منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/6/26 سه‌شنبه جای خالی دانش اخلاق در نظام آموزشی حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در نظام آموزشی آموزش و پرورش جای اخلاق به‌عنوان یک دانش در کنار تاریخ و جغرافیا و ریاضی و... خالی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان در گفت‌وگویی با بیان این که امروزه، مهجوریت دانش اخلاق در میان دانش‌های علوم انسانی، به اثبات نیاز ندارد، اظهار کرد: آیات زیادی از قرآن به بیان مکارم اخلاق و صفات والای انسانی و در برابر آن به بیان رذایل اخلاقی پرداخته‌اند. همچنین در دیگر منابع دینی، مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و دیگر منابع روایی نیز به این امر پرداخته شده است و دانشمندان اسلامی در قرون گذشته با رویکردهای گوناگون به تبیین آن پرداخته‌اند.

وی افزود: ولی شوربختانه پس از نراقیین در قرن گذشته در دو اثر معروف جامع‌السعادات و معراج‌السعادة، شاهد تحول چشمگیر در دانش اخلاق نبوده‌ایم و مکتب جدیدی پا به عرصۀ ظهور نگذاشته است. بنابراین، دانش اخلاق در رکود قرار دارد و هیچ‌گونه نوآوری چشمگیری در آن مشاهده نمی‌شود.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه فقط در اخلاق کاربردی و فرااخلاق تحول اندکی به چشم می‌آید، تصریح کرد: که آن هم برگرفته از اخلاق مطرح در مغرب‌زمین است و تلاش شده بر اساس مبانی اخلاق اسلامی بازسازی شود. در نظام آموزشیِ آموزش و پرورش جای اخلاق به‌عنوان یک دانش در کنار تاریخ و جغرافیا و ریاضی و... خالی است. در نظام آموزش عالی هم فقط به‌صورت اندک، آن هم یک‌بار و برای دو واحد درسی، به دانش اخلاق توجه شده است.

وی بیان کرد: از آنجا که اخلاق در ساختن آرمان شهر اسلامی بزرگ‌ترین نقش را دارد و بدون آن حیات طیّبه برای جامعۀ اسلامی متصوّر نیست،‌ این همه بی‌توجهی به دانش اخلاق بخشودنی نیست. فصلنامۀ اخلاق می‌کوشد قدری از این بی‌مهری بکاهد و در این راستا، بستری را برای گسترش این دانش عظیم آماده کند و همّت والای محققان و فرهیختگان را در رسیدن به افقی روشن، می‌جوید.

حجت الاسلام و المسلمین احمدیان با اشاره به انتشار شماره 55 فصلنامه اخلاق، تصریح کرد: در این شماره از فصلنامه اخلاق، تنوع و گوناگونی دانش اخلاق در شش مقاله، به مخاطبان فرهیخته ی این فصلنامه نشان داده می شود. گوناگونی اخلاقی در این شماره، با موضوعاتی مانند اخلاق خانواده، اخلاق زیست محیطی، اخلاق جنسی، فضائل اخلاقی برگرفته از سیره اهل بیت(علیهم السلام) و مصرف گرایی، به تصویر کشیده شده و افق‌های جدیدی برای اخلاق پژوهان گشوده شده است.

وی گفت: «واکاوی واژۀ رضا در صحیفه سجادیه»، «شیوه‌های ترویج حیا با محوریت سورۀ نور»، «آسیب‌شناسی صفات اخلاقی نکوهیده در داستان قرآنی حضرت یوسف(علیه السلام)»، «کارکردهای اخلاقی مرگ آگاهی در زندگی معنادار، از دیدگاه علامه جعفری»، «مشکل اخلاقی اشتغال زنان و ایفای نقش خانوادگی آن‌ها با رویکرد اخلاق کاربردی»، «بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی» عناوین مقاله‌های چاپ شده در این شماره از فصلنامه را شامل می‌شوند.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که فصلنامه «اخلاق» دارای رتبه علمی ترویجی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور است، افزود: از استادان، محققان و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و مؤسسات و مراکز وابسته دعوت می‌شود با ارسال مقالات پژوهشی در موضوعات اخلاق و دین و موضوعات مرتبط، فصلنامه را در تحقق اهداف فصلنامه یاری رسانند.

علاقمندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.


مشاهده در خبرگزاری ایکنا




 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 744
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما