منو
تبليغات
آخرين اخبار

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی صغیرا، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
امام صادق علیه السلام؛ پیشگام اتحاد میان مذاهب اسلامی مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با توجه به اینکه شاگردان امام صادق(ع) از شیعیان و اهل سنت بودند، ایشان به ایجاد اتحاد میان شیعه و سنی نیز اهتمام داشت و از سخنان تفرقه‌افکن جلوگیری و با آن برخورد می‌کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی صغیرا، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگویی با اشاره به زندگی امام صادق(ع) در دورانی حساس و پرفشار، اظهار کرد: پس از پیامبر(ص)، روایات ایشان و اهل بیت(ع) توسط عمال حکومت از بین می‌رفت و مردم به احادیث دسترسی نداشتند.

وی افزود: دوران انتقال خلافت از بنی‌امیه به بنی‌عباس، با وجود فشارهایی که برای امام صادق(ع) داشت، فرصتی فراهم کرد تا ایشان کرسی درس خود را راه‌اندازی کند که با استقبال بسیاری مواجه شد.

این مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: یکی از افتخارات شیعه این است که دو امام فقهی اهل سنت، ابوحنیفه و انس بن مالک از شاگردان بی‌واسطه امام صادق(ع) و دو تن دیگر نیز شاگرد باواسطه آن حضرت بودند.

وی با اشاره به سیره اخلاقی امام صادق(ع)، گفت: حضرت بسیار خوش‌اخلاق و نسبت به میهمان، مهربان و سخاوتمند بود و او را بر جای خود می‌نشاند، نسبت به خادمان نیز با مهربانی، گذشت و عطوفت رفتار می‌کرد و حتی زمانی که فرزندشان با سهل‌انگاری یکی از کنیزان از دنیا رفت، با دیدن ترس کنیز، او را آزاد کرد. رفتار ایشان نسبت به اصحاب و اقوام نیز بسیار مهربانانه و سخاوتمندانه بود، تا جایی که به پسرعمویی که با ایشان قهر و مخالف بود، مخفیانه کمک می‌کرد و در وصیت خود برای او ارث قرار داد.

حجت‌الاسلام صغیرا با بیان اینکه امام همواره در آشتی دادن و ایجاد صلح میان افراد پیش‌قدم بود، بیان کرد: زمانی که میان پسر و عروسشان اختلافی بروز کرده بود، با هدیه‌ای به سراغ عروس رفت و از او خواست تا به خانه برگردد و این‌گونه میان آنها صلح برقرار کرد و به این موضوع و نیز صله‌ رحم تأکید زیادی داشت و همیشه دعاگو و همراه مردم بود، حتی نسبت به کسانی که به ایشان ظلم می‌کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شاگردان امام صادق(ع) از شیعیان و اهل سنت بودند، ایشان به ایجاد اتحاد میان شیعه و سنی نیز اهتمام داشت و از سخنان تفرقه‌افکن جلوگیری و با آن برخورد می‌کرد. در زمان قحطی نیز به خادم خود فرمود گندم انبار را در اختیار مردم بگذارد، سیره‌ای که متأسفانه امروز کمتر در میان ما دیده می‌شود.

این مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اينکه یک میلیون روایت از اهل بیت(ع) موجود است که از این تعداد، ۶۰۰ هزار روایت به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تعلق دارد، تأکید کرد: از این ۶۰۰ هزار روایت نیز بیشترین آنها از امام صادق(ع) نقل شده است که فقه را با کرسی درس خود و تربیت چهار هزار شاگرد که همه از عالمان بزرگ زمانه بودند، زنده کرد.

وی با تأکید بر ظرفیت عظیم فقه شیعه، گفت: امام صادق(ع) فرمود: «علینا القاءُ الاصول و علیکم التفریع؛ ما اصول و فقهیات را به شما می‌رسانیم و شما فرعیات را از آن استخراج کنید.» برای مثال، در اسلام اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه معامله حلال و ربا حرام است، یا ضرر دیدن و ضرر رساندن در اسلام وجود ندارد. امثال این‌ها، قواعدی است که احکام فرعی از آنها استخراج می‌شود و مسئله‌ای مثل بانکداری بدون ربا از فقه شیعه به خوبی قابل استخراج است و سال‌ها از آن سخن گفته شده، ولی هنوز شکل نگرفته است. بنابراین، سیره و قواعد اهل بیت(ع) مشکلی ندارد و آنچه موجب بروز مشکل شده، عمل نکردن به این سیره و فقه جعفری در سطوح مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی است و تا زمانی که به این احکام عمل نشود، نتیجه آن در جامعه جاری نخواهد شد، همچون نسخه‌ای که بهترین پزشک تجویز کرده، ولی فقط روی کاغذ مانده و به آن عمل نشده است.


مشاهده در خبرگزاری ایکنا
 
 
امتیاز دهی
 
 

ادامه اخبار


تعداد بازديد اين صفحه: 1678
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما