منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

حجت‌الاسلام و المسلمین نجف‌ لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1398/11/15 سه‌شنبه هدف گام دوم انقلاب اسلامی ارتقای توسعه وجودی است رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری فقیه جامع الشرایط با بهره‌گیری از همه علوم اسلامی ملت را وارد عرصه جدیدی کرد که هدف آن توسعه ابعاد وجودی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف‌ لک‌زایی در نشست علمی فلسفه سیاسی اسلام و گام دوم انقلاب که توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی نخستین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گام ملت ایران برای ارتقای همه‌جانبه وجود است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی چند جانبه بوده و ریشه در تمام فضائل  حکمت متعالیه، اخلاق و سیره اهل‌بیت(ع) دارد.

وی درباره اینکه حکمت متعالیه جامعه را دعوت به ارتقای وجود و تقرب الهی وجودی به ذات احدیت می‌کند، افزود: حاکم کردن جنود عقل بر جنود جهل در درون بشر، ارتقای وجود است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که جنود به عقل بر جنود به جهل و جنود به فقه بر جنود به کفر سیطره پیدا کرد و ملت ایران با ریشه‌کن کردن حکومت ستم شاهی و سلطنتی حکومت الهی را پایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه گام دوم انقلاب می‌خواهد توسعه وجودی را ارتقا بخشد که محصول آن تمدن اسلامی در برابر تمدن طاغوتی شود، گفت: انقلاب اسلامی ما به غیر از قرآن و نهج‌البلاغه به لحاظ حدیث در کتاب شریف «کافی» ریشه دارد و به لحاظ فقهی ریشه در فقه جواهری و به لحاظ فلسفی ریشه در فلسفه فکری ملاصدرا به نام «حکمت متعالیه» دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین لک‌زایی اظهار داشت: یک خبرنگار مصری در زمان اقامت امام خمینی(ره) در فرانسه مصاحبه‌ای در رابطه با مبانی تاثیرگذار بر زمینه فکری ایشان به جز قرآن و نهج‌البلاغه گرفت و پاسخ امام کتاب کافی، جواهر در زمینه فقه و ملاصدرا در فلسفه بود.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) مجتهد و صاحب نظر در این حکمت بود و حکمت متعالیه را از تمام نظر با شروع انقلاب، به مقام عمل منتقل کرد و می‌توان گفت که انقلاب اسلامی علاوه بر فقه و اخلاق و سیره‌ اهل بیت، ریشه در حکمت متعالیه هم دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکمت متعالیه انسان را به ارتقای وجود دعوت می‌کند، ادامه داد: انقلاب اسلامی بزرگترین گام وجود برای ارتقای همه جانبه وجود بود زیرا هر چه ارتقای وجودی پیدا کنیم به قرب الهی نائل می‌شویم.

وی درباره اینکه هدف گام دوم انقلاب ادامه اعتلای بیشتر وجود است و در هفت محوری که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم مشخص کردند می‌توان به آنها رسید، اظهار داشت: نخستین محور توجه بیشتر به علم و دانش است زیرا یکی از کلیدهای قدرت، علم است و بنابراین باید به سراغ علومی رویم که اقتدار آفرین است چرا که اگر قدرتمند نبودیم نمی‌توانستیم در برابر استکبار بایستیم و قدرتمند نبودن مساوی ذلیل شدن است.

حجت الاسلام لک‌زایی اضافه کرد: آنچه موجب از بین رفتن اقتدار می‌شود ویروس ترس است، زیرا ترس مقدمه تسلیم و اطاعت از دیگری و تسلیم مقدمه ذلت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه محور دوم گام دوم انقلاب توجه به اخلاق و معنویت است، افزود: در این محور باید انگیزه‌ها و اصلاح اندیشه‌ها را اصلاح شود.

وی توجه به استقلال و آزادی را از دیگر محورهای گام دوم انقلاب برشمرد و گفت: نفی دیگری و نفی دیکتاتوری و استبداد، ثمره استقلال و آزادی است زیرا انقلاب اسلامی آمده که جلوی استبداد و دیکتاتوری را بگیرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه عدل یعنی ترکیب حکمت، شجاعت و عفت، اظهار داشت: عدالت و مبارزه همه جانبه با فساد از دیگر محورهای گام دوم انقلاب است و لذا ساختارها باید بر این اساس تنظیم شود.

وی پیرامون اینکه نام‌گذاری سال‌های متمادی توسط رهبر معظم انقلاب با محوریت اقتصاد مقاومتی بر لزوم توسعه و ترویج خوداتکایی اقتصادی تأکید می‌کند، افزود: اقتصاد مقاومتی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی متناسب با حکمت از دیگر محورهای گام دوم انقلاب اسلامی است و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود با مردم قم در بعد بین‌المللی آنها دو دشمن تعریف شده داریم که آمریکا و رژیم صهیونیستی و بقیه اگر راه آمدند ما کاری با آنها نداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین لک‌زایی بیان کرد: انقلاب اسلامی به رهبری فقیه جامع الشرایط با بهره‌گیری از همه علوم اسلامی ملت را وارد عرصه جدیدی کرد که هدف آن توسعه ابعاد وجودی است.

وی با تأکید بر استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی، ادامه داد: نفی اتکا به سلطه بیگانگان، استقلال و نفی دیکتاتوری و استبداد و دستیابی به آزادی از ثمره‌های انقلاب است و برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه همه‌جانبه با فساد در سطح کلان، در سایه قوانین عادلانه و شرعی میسر می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اسلام آمده تا بشر را به سعادت برساند بنابراین همه اسلام از دریچه انتظار قابل مشاهده است بنابراین انتظار تبدیل به یک محرک انگیزشی مثبت می‌شود که به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب هم با انگیزه دینی و اسلامی نگاه کنیم و با سند پیشرفت هم با رویکرد دینی برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه باید زمینه ساز ظهور منجی باشیم، گفت: جنبه دیگر اهمیت این بحث برای ما مربوط به بحث تمدن اسلامی می‌شود، در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها دیده می‌شود که تمدن کامل اسلامی با ظهور تحقق پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین لک‌زایی اظهار داشت: گام دوم انقلاب یک حرکت است و باید حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مبدأ و مقصد انقلاب اسلامی، توحید است، اما نظام سلطه و استکبار، طاغوت است، افزود: امروز انقلاب اسلامی در حالی می‌خواهد گام دوم را بردارد که یک راه در مقابل دارد و نظام سلطه و استکبار روبه‌روی انقلاب اسلامی است، بنابراین ما باید مبدأ، مقصد، محرک‌ها و متحرک‌های نظام سلطه را بشناسیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اسلام آمده تا بشر را به سعادت برساند بنابراین همه اسلام از دریچه انتظار قابل مشاهده است بنابراین انتظار تبدیل به یک محرک انگیزشی مثبت می‌‌شود که به محتوای بیانیه گام دوم انقلاب هم با انگیزه دینی و اسلامی نگاه کنیم و با سند پیشرفت هم با رویکرد دینی برخورد کنیم.


مشاهده در خبرگزاری تسنیم
مشاهده در خبرگزاری حوزه










 


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 487
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما