منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/12/14 سه‌شنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی تشریح کرد؛ ارکان موفقیت یک نظام رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: قانون اساسی ما رسیدن به سعادت ابدی و رشد و تعالی را به عنوان هدف در نظام مقدس اسلامی عنوان کرده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در نشست علمی «تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی جزء قله‌های تاریخ شیعه و جهان اسلام بوده است، گفت: اگر چند شرط کنار هم قرار بگیرد پایه‌ها و مؤلفه‌های اصلی یک نظام شکل خواهد گرفت و این نظام می‌تواند جامعه را به دنبال خود ببرد و حیات این جهانی و آن جهانی جامعه را به سلامت و سعادت برساند.

نظام مشروع کارآمد است

وی مشروع بودن را نخستین گام در ایجاد زیربنای یک نظام کارآمد برشمرد و اظهار کرد: نظامی که مشروع نباشد نه کارآمد است و نه سعادت بخش خواهد بود، تعریف رایج دنیا این است که اگر یک نظام مقبول مردم و برآمده از رأی مردم باشد، مشروع نیز هست، امام خمینی بنایی را ایجاد کردند که قوی و محکم و استوار به مبنای الهی است، ایشان معتقد بودند تنها آرای مردم مشروعیت بخش نخواهد بود بلکه نظام باید برآمده و برخاسته از آرای الهی و متون دینی باشد و زیرساخت آن از متن دین و توحید و نظام آسمانی باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه روش حضرت امام خمینی که تبیین شد در قالب نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی و ۴ دهه با عزت و اقتدار حاکم بوده است، عنوان کرد: ایشان معتقد بودند با استفاده از پشتوانه مردمی و آرای مردم نظامی را بنا خواهیم کرد که همراه با تأیید شرع و امضای حاکم شرع باشد، آنچه در این نظام انجام خواهیم داد دارای گذار خواهد بود ولی برخی اندیشمندان معتقد هستند همین مدل می‌تواند زیربنای تمدن اسلامی باشد.

حجت الاسلام قطبی در ادامه افزود: مشروعیت نظام یا باید برآمده از دین باشد یا اینکه به امضا و تأیید و تنفیذ ولی فقیه به عنوان نماینده دین برسد، در این صورت است که صلاحیت جاری و اجرایی شدن از ارکان مختلف جامعه را خواهد داشت و می‌تواند برای مردم و جامعه سعادت بخش باشد.


رسیدن به سعادت ابدی هدف قانون اساسی کشور ما است

وی مشخص بودن مسیر نهایی و مسیری که به آن می‌خواهند برسند را از ویژگی‌های یک نظام کارآمد عنوان کرد و گفت: این مسیر در قانون اساسی کشور و در بیانات رهبر معظم انقلاب و امام خمینی به خوبی مشخص شده است، قانون اساسی ما رسیدن به سعادت ابدی و رشد و تعالی را به عنوان هدف در نظام مقدس اسلامی عنوان کرده است. هیچ نظامی در دنیا چنین چشم اندازی ندارند و در مسأله مشروعیت به سمت اخذ تأیید از دین نرفته‌اند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان وجه تمایز نظام مقدس اسلامی با دیگر حکومتهای دنیا را مسأله سعادت ابدی و اخروی دانست و تصریح کرد: در حکومت‌های جهان همه چیز به مسائل دنیوی و زندگی در این دنیا توجه دارد و برای پس از مرگ و سعادت ابدی در متن نظام خود برنامه‌ای ندارند و نظام‌واره‌ای برای سعادت ابدی بشریت در نظر نگرفته‌اند. این نقطه مزیت ما است که برای دین و دینداری هزینه کرده‌ایم و نطام‌واره‌ای برای کمک به عرصه‌های دینی در نظر داریم.

حجت الاسلام قطبی در ادامه با بیان اینکه سومین رکن برای به مقصد رسیدن یک نظام و رساندن انسان به سعادت، فراهم آوری ساختارهای لازم در این زمینه است، اظهار کرد: مهمترین ابزار حکمرانی و حکومت ساختارها، سیستم‌ها، روش‌ها و ابزار مورد نیاز است، به همین دلیل است که ساختارهایی نظیر نمایندگی ولی فقیه و شورای نگهبان و امثال اینها پدید می‌آیند تا بتوانند در این مسیر یاری رسان نظام اسلامی باشند.


مشارکت مردم از ارکان موفقیت یک نظام است

وی با اشاره به اهمیت تنظیم نظام‌واره‌های مختلف در زمینه پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی، خاطرنشان کرد: چهارمین لازمه و رکن موفقیت یک نظام،قدرت تصمیم گیری و عزم و جزم تصمیم گیرندگان است، در هر زمینه‌ای که عزم جدی داشته‌ایم توفیق‌های بسیاری به دست آورده‌ایم، ما در عرصه‌هایی که پیش رفت کرده‌ایم با یک منطق حرکت کرده ایم و این منطق رشد و سعادت جامعه بوده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان پنجمین رکن برای موفقیت یک نظام کارآمد را مشارکت و همدلی و همکاری مردم دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ شاهد هستیم هرجایی مردم پای کار نمی‌آمدند کار پیش نمی‌رفته است، نظام کارآمد نظامی است که تعامل دو سویه و موفقی با مردم داشته باشد، اگر بهترین طراحی نظریه‌ها و سیستم‌ها و ساختارها را داشته باشیم اما مردم با نظام همدل و همراه نباشند به پیروزی نخواهیم رسید.



مشاهده در خبرگزاری رسا
مشاهده در خبرگزاری فارس




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.



 

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 348
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما