منو
تبليغات
درباره کرسی ها

درباره کرسی‌ها
مقدمه
طرح ایده‌ی ایجاد کرسی‌ها‌ی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی به وسیله‌ی مقام معظم رهبری، در نامه ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ 16/11/81 و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ 6/8/88 در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان فرآیندی مبتنی بر عقلانیت و به‌کارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و توسعه علمی کشور مورد تاکید قرار گرفت. اصرار و توصیه مکرر ایشان برای حضور و مشارکت فعالانه دانشگاهیان و حوزویان در این عرصه، که بیانگر درک ژرف از تأثیرات و پیامد های مختلف ناشی از ایجاد فضای مناسب  و شرایط مقتضی برای بیان شفاف، صریح، علمی، مستند دیدگاه‌های مختلف علمی و فکری در خصوص مقولات مهم اجتماعی و علمی  در کشور است، مقوله آزاداندیشی را با برنامه های کلان و استراتژیک کشور و سند چشم انداز 20 ساله کشور پیوند زده است. از این رو تحقق این ایده و بهره‌مندی از مزایا و آثار مثبت آن از جمله مهم‌ترین نیازها جامعه امروز و وظیفه ای دینی ، ملی و اخلاقی برای تمامی دانشوران و مدیران عرصه علم و فرهنگ است.

پیشینه کرسی‌ها در مذهب شیعی
وجود شرایط و الزامات آزاداندیشی و محیط مناسب و مهیای آن اگر چه مقوله‌ای تازه در مراکز علمی اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه شیعی نیست و مبحثی بنیادی در زندگی ائمه (علیهم السلام)، بسیاری از رهبران دینی و روند تاریخی مراکز علمی بوده است، اما تاکید مجدد بر این مفهوم و التزام به آن در این مقطع در پیوند با شرایط جدید کشور، اسلام، موقعیت کنونی جهان و ضرورت‌های است که جهان کنونی برای تقویت روند آزاداندیشی ایجاد کرده است.

چارچوب آزاد اندیشی
آزاداندیشی در مصادیقی مانند نشست‌های دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث عینیت می‌یابد. از این رو، آنچه که از آن به عنوان کرسی آزاداندیشی یاد می‌شود در برگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوب‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و گفتگوی آزاد علمی و صورت‌های دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت می‌گیرد.

رویکرد آزاد اندیشی
پس از الزام بیان آزادانه دیدگاه و حضور موافقان و مخالفان یک موضوع خاص مهم‌ترین الزام یا قاعده‌ی حاکم بر برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی حاکمیت منش و رویکرد اخلاق مدارانه و قانونمندی بر کلیه مراحل برگزاری این کرسی‌هاست.

ضرورت کرسی‌های آزاد اندیشی
ضرورت حاکم بر طرح و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های کلان کشور به عنوان جزیی از تلاش برای احیاء و نوسازی تمدن ایرانی اسلامی و به عنوان فرصت و امکانی به حساب می‌آید که در پرتو فضای مناسب طرح مباحث بنیادین علمی بیش از هر چیز به تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه علمی و جلوگیری از تصلب و تعصب علمی و فکری منجر شود. همچنین تحقق این ایده همراه شدن با اقتضائات زمانه در زندگی اجتماعی و درک عمیق شرایط روز و ناشی از باور به خردمندی انسان، استعدادهای مهم و بسیار بالای مادی و معنوی کشور و ظرفیت‌های فرهنگی و سودمندی طرح دیدگاه‌های مختلف برای ایجاد رشد و تعالی مادی و معنوی کشور می‌باشد.

تاسیس دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان
تشکیل دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی ، افتخاری بس مهم و بزرگ برای حوزه علمیه اصفهان در پیشبرد اهداف عالیه حوزه علمیه و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است. در پاییز 1390 جلسه افتتاحیه ای با حضور حضرت آیت الله طباطبائی نژاد(زید عزه) در مدرسه صدر بازار تشکیل گردید و با حکم ایشان به طور جدی این پروژه مهم پیگیری شد.
شورای مرکزی دبیرخانه با عضویت تعدادی از استادان، مدیران و نخبگان حوزوی در سه نوبت دو ساله با حکم حضرت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد تشکیل شده است.
دور چهارم شورا نیز از سال 1398، با حکم معظم له، فعالیت خود را آغاز نموده است.


برای مشاهده حکم انتصاب در اندازه بزرگ تر بر روی تصویر بالا کلیک نمایید

اعضاي شوراي مركزي كرسي هاي آزاد انديشي و نظريه پردازي حوزه علميه اصفهان (دور چهارم)

1- حجت الاسلام و المسلمين محمد قطبي (رئيس شورا)، رئيس دفتر تبليغات اسلامي استان اصفهان
2- حجت الاسلام و المسلمين عليرضا باطني
، جانشين مركز مديريت حوزه هاي علميه برادران استان اصفهان
3- حجت الاسلام و المسلمين غلامرضا بهرامي
، رئيس مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران استان اصفهان
4- حجت الاسلام و المسلمين محسن جلالي،
معاون پژوهش مركز مديريت وزههاي علميه برادران استان اصفهان
5- حجت الاسلام و المسلمين عبدالرسول احمديان
، مدير كل پژوهش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان و رئيس پژوهشكده الهيات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
6- حجت الاسلام و المسلمين عبدالامير خطاط
، معاون آموزش مركز مديريت حوزه هاي علميه برادران استان اصفهان
7- حجت الاسلام و المسلمين سيد حسين مؤمني
، معاون تهذيب و تبليغ مركز مديريت حوزه هاي علميه برادران استان اصفهان
8- حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد شفيعيان(دبير جلسه)،
رئيس اداره امور پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي استان اصفهان
9- جناب آقاي فريبرز راهدان
، مدير كل اسبق پژوهش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان و مدير كل منابع انسانيو پشتيباني

 
1


تعداد بازديد اين صفحه: 10089
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما