منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

محمد باقر کجباف، عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
محمد باقر کجباف، عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
1398/6/7 پنجشنبه دکتر محمدباقر کجباف: آرامش روانی مهمترین هدف زندگی مشترک است عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با اشاره به ضرورت شناخت اهداف زندگی، گفت: اصلی ترین هدف ازدواج آرامش روانی است و اگر نباشد ازدواج معنا پیدا نمی کند و عامل اصلی پایداری ازدواج است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از پایگاه خبری ندای اصفهان، محمد باقر کجباف در نشست علمی شاخصه های خانواده پایدار و کارآمد که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه در پایداری ازدواج اولین مرحله شناسایی هدف آن خانواده است، افزود: ازدواج پایدار در قالب یک نظام و سیستم شناسایی محقق می شود و در هر سیستمی اولین گام شناسایی هدف آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بقای نسل و رفع نیاز جنسی دومین و سومین هدف ازدواج است، که اگرچه هدف اصلی زندگی مشترک نیست ولی به واسطه اهمیت آن در پایداری ازدواج آموزش جنسی لازم است.

وی با بیان اینکه آمار بالایی از طلاق ها به واسطه عدم تامین نیاز جنسی است، تصریح کرد: نیاز جنسی در ازدواج باید به صورت کامل ولی به صورت سالم برطرف شود چون نقش کلیدی در پایداری جسنی دارد.

کجباف با اشاره به اینکه علاقه شرط لازم است ولی شرط کافی نیست، گفت: در مشاوره قبل از ازدواج سه رکن تناسب، سلامتی و علاقه بسیار اهمیت دارد.

وی به نقش مشاوره قبل از ازدواج در پایداری ازدواج اشاره کرد اضافه کرد: در بخش تناسب باید ۱۰ ملاک؛ تناسب سنی با ۲ تا ۶ سال اختلاف کوچتری زن نسبت به مرد، تناسب تحصیلی، تناسب ظاهری، تناسب خانوادگی، تناسب اخلاقی، تناسب دینی، تناسب فرهنگی، تناسب اقتصادی، تناسب اجتماعی، تناسب عقلی در مشاوره قبل از ازدواج مد نظر قرار گیرد و باید از نظر کمی و کیفی نمره دهی و برای آنها اولویت بندی صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان سلامتی را رکن دوم ازدواج پایدار برشمرد و ادامه داد: سلامت دارای دو بعد جسمی و روانی که در بخش سلامت روانی نباید طرفین مبتلا به بیماری هایی چون افسردگی، وسواس، پرخاش و اضطراب مزمن باشد.

وی تاکید کرد: برای کسب شناخت باید منابع شناختی داشت که در وهله اول گفت و گوی طرفین در قالب دو سه جلسه ضروری است و در گام بعدی پدر و مادر طرفین، برادر خواهر، اقوام و دوستان می تواند منابع شناختی خوبی را در اختیار افراد قرار دهد.

کجباف افزود: ازدواج پایدار ازدواجی است به وسیله زوجین در قالب انتخابی آزاد، آگاهانه و با اختیار انجام می شود و حداقل زمان پایداری ۱۰ سال است.

وی اظهار کرد: مهارت های ارتباطی در ازدواج پایدار یکی از مولفه های بسیار مهم است و در بین تکنیک های مختلف آن مهمترین مهارت، مهارت شنوایی است چون در گوش دادن ادراک و ارتباطات ذهنی وجود دارد واین مساله علقه طرفین را بیشتر می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر زن و شوهری برای حل مشکلات زندگی راجع به یک مساله هر شب یک ربع گفتگو کنند، بسیاری از مشکلات زندگی آنها برطرف می شود.

وی گفت: ارتباط فامیلی، وقت گذاری برای همدیگر، کاهش انتظارات خارج از توان طرف مقابل، هدیه دادن، کمک به یکدیگر برای رفع نقاط ضعف، مثبت نگری، پذیرش خلقیات یکدیگر، رعایت حریم شخصی، دقت در حرف زدن، بیان خواسته ها به صورت محترمانه، عذر خواهی از خطا، حالت تدافعی به خود نگرفتن، مطلق گویی نکردن، تحسین و تمجید از یکدیگر از دیگر مهارت های لازم برای پایداری زندگی است.

کجباف با بیان اینکه بسیاری از مردم به جای نگاه به نقاط مثبت، فقط نقاط منفی طرفین را مشاهده می کنند، اضافه کرد: شادی، شکرگزاری، خوش بینی، قدردانی، مولفه های مثبت نگری و امید به زندگی است.

وی ادامه داد: همسران باید بدانند در وقت گذاری طرف مقابل در درجه اول اهمیت قرار دارند و سایر اقوام و فامیل ها در درجه های بعدی قرار دارند و به ازای هر اتفاق بد باید پنج اتفاق خوب را به یاد آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: حقوق رابطه زن و مرد را بهبود نمی دهد بلکه آن چیزی که رابطه زن و مرد را بهبود می دهد رفاقت و صمیمیت است.

نشست علمی شاخصه های خانواده پایدار و کارآمد به مناسبت ۲۵ ذی الحجه سالروز نزول سوره «هل أتی» در شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام و روز خانواده از سوی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و در بخش دیگری از این برنامه از کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین» نوشته دکتر محمد ثناگویی زاده با همکاری حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادی رونمایی و نمایشگاهی از کتاب های تخصصی کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه خانواده برپا شد.


مشاهده در پایگاه خبری ندای اصفهان

 



 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 811
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما