علم و دانش
يكشنبه 2 آبان 1389 نگاهي اجمالي به ويندوز 7
نويسنده: گلنوش تجدد
منبع: نشريه عصر شبكه 89





هيچ وقت اولين باري كه صفحه دستگاه Windows 95 را ديدم فراموش نمي كنم، چقدر از اين همه رنگ خوشحال و ذوق زده بودم. آنقدر با صفحه آبي وسياه NC و DOS كار كرده بودم كه به هيچ وجه چشمم عادت به كار كردن با صفحات رنگي را نداشت! از شدت هيجان هر چند ساعت يك بار فقط تصوير Background را تغيير داده و از اين همه ذوق هنري خود، به وجد مي آمدم. حال از آن سال ها نزديك به ده سال گذشته و ديگر اين همه گرافيك و رنگ ولعاب براي همه ما عادي شده است.
حالا چرا اين همه داستان سرايي كردم؟ زيرا دقيقاً همان حس ده سال پيش را دوباره بعد از نصب Windows 7 نسخه RC1 تجربه كردم، چه حس آشنايي! واقعاً رابط گرافيكي بي نظيري دارد، به خصوص براي من كه يكباره از Windows XP به Windows7 آمده بودم. راستش را بخواهيد تا به حال عبارت Windows Aero را زياد شنيده بودم، اما تا قبل از نصب ويندوز هفت اين ويژگي تا اين حد برايم قابل لسم نبود (Windows Aero در واقع يك رابط كابري گرافيكي و پوسته پيش فرض است كه ابتدا براي سيستم عامل Windows Vista ارائه شد و در Window7 به تكامل رسيد). با توجه به اين موضوع تصميم گرفتم گشتي در دنياي هفتم مايكروسافت بزنم تا ببينم غول دنياي نرم افزار در محصول جديدش چه امكاناتي را در اختيار ما قرار داده است.

تاريخچه
 

همان طور كه مي دانيم نسخه RC1 ويندوز هفت در سي آوريل 2009 براي MSDN و مشتركين TecNet و از پنجم مي براي عموم قابل دسترسي بوده است. License اين نسخه تا يك ژوئن 2010 قابل استفاده خواهد بود و نسخه اصلي آن تا اواخر آگوست 2009 روانه بازار خواهد شد كه ما در دفتر مجله اين نسخه را دانلود كرده و مورد تست قرار داده ايم ت بتوانيم اطلاعات حقيق را در مورد كارايي و امكانات اين نسخه ويندوز در اختيار شما قرار دهيم. اما سؤالي كه بعد از معرفي اين سيستم عامل در ذهن من به وجود آمد اين بود كه چرا مايكروسافت نام اين سيستم عامل را هفت گذاشته است؟ شايد شما هم مانند من كلي فكرهاي عجيب و غريب كرديد كه به عنوان مثال، مايكروسافت در اين سيستم عامل هفتمين فناوري خاص خود را به كار برده است، اما برخلاف تصور من، جواب اين سؤال بسيار آسان بود. اگر به تعداد سيستم عامل هاي ارائه شده توسط شركت Microsoft نگاهي بياندازيم، مي بينيم Windows 7 دقيقاً هفتمين سيستم عامل ارائه شده از اين شركت است و به همين دليل مايكروسافت نام اين سيستم عامل را Window 7 انتخاب كرده است!

خلاصه اي از ويژگي هاي جديد Windows 7
 

اگر بخواهيم تغييرات جديد در Windows 7 را در يك جمله خلاصه كنيم، ميتوان چنين بيان كرد كه اين تغييرات شامل پشتيباني بهتر از فناوري هاي نمايشگرهاي لمسي، Speech، تشخيص دست خط، پشتيباني از هاردديسكهاي مجازي، پشتيباني از طيف وسيعي از فرمت فايل هاي مختلف، بهبود در ميزان كارايي پردازنده هاي چند هسته اي ، بهبود در اجراي عمليات Boot و اصلاح و بهبود در هسته اصلي يا Kermel هستند.

پوسته و رابط كاري Windows 7
 

Desktop
 

در مورد رابط كاري قوي آن هرچه بگوييم كم است و تاوقتي خود شمايكي از كاربران آن نباشيد، نمي توانيد حس استفاده از يك رابط كاربري با اين سطح گرافيكي را داشته باشيد.
دسكتاپ (Desktop) : حتماً قبل از اين با پوسته هاي ويندوز آشنايي داشته ايد، در Windows 7 نيز مانند ديگر ويندوزها، تغيير پوسته با تغييراتي در صدا، Screen Saver تصوير دسكتاپ و تنظيمات نمايش اسلايد همراه است. دراين ويندوز مي توان پوسته ها را از سايت مايكروسافت دانلود كرده و حتي نحوه نمايش كابينت فايل ها را نيز تغيير دهيد(دقت داشته باشيد بعضي از پوسته ها شامل RSS Feed نيز هستند). پوسته پيش فرض Windows 7 با همين نام انتخاب شده است كه همان پوسته پيش فرض Windows Vista است (كاربران Vista با «ماهي قرمز» معروف آشنايي كامل دارند). (تصوير1)
Desktp SlideShow : اين قابليتي است كه تنها در سيتم عامل Windows 7 وجود دارد و من ابتدا را با Scree Saver اشتباه گرفتم ! وقتي گزينه Desktp SlideShow را فعال مي كنيد، دقيقاً عملكرد آن مانند Screen Saver است با اين تفاوت كه كنترل صفحه به دست شما است و ميتوانيد مانند قبل به كار خود ادامه دهيد و در پشت صفحه، تصاوير انتخابي شما دائماً مشغول تغيير هستند (در اين ويژگي تعيين زمان تغيير عكس ها به عهده خود شما است). (تصوير2).
Gadget: درسيستم عامل Windows 7 كليه (Gadget(Sinebar ها دريك مرحله پردازش مي شوند. به اين معنا كه نحوه نمايش كليه Gadgetها دريك فايل اجرايي به نام sidbar.exe خلاصه شده اند و با اجراي آن تمام موارد دريك مرحله پردازش ميشوند. به همين دليل دراين نسخه ويندوز، Sidebar ميزان كمتري از حافظه سيستم را مشغول مي كند (دقيقاً بر عكس اين عمليات در Windows Vista انجام ميشود). براي تنظيمات نحوه نمايش آن ها بايد روي Desktop دكمه سمت راست ماوس را زده و درقسمت Gadget تنظيمات مورد نظر خود را اعمال كنيد (با اين كارمي توانيد موارد مورد مصرف خود را از فهرست Gadgetها را فعال يا غير فعال كنيد). (تصوير 3).

Windows Ecplorer
 

كتابخانه (Libraries) : اين ويژگي هم مانند Desktop Slideshow تنها در ويندوز هفت وجود دارد. ويژگي كتابخانه شامل يك صفحه است كه به صورت پيش فرض داراي چهار لينك به پوشه هاي Videos, Music, Pictuters و Documents است. شايد اين سؤال به وجود آيد كه چرا فقط به اين چهار پوشه؟ در حقيقت ع مايكروسافت با بررسي و جمع آوري نظرهاي كاربران خود، به اين نتيجه رسيده است كه طيف وسيعي از كاربران بيشتر فايل هاي خود را در پوشه My Document ذخيره مي كنند تا به سرعت به آن دسترسي داشته باشند به همين دليل شركت مايكروسافت براي دسترسي و مديريت آسان كاربران، قابليت كتابخانه را قرار داده است تا با ايجاد لينك در آن در حداقل زمان ممكن اطلاعات مورد نظر خود را پيدا كنند. كتابخانه برخلاف ساختار پوشه هاي هيچ فايلي را در خود ذخيره نكرده و فقط محلي براي نگهداري لينك فايل ها در سرتاسر هاردديسك هستند. با اين سياست دگير كاربر نگران از بين رفتن اطلاعات موجود در My Documents خود نيست و با خرابي ويندوز، لينك فايل هاي موجود در آن ها تخريب نخواهند شد و به دليل منسجم بودن اطلاعات ميتوان با صرف وقت كمتر مديريت بهتري روي اطلاعت داشت. براي ساخت يك Library جديد فقط كافي است در تمامي صفحات Windows Explorer روي گزينه Libraries كه در سمت راست صفحه است. راست كليك كرده و در قسمت New گزينه Library را انتخاب كنيد. سپس روي Ligrary جديد راست كليك كرده، گزينه Properties را انتخاب و در صفحه جديد با كليك روي دكمه Include a folder ، پوشه مورد استفاده خود را اضافه كنيد. در همين جا به شبكه دوستاني كه با نسخه هاي ويندوز سرور كار كرده اند عرض كنم كه اين مبحث شباهت زيادي به مبحث Distibuted File System) DFS) دارد.(تصوير 4).

Taskbar
 

يك تغيير عمده دراين سيستم عامل، نوار ابزار(Taskbar) آن است. نوارد ابزار ويندوز هفت با ديگر سيستم عامل هاي ارائه شده توسط مايكروسافت تفاوت فراواني دارد. احساس من درمورد اين مدل Taskbar اين بود كه دقيقاً مايكروسافت از Mac OS، براي نمايش آيكون ها تقليد كرده است، زيرا قبل از اين، Mac بود كه عاشق نمايش آيكون هايي به اين بزرگي بود. از اين پس براي باز كردن پنجره ها از درون نوار ابزرا ميتوانيد به صورت دو مرحلهاي عمل كنيد. ابتدا ماوس را روي آيكون آن پنجره برده تا پيش نمايش كوچكي از آن را مشاهده كنيد و سپس با كليك روي اين پيش نمايش كوچكي از آن را مشاهده كنيد و سپس با كليك روي اين پيش نمايش وارد صفحه مورد نظر شويد. به نظر من اين نحوه پيش نمايش از پنجره اي كه هنوز قصد باز كردن آن را نداريد، بسيار كاربردي است. قسمت Quick Lunch نيز از اين تغييرات مصون نمانده است. با وجود اين ويژگي تغيير يافته، ميتوان برنامه هايي كه به طور معمول از آنها استفاده بيشتري ميشود را در Taskbar نگهداري كرده وهنگام نياز به راحتي از آنها استفاده كرد. نكته اي كه در اينجا وجود دارد راحتي كار است. براي اين كه نرم افزار را نگه داريد، كافي است روي آن راست كليك كرده و گزينه Pin This Program to Taskbar را انتخاب كنيد. همچنين شما ميتوانيد براي فايل هاي باز شده توسط نرم افزارها نيز عمليات فوق را تكرار كنيد. به عنوان مثال، ميتوانيد روي آهنگ مورد علاقه خود كه در فهرست Recent نرم افزار است، رفته وبه جاي ساختن Shortcut از آن، طبق توضيحات، بالا، آن را Pin كنيد. به جديت ميتوان گفت اگر تمام روز را به تفاوت هاي ظاهري و ساختاري و قابليت جديد Windows7 بپردازيم، باز هم زمان كم داريم، پس به سراغ تغييرات Networking آن مي رويم تا بيشتر با آن آشنا شويم.

قابليت Networking و Security در Windows 7
 

Windows 7 با استفاده از ويژگي هاي جديد به ياري كاربران خانگي آماده است كه در نصب، راه اندازي و امنت شكبه هاي بي سيم وسيمي با مشكلات بزرگي روبه رو هستند. اين ويژگي كارايي و امكانات خوبي در شبكه بي سيم دارد. دلايل من براي اثبات اين مطلب كاملاً حقيقي است. يكي از مشكلات هميشگي من به عنوان يك كاربر Windows Vista اين بود كه بارها بايد براي جست وجوي Access point خود دقايقي وقت صرف مي كردم، زيرا اگر به عنوان مثال در جايي به Access point با نام AreShabakeh وصل شده و در منزل مي خواستم به Access point ديگري با نام Mylan وصل شوم، Windows Vista با اين موضوع به اين راحتي ها كنار نمي آمد واصرار زيادي براي وصل شدن به همان Access point قبلي را داشت. در Windows 7 من به اين مشكل برخورد نكردم و بدون هيچ مشكلي توانستم به Access point هاي مختلف متصل شودع در سمت چپ Taskbar آيكوني براي شبكه بي سيتم مانند ديگر سيتسم عامل ها تعبيه شده است كه با كليك روي آن مي توانيد فهرست شبكه هاي بي سيم موجود قابل شناسايي شده را به راحتي مشاهده كرده و از بين آن ها، دستگاه مورد نظر خود را يافته و پس از وارد كردن رمز عبور به راحتي و سرعت پردازش بسياربالا به آن متصل شويد(در تست ما زماني كمتر از پنج ثانيه اين اتصال به طول انجاميد.(تصوير5)

Home Group چيست؟
 

Home Group، شبكه كار گروهي براي شركتهاي كوچك يا شبكه هاي خانگي است كه ميتوان به راحتي آن را در Windows 7 ساخته و كامپيوتر ديگري را به اين شبكه وصل كنيد تا فايل هاي تصويري، موسيقي، اسناد و دستگاههايي مانند پرينترها و اسكنر را به اشتراك بگذاريد Home Group در حقيقت، قابليت جديدي است كه به Windows 7 اضافه شده و به نظر من بسيار كاربردي و پر مصرف است. پرمصرف به اين دليل كه بيتشرين موارد مهم كنترلي را به سادگي ميتوانيد تعريف و پياده سازي كنيد. وقتي Home Group را ايجاد مي كنيد، مشخص مي كنيد كه كدام فايل ها، پوشه ها ودستگاه ها كه قصد به اشتراك گذاري آن ها را داريد، داراي چه كلمه عبوري باشند و از اين پس فقط با اين كلمه عبور مي توانند به منابع فوق دسترسي داشته باشند. من از اين روش به اشتراك گذاري مناقع بسيار لذت بردم، چون هم با روش ساده به اشتراك گذاري در Windows XP (تا وقتي براي Windows نام كاربري تعريف نشده باشد نمي توان منبعي رابه اشتراك گذارد) وهم با روش پيچيده و دست نيافتي به اشتراك گذاري منابع در Windows Vista مشكل داشتم. اين موضوع را نيز دوباره تكراركنم، راه انداي چنين تنظيماتي به سادگي صورت مي پذيرد و نيازي به اطلاعات خاصي نخواهد داشت، زيرا خود سيستم عامل تمامي توضيحات را به شما خواهد داد و اگر در اين مسير به مشكل خاصي برخورد كرديد، Troubleshooting سيستم عامل به كمك شما خواهد آمد. (تصوير 6)

تفاوت آشكار در UAC )User Access Control)

UAC يكي از تكنيك هاي جديد آزار دهنده مايكروسافت است و قرار بود امنيت ويندوز ويستا را بيشتر از ديگر ويندوزها تضمين كند كه به نظر من كار با Windows Vista را فقط آزار دهنده كرده بود و نه امن! سؤال هاي پي در پي قبل از اجرا شدن هر برنامه به ازاي هر كليك، براي كاربراني مانند من هيچ وجه خوشايند نبود، اما با آن كه در Windows 7 از اين تكنيك استفاده شده مشكلات موجود در ويندوز ويستا اصلاً ديده نمي شود. به طوري كه UAC اجازه ادامه كار به عمليات هاي انجام شده كاربر كه باعث ايجاد تغييردر سيستم را داشته باشد از كاربر براي تاييد آن سوال خواهد كرد. در طول مدتي كه من با سيستم عامل Windows 7 كار ميكردم، پيغام هاي UAC مانند سيستم عامل Windows Vista آزار دهند نبودند. من جزء كساني بودم كه به دليل اين مشكل جداً از نصب Windows Vista پشيمان بودم، جالب اينجا است كه طبق گفته يكي از اعضاي شركت مايكروسافت، براساس تست تشت هايي كه روي نسخه بتاي Windows 7 انجام گرفته، تعداد پيغام هاي UAC در اين سيستم عامل حدود 29 درصد نسبت به Windows Vista كاهش يافته است وبسياري از موارد اضافي پيغام ها حذف شده است و اين خبر خوبي است براي كساني كه مشكل مشتركي با اين گونه پيغامها در Windows Vista داشتند.

حداقل سيستم توصيه شده براي نصب Windows 7
 

فركانس پردازنده: يك گيگاهرتز (32بيتي يا 64 بيتي )
حافظه : يك گيگابايت براي نسخه 32 بيتي و دو گيگابايت براي نسخه 64 بيتي
كارت گرافيكي : كارت گرافيكي با توانايي پشتيباني DirectX9 و حداقل 128 مگابايت حافظه
هاردديسك (ميزان فضاي خالي): شانزده گيگابايت براي نسخه 32 بيتي و بيست گيگابايت براي نسخه 64 بيتي درايو نوري : DVD-ROM/Writer

سيستم تست
 

براي تست سيستم عامل Windows 7 از سيستمي با مشخصات زير استفاده كرديم:
پردازنده : Intel Corei7 920
مادربورد : Gigabyte EX58-UD3R
كارت گرافيكي : Gerorce GTX295
حافظه : Corsair Dominator DDR3 1866
هاردديسك : Wwstern Digital WD320
درايو نوري: Samsung SH-S223
ابتدا بايد به اين موضوع اشاره كرد كه طبق گفته شركت مايكروسافت، كليه درايورهاي سيستم عامل Windows Vista با سيستم عامل Windows 7 هماهنگ است و درصورت نياز ميتوان از آن ها استفاده كرد، اما نكته قابل توجه اين است كه بعد از نصبب Windows 7 تمامي سخت افزارها به صورت پيش فرض شناخته شدند. نكته جالبتر اين كه نتايج تستهاي ماه هنگامي كه درايور Windows Vista را نصب كرده بوديم، تفاوت چنداني با درايورهاي نصب شده در Windows 7 نداشت. براي مقايسه كارايي سيستم عامل Windows 7 و Windows Vista از نرم افزارهاي زير استفاده كرديم:
3DMark Vantage
Crysis
Furmark 1.6.5
Farcry 2

نتايج تست
 

3DMark Vantage
براي بررسي دقيق ، تست 3DMark Vantage را در دو حالت Performance و High انجام داديم. دراين حالت بعد از سه بار تست در Windows 7 امتياز كل 21044 و در Windows Vista امتياز كل 19562 را ثبت كرديم (نسخه درايور در هردو ويندوز يكسان بود).

Crysis
 

مانند گذشته قبل از انجام تست، فايل اصلاحي نسخه 1/2 را نصب كرده تا vsync و دومين تست پردازنده به علاوه بسياري از تنظيمات ديگر فعال شود. در اين نرم افزار براي تست پردازنده گرافيكي و مركزي، دقت تصوير را 1050x1680 پيكسل تنظيم كرديم و جزئيات تصوير را تا حداكثر مقدار ممكن بالا برديم (در اين حالت فيلتر تصحيح سطوح ناصاف روي درجه دو بود). در اين شرايط سيستم مورد آزمايش ما در سيستم عامل Windows 7 به ترتيب امتياز 38 و 39 فريم در ثانيه را به دست آورد. در هيمن شرايط نتايج به دست آمده در Windows Vista برابر با 37/04 و 38/74 فريم در ثانيه بود.

Furmark
 

نرم افزارFurmark با حجم 1700 كيلوبايتي خود جزء بهترين نرم افزارهاي تست كارت گرافيكي است. در سيتسم عامل Vista با تنظيم دقت تصوير روي 1050x1680 پيكسل و شانزده مرحله Antialising توانستيم به ميانگين 34 فريم در ثانيه دست پيدا كنيم، در صورتي كه در ويندوز Windows 7 با همين تنظيمات ميانگين سي فريم در ثانيه به دست آمد كه دليل اين تفاوت هماهنگ نبودن نرم افزار Fumark با سيستم Windows 7 بود.

Farcry 2
 

Farcry 2 از جمله بازي هايي است كه به خوبي از قابليت هاي رابط گرافيكي DirectX10 استفاده مي كند. به همين دليل در بيشتر سايت هاي سخت افزاري از اين بازي براي تست سيستم استفاده ميمشود. در اين تست هم مانند ديگر تست ها دقت تصوير را روي حالت پيش فرض تنظيم كرديم وجزئيات را تا حداكثر مقدار ممكن بالا برديم (گزينه هاي Performance Quality روي Render Quality و Very High روي Ultra High و فيلتر تصحيح سطوح روي چهار مرحله تنظيم شده بود). دراين تست هر دو سيستم عامل به ميانگين 86 فريم درثانيه دست پيدا كردند كه اين موضوع نشان دهند بهينه سازي موتور بازي براي سيستم عامل ويستا است.

حرف اخر
 

در Windows 7 پيشرفت هايي در زمينه مديريت فايل ها ، امنيت ، گسترش قابليت هاي سيستم عامل وبهره وري بالاتر ازسخت افزار انجام شده است. به نظر من مايكروسافت در طراحي Vista روي واسط كابري (UI) تاكيد بسياري كرده بود. اين تاكيد تا حدي بود كه توجه به معماري داخلي وديگر بخش هاي مهم سيستم عالم را تحت تأثير قرار داده بود. من همواره جزء كساني بودم كه كار با Windows XP SP2 را به كار با Windows Vista ترجيح داده و هيچ وقت حاضر به تعويض سيستم عامل شركتي خود با سيستم عامل Windows Vista نبودم، زيرا كار با آن در طولاني مدت واقعاً برايم مشقت بار بود، اما بعد از نصب Windows 7 نظر متفاوتي نسبت به تغيير سيستم عامل Windows XP خود پيدا كردمع پيشنهاد من به افرادي كه به دنبال تعويض سيستم عامل Windows XP خود هستند، اين است كه به جاي نصب Windows 7, Windows Vista نسخه RC1 را نصب كنند . در شماره هاي بعدي بيشتر به قابليت هاي اين سيستم عامل خواهيم پرداخت.