منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

رونمایی از کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی»
1400/12/22 يكشنبه رونمایی از کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی» در اصفهان در مراسمی با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، از کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی» رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین  محمد علیجانی، رئیس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان در مراسم رونمایی از کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی»، اظهار داشت: در دیدار مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷، ایشان بر ضرورت تبیین، انتشار و عرضه کتاب‌هایی با موضوع پاسخ به شبهات فکری و دینی جوانان تأکید کردند و آن را یکی از کارهای واجب دانستند.
 
وی افزود: نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، اولین کتاب خود را در سال ۱۳۹۶ با موضوع «پرسمان قرآن کریم» منتشر کرد. عقبه این کار نیز بانک سؤالاتی بود که در مرکز ایجاد شد. کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی» پنجمین اثری است که در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی منتشر می‌شود.
 
رئیس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اضافه کرد: یکی از کارهایی که در قالب فرآوری بانک سؤالات انجام می‌شود، تهیه ویژه‌نامه بوده که تاکنون حدود ۱۲ ویژه‌نامه منتشر شده است. اولین ویژه‌نامه‌ای که در سال جاری منتشر شد، «به رنگ مادر» نام داشت که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در قالب ۲۰ سؤال و چهار موضوع اخلاق، کلام، مشاوره و فقه و احکام تهیه شد. دومین ویژه‌نامه نیز «فجر انقلاب اسلامی» نام دارد که در قالب ۲۱ سؤال منتشر شد.  سومین ویژه نامه «روز جوان» به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) در قالب 24 سؤال منتشرمی شود.
 
وی ادامه داد: «پرسمان اخلاق همسایه»، «پرسمان عرفان‌های نوظهور» و «پرسمان دعا و نیایش» نیز از کارهای جدیدی به شمار می‌رود که قرار است در مرکز منتشر شود.
 
در قسمت دیگری از این جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران دفتر تبلیغات اسلامی در سال 1396 فرمودند «شـما بایـد غنـای فکـری در مجموعه هـای فعـال کشـور ایجـاد کنیـد، ایـن بـه عهـده شـما اسـت و بایـد دنبـال کنید.» این نشان‌دهنده نگاه بلند ایشان نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی است و اینکه ما چقدر با این نگاه فاصله داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. ایشان همچنین به مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اشاره کرده و فرمودند سؤالی که یک نفر دارد، سؤال تعداد زیادی از افراد است و باید برای آن تدبیری اندیشید.
 
وی افزود: تجربه چند ساله من نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای آینده باید از همین گرد هم آمدن‌ها شروع شود و در این خصوص نمی‌توان از نهادهای بالادستی انتظاری داشت. قبل از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی، این کار در نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی کلید خورد و باید با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: این سؤال را باید از خودمان بپرسیم که آیا با انتشار کتاب از سؤالات، انتظاری که از دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی وجود دارد، برآورده می‌شود یا خیر و این موضوعی است که باید آسیب‌شناسی شود. متوقف شدن در این موضع، درجا زدن خواهد بود و باید طرح و برنامه‌ای ارائه داد که ما را به هدف برساند.
 
وی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی به‌دلیل تنوع اقدامات و تخصص‌هایی که در یک جا جمع شده، فرصتی بی‌نظیر است، ولی اگر آن را جدا و تکه تکه کنیم، مزیتی نخواهد داشت، بلکه مزیت رقابتی آن، تجمیع امکانات در کنار یکدیگر است. باید ظرفیت‌های خود را بشناسیم تا بتوانیم طرح و برنامه‌ای متفاوت ارائه دهیم.
 
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین  امیر صالحی، نویسنده کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی» نیز در این مراسم، اظهار داشت: کار تألیف این کتاب، دو سال قبل آغاز و سؤالات فرآوری شد. البته در این عرصه، سؤالات کمتری وجود داشت و پشتوانه این کار نیز برنامه «نقشه راه» در رادیو اصفهان بود که به مناسبت دهه فجر، به بیان رشد و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف می‌پرداخت.
 
وی افزود: با توجه به لزوم جذابیت متون مکتوب، یک‌سری تصاویر و آمار به مطالب کتاب اضافه شده بود، ولی با توجه به محدودیت‌هایی که در چاپ وجود داشت و باعث کاهش کیفیت تصاویر می‌شد، بخش مربوط به تصاویر و نمودارها حذف شد.
 
نویسنده کتاب «پرسمان کارآمدی نظام اسلامی ادامه داد: این کتاب، سه بخش عمده دارد که شامل سؤالات مربوط به حکومت اسلامی، ولایت فقیه و کارآمدی نظام اسلامی است و سعی شده پربسامدترین سؤالات با زبانی ساده پاسخ داده شود. اگرچه از حکومت اسلامی و ولایت فقیه زیاد صحبت می‌شود، ولی کار فکری و اعتقادی چندانی در این خصوص انجام نشده است. دشمن تلاش می‌کند تا تصویرسازی غلطی از وضعیت کشور ایجاد کند و باید به لحاظ فکری و اعتقادی، به سؤالات مربوط به انقلاب اسلامی که حتی برای طلاب و اهالی جبهه انقلاب نیز مطرح است، پاسخ داد.
 
وی اضافه کرد: در فصل سوم، به مفهوم کارآمدی و موانع آن پرداخته و از زبان امیرالمؤمنین(ع) شاخص‌های کارآمدی بیان شده و سپس عرصه‌های مختلف از چند نظر مورد بررسی قرار گرفته است. در بحث مقایسه، گاهی وضعیت فعلی را با شرایط قبل از انقلاب و گاهی وضعیت کشور را نسبت به کشورهای پیشرفته می‌سنجیم که این‌ها باید توأمان باشد. اگر وضعیت صرفاً با شرایط قبل مقایسه شود، می‌گویند لازمه هر کشوری، این رشد و پیشرفت‌هاست.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین  صالحی تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است شتاب یک کشور در حوزه معیشتی و اقتصادی از ما بیشتر باشد، ولی باید دید آیا موانعی که ما طی چهار دهه با آنها دست و پنجه نرم کرده‌ایم، آن کشور نیز با این موانع روبرو بوده یا خیر. از طرف دیگر، در این کتاب دنبال نگاه آرمانی نبوده‌ایم، ولی نکته‌ای که وجود دارد، اینکه باید ببینیم نواقص و مشکلات ما به‌‌دلیل اهداف و آرمان‌های‌مان بوده یا در نتیجه فاصله گرفتن از آن اهداف و آرمان‌ها به وجود آمده است که این موضوع در جهاد تبیین ضروری به نظر می‌رسد. این عرصه‌ها جای کار زیادی دارد و نیازمند اقدامات جدید است.


مشاهده در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
مشاهده در خبرگزاری حوزه
مشاهده در خبرگزاری ایمنا
مشاهده در خبرگزاری برنا
مشاهده در خبرگزاری موج
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
مشاهده در پایگاه خبری شهید یاران
مشاهده در پایگاه خبری ندای اصفهان
 



 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 2695
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما