منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

اصغر طاهرزاده
1398/1/24 شنبه در کرسی آزاداندیشی تمدن‌زایی یا تمدن‌سازی مطرح شد حاشیه رفتن تمدن غرب فرصت تمدن‌سازی به شرق را داده است + تصاویر استاد حوزه علمیه گفت: با توجه به این که دوران فراروایت‌ها تمام شده و در غرب هیچ روایتی میدان‌دار افکار نیست تمدن‌های شرقی می‌توانند به تمدن‌سازی فکر کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، اصغر طاهرزاده در کرسی آزاداندیشی «تمدن‌سازی یا تمدن‌زایی؟» دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: تمدن نگاه جهانی دارد و در تمدن اسلامی جزیره‌ای به نام ایران مد نظر نیست، زمانی که تمدن اسلامی مطرح شد اندیشه‌های مختلفی در مقابل آن ایستادند که تمدن مانند آزادی و دموکراسی خواستگاه غربی دارد و اگر می‌خواهید در تاریخ باقی بمانید باید خودتان را در این قالب تعریف کنید.

وی در تشریح این که امکان تحقق تمدن اسلامی در این عصر ممکن است اظهار کرد: با توجه به این که دوران فراروایت‌ها تمام شده و در غرب هیچ روایتی میدان‌دار افکار نیست و با تکثر در افکار که جنبه یونیورسال بودن غرب را به حاشیه برده، می‌رود تا نسبت به تمدنی تمامیت‌خواه به نام تمدن غربی تجدید نظر شود، می‌توان به آینده‌ای دیگر که آن آینده امکان دارد ادامه تمدن غربی نباشد فکر کنیم، برپایی تمدن جدید طبق این تعریف نه به معنای پایان بخشیدن به تمدن غربی بلکه ادامه تمدن غرب است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در بستر تکثر افکار، شناخت غرب برای درک جایگاه خود میسر شده و در نتیجه ایران اسلامی و هند و چین که در گذشته هماهنگی بین نظام اجتماعی خود داشته‌اند این امکان را یافته‌اند تا در زمانی که تمدن غرب بر جهان سیطره دارد از «ما» سخن بگویند.

وی افزود: آن «ما»یی که در بستر تکثر افکار برای ملت مطرح شده است، می‌تواند تلقی دیگری از جهانی فکر کردن را به میان آورد که نه جهان گذشته آن ملت‌هاست و نه آن‌چه فعلا جهان غربی در آن است، بنا نیست ما در گذشته خودمان زندگی کنیم بلکه در تاریخ تمدن ها قرار داریم.

طاهرزاده در تشریح این دیدگاه گفت: زمانی بشر تمدنی فکر نمی‌کرد و جوامع جدا از هم زندگی می‌کردند، در مرحله بعد غرب تمدنی فکر کرد و سؤال این است که در شرایط فعلی که غرب نمی تواند روح تمامیت‌خواه خود را تحمیل کند آیا ملت های دیگر می توانند تمدنی فکر کنند؟

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که ما در نهضت مشروطه در مواجه با جهان مدرن متوجه حضوری خاص در تاریخ خود شدیم و به نظام پارلمانی جهت اداره کشور فکر کردیم امروز می‌توانیم در مواجه با جهان مدرن ولی در بستر انقلاب اسلامی جهان متمیزی را تجربه کنیم که بی بهره از جهان غربی نیست و جهان نوینی است که نه در گذشته مانده و نه در مدرنیته غربی.

استاد حوزه در تشریح پیدایش نهضت مشروطه عنوان کرد: در مواجه با تمدن غربی به این نتیجه رسیدیم که یک معنا را در خود بیابیم، ما در تاریخی قرار داریم که می‌توانیم به نظام پارلمانی فکر کنیم و جهان خودمان را معنا ببخشیم.

وی ادامه داد: در اثبات حقانیت انقلاب اسلامی نیازی به دیگران نداریم، وقتی می‌خواهیم نگاه به انقلاب اسلامی را بررسی کنیم به آموزه‌های دینی توجه می‌کنیم اما وقتی می‌خواهیم انقلاب اسلامی را در جهان اثبات کنیم از متفکران جهان استفاده می‌کنیم.


شناخت جهان لازمه تمدن‌زایی است

طاهرزاده با اشاره به مقاله‌ای از رضا داوری بیان کرد: برپا کردن نظام الهی بدون رسوخ در توحید و آزادی از تعلقات دنیای جدید، کسب مکارم اخلاق و آشنایی با جهان ممکن نیست.

وی اظهار کرد: از زمانی که غرب شروع به غرب شدن کرد تا زمانی که به تمدن رسید 200 سال طول کشیده پس تمدن‌سازی زمان‌بر و سخت است و از آرزو کاری ساخته نیست.

استاد حوزه افزود: رفت و برگشت‌هایی باید انجام دهیم تا مطالب دانشمندان و آموزه‌های دینی و فلسفی اسلامی قرون گذشته برای زندگی امروز تفهیم شود و از داشته‌های خود مطابق تاریخی که هستیم بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: در مواجه با فرهنگ غرب متوجه ظرفیت‌های خودمان و امکان حضور در این تاریخ بر مبنای فرهنگ خودی می‌شویم، مانند حضور دموکراسی در شمای مردم‌سالاری دینی و درک آزادی در عین حفظ فرهنگ دینی که در مواجهه با تمدن غربی با نوعی بازگشت به خویشتن همراه است.

طاهرزاده متذکر شد: حضور تاریخی انقلاب اسلامی هیچ ربطی به جریان‌های سیاسی مشهور به اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی ندارد، زیرا نه اصلاح‌طلبی توانسته وارد تاریخی شود که با انقلاب اسلامی ظهور کرده و در تاریخ غربی با همه نقص‌هایی که غرب به آن دچار شده به سر می‌برد و نه اصول‌گرایی متوجه تمدنی شده که با آن می‌توان با غرب مواجه شد.


بحران تمدن غرب نقطه آغاز تمدن اسلامی

وی تصریح کرد: طلوع افق جدید می‌تواند از نقطه‌ای باشد که مرکز بحران است اما پس از آن چه‌بسا همه جهان در افق جدیدی قرار گیرد و ما تمدن اسلامی را باید از جایی آغاز کرد که بحران غرب را رقم زده است.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: با تمدن مدرن بشر راه خود را گم کرد و نیاز دارد به اقلیم معرفت برگردد و انقلاب اسلامی از جهت تاریخی در این موقف ایستاده تا نقش خود را در فضایی که ادیان ابراهیمی به بشر عرضه کرده‌اند ایفا کند.


مشاهده در خبرگزاری فارس
مشاهده در خبرگزاری رسا










 


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 3557
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما