بیشتر استان‌های کشور اعزام مبلغ خواهیم داشت اما تمرکز بر استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار و بعضی از استان‌های جنوبی کشور است. ما از ظرفیت فردی و گروهی مبلغین استفاده می‌کنیم و ۸۸ گروه تبلیغی فعال در اعزام محرم امسال در قالب گروه‌های جهادی و تبیینی فعالیت خواهند داشت. همچنین به‌رسم هرسال یک گردهمایی از مبلغین در اصفهان خواهیم داشت که روز سه‌شنبه، چهارم مردادماه در محل خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود و سخنران محوری آن آیت‌الله سیداحمد خاتمی است که این گردهمایی با همکاری سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، امور مساجد، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و ائمه جمعه برگزار می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: راه‌حل مسائل و مشکلاتی که اکنون به‌عنوان مشکلات فرهنگی در سطح جامعه با آن مواجه هستیم نسبت به گذشته بسیار متنوع و پیچیده شده است و صرفاً با اعزام مبلغ نمی‌توانیم مشکلات و معضلات دینی و فرهنگی را حل کنیم. شناخت این مشکلات و راه‌های حل آن‌ها از دغدغه‌های جدی ما بوده و سعی کردیم با توجه به این دغدغه، نوع برنامه‌ریزی و مواجهه خود با مسائل را تغییر دهیم، اکنون تنوع فعالیت های تبلیغی از جهت نوع و تکنیک در زمان فعلی زیادتر شده است.

مسأله محوری به جای کارکرد محوری
وی با بیان اینکه ما در دفتر تبلیغات روش برنامه‌ریزی حل مشکلات را از کارکردمحوری به سمت مسأله‌محوری تغییر دادیم، افزود: این نوع برنامه‌ریزی و این نوع هدف‌گذاری، یک برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری جدید برای حل معضلات اجتماعی است. یکی از مشکلات مراکز و دستگاه‌های فرهنگی، کارکردمحوری است، به این معنا که مجموعه‌ها براساس ظرفیت و مأموریت خود در طول زمان سعی می‌کنند فعالیت‌های تعریف‌شده برای سازمان مطبوع خود را به نحو مطلوب انجام دهند، اما این کارکرد و این فعالیت به این معنا نیست که حتماً تأثیر کافی در حل یک معضل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین احمدیان  تصریح کرد: عمده مجموعه‌های فرهنگی ما کارکردمحور هستند و مشکلی که در کارکردمحوری وجود دارد این است که همه کار خود را درست انجام می‌دهند، اما اینکه آیا ما واقعاً به نتیجه می‌رسیم قابل ارزیابی و اندازه‌گیری نخواهد بود و اصلاً هدف، رسیدن به نتیجه نیست، هدف این است که ما کار خود را درست انجام دهیم، اما برنامه‌ریزی برای پیوند این اهداف، پیچیده و سخت می‌شود، بنابراین وقتی ما با این چالش مواجه شدیم طرح جدیدی را در قالب برنامه‌ریزی فرهنگی پیاده کرده و نام آن را مسئله‌محوری گذاشته‌ایم.

وی توضیح داد: انتخاب عنوان مسئله‌محوری نیز به این دلیل است که ما براساس مسائلی که در یک فرایند پژوهشی احصاء و اولویت بندی می‌کنیم به این موضوع می‌پردازیم که حل کدام‌یک از این مسائل در توان ما است و درنتیجه، ظرفیت‌های درونی و بیرونی سازمان خود را برای حل آن مسئله بسیج می‌کنیم که این طرح می‌تواند جایگزین مناسب اهداف فرهنگی باشد. یکی از اهداف نمایشگاه روایت تبلیغ نیز این نوع برنامه‌ریزی فرهنگی است که در دستگاه‌های فرهنگی کم‌نظیر یا بی‌نظیر است و تاکنون مشابه آن را نداشته‌ایم و سعی می‌کنیم آسیب‌ها و تجربیات را در تکمیل طرح بهبود ببخشیم.

هدف از نمایشگاه «روایت تبلیغ» اشتراک گذاری تجربیات و استفاده از نظر نخبگان و مدیران فرهنگی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه هدف ما از برگزاری نمایشگاه «روایت تبلیغ» به اشتراک گذاشتن تجربیات خود و استفاده ازنظر نخبگان و مدیران فرهنگی برای اصلاح این نوع برنامه‌ریزی است، گفت: هدف ما هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و دینی است تا از ظرفیت و استعداد نخبگان و نقدهای متولیان فرهنگی استفاده کرده تا مدل جدیدی را برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در حوزه برنامه‌ریزی ارائه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احمدیان  اضافه کرد: نمایشگاه از بخش دیگری نیز برخوردار است که نشان‌دهنده ظرفیت‌های عملیاتی دفتر تبلیغات در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و تبلیغ، هنر، رسانه و فضای مجازی، ظرفیت مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی، مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق است که سعی می‌کنیم کریدور نوآوری های فرهنگی را در اصفهان ایجاد کنیم و این یکی از کارکردهای جدید دفتر تبلیغات در دو سال گذشته است. با توجه به مأموریت‌های و حوزه‌های جدید فعالیتی تلاش کردیم که نماد روشنفکری حوزه را برای خود حفظ کرده و تأسیس این مجموعه نیز نشان‌دهنده این نوع تفکر است.

وی تأکید کرد: نمایشگاه «روایت تبلیغ» یک نمایشگاه نخبگانی و ویژه مدیران فرهنگی و دینی و آموزشی و پژوهشی استان اصفهان است و بازدید از آن به‌صورت عمومی نخواهد بود، چراکه نمایشگاه نخبگانی است و شاید معرفی ظرفیت‌ها برای عموم جذابیت نداشته باشد، هرچند بازدید برای عموم امکان‌پذیر است، اما تبلیغات شهری نخواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین احمدیان درباره زمان برگزاری نمایشگاه «روایت تبلیغ» گفت: این نمایشگاه روز یک‌شنبه، دوم مردادماه ساعت ۹ صبح در خیمه گلستان شهدا افتتاح خواهد شد و تا روز پنجشنبه، ششم مرداد از ساعت 8 تا 14 برپا می باشد.


 
 
امتیاز دهی
 
 

ادامه اخبار


تعداد بازديد اين صفحه: 1075
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما