انديشه و فرهنگ
اندیشه و فرهنگ شیطان پرستی و موسیقی
سه‌شنبه 12 مرداد 1389 موسيقي و گروه هاي شيطاني
نويسنده: يلدا نورشاهي
منبع: مجله شاهد جوان - شماره8





در طي سالهاي اخير فرقه هاي بسياري ايده و مكتب انتخابي خود را جهت انحراف نسل جوان، تبليغ مي كنند. گروه شيطان پرست هم در اين ميان بيكار ننشسته اند و به تبليغ هر چه بيشتر عقيده ي خود مي پردازند. آنها راههاي متعددي را جهت جذب افراد به كار مي گيرند و اغلب از راه علايق عمومي وارد مي شوند. هدف اين گونه گروهها بيشتر رده هاي سني جواني و نوجواني است. طبق آمار موجود آنها بيشتر راغب هستند با افراد 18 - 13 ساله ارتباط برقرار كنند و راه اين ارتباط را همان علاقه ي عمومي خاص اين دوره سني يافته اند يعني موسيقي . زيرا موسيقي همواره مورد توجه جوانان بوده است و آنها در اين سن وقت زيادي را صرف گوش دادن به موسيقي مي كنند.
شايد اينجا يك سؤال مطرح شود كه آيا موسيقي واقعا تا اين حد مي تواند بر انسانها اثر بگذارد؟ در جواب بايد بگويم بله، طبق دستاوردهاي جديد علم امواج صوتي مي توانند نيرويي قدرتمند براي خير يا شر باشند و اين ثابت شده است كه امواج صوتي بنا بر طول موج خود بر يكي از اعضاي بدن تأثير مي گذارند، به عنوان مثال گيتارهاي برقي و دستگاههاي قدرتمند تقويت و پخش اصوات كه نواهاي موسيقيايي را تشديد مي كنند آثار قدرتمندي بر نخاع، مغز و اعصاب داخل تنه مي گذارند و اين به اثبات رسيده است كه ريتم موسيقي بر ضربان قلبي، ريتم نفس و امواج مغز به طور كاملا واضحي اثر مي گذارد و آن را تغيير مي دهد.
حال برگرديم به اصل مطلب يعني رابطه ي موسيقي و گروه هاي شيطاني، جادوي سياه در اواخر دهه ي 1960 در بين موسيقيدانان و طرفداران موسيقي راك همراه با استعمال مواد مخدر رواج يافت و سير قهقرايي خود را آغاز كرد و اين سبك موسيقي براي آنكه جذابيت خود را براي جوانان حفظ كند سعي كرد در هر دوره چيزي متفاوت و جديد را ارائه كند تا طرفداران خود را حفظ نمايد. با توجه به آنكه هدف، جذب گروههاي سني نوجوانان و جوان بود. پس به اقتضاي حال و هواي اين رده هاي سني كه بسيار پرشور و پرانرژي در عين حال دنبال هيجان هستند، موسيقي راك حركتهاي جديد خود را آغاز كرد. حركاتي بعضا وحشت انگيز نظير اعمال تجاوزكارانه هوي متالها، شورش هاي آشكار، ترويج بي بندوباري جنسي، كم كم كار به آنجا كشيد كه علنا شيطان پرستي را مطرح كرده و از آن حمايت كرد. از بين مسائلي كه در اينگونه موسيقي نمايانگر است مي توان به موارد زير اشاره كرد:

بي بندوباري

يكي از مواردي كه مورد توجه نوجوانان و جوانان است كشش آنها به مسائل جنسي است كه آن هم به اقتضاي سن آنهاست. پس اين گروه ها سعي كرده اند تا با استفاده از الفاظ تحريك كننده و به تصوير كشيدن ارتباطات خشن در اين زمينه ذهن آنها را به سمت هدف خود بكشانند. همين امر باعث شده است كه وقتي يك جوان يا نوجوان به مرور زمان، بارها و بارها به اينگونه موسيقي گوش كند، تحت تأثير ساختار موسيقي و كلمات و ترانه هاي آن موسيقي قرار گيرد و كم كم قبح بسياري چيزها در نظرش از بين برود و خود را همپايه ي خواننده اين ترانه ها بداند و يك شيفتگي كاذب را براي خود به وجود آورد.

طغيان

گروه هاي شيطان پرستي دوران سركشي طبيعي نوجوانان را مغتنم شمرده و سعي مي كنند با تأثيرات مخرب اينگونه موسيقي را از راه غيرمستقيم و استفاده از جملات تحريك كننده و شعارهاي خود از راه مستقيم به سركشي هاي طبيعي در نوجوانان دامن بزنند و سعي دارند به آنها بياموزند كه هر كاري دلتان مي خواهد با زندگيتان بكنيد، اصلا به حرف پدر و مادر خود گوش ندهيد، با آنها بجنگيد، شورش راه بيندازيد و هميشه معترض باشيد.

هتك حرمت و تجاوز

راك هوي متال پر سروصداترين، فرسايشي ترين و متجاوزترين شكل موسيقي راك است. يكي از قصدهاي اين گروه ها آن است كه از طريق ترانه هاي محرك ارتباطي ناسالم با درون جوانان برقرار كنند و اين ارتباط را به گونه اي هدايت مي كنند كه عقل و درك در فرع قرار گيرد و وقتي عقل در كار نباشد، نتيجه كاملا قابل پيش بيني است و آنجا مي توانند از طريق نفوذ كلام نوجوانان را ترغيب به هتك حرمت افراد، جامعه، مذهب و تجاوز به حقوق ديگران نمايند.

جنجالهاي موجود بر سر موسيقي و گروه شيطاني

چندي پيش در نشريات لبنان ذكر شد كه 9 جوان دست به خودكشي زدند و پس از تحقيقات انجام شده از طرف نيروي پليس و مقامات، دليل خودكشي اين 9 جوان تأثيرات منفي موسيقي هوي متال و متال سياه شناسايي شد كه ارتباط مستقيم با گروههاي شيطان پرستي داشت و دولت لبنان خطري بسيار جدي را از طرف اين گروه و پخش و اين نوع موسيقي حس كرد و به طور مستقيم بر ضد اين گروهها وارد عمل شد.
از طرف ديگر در قاهره مواردي اتفاق مي افتاد كه ارتباط مستقيم با فعاليت اين گروههاي شيطان پرستي داشت. گزارشاتي كه از گوشه و كنار مي رسيد، مبني بر مهماني هاي شبانه جوانان قاهره كه در آن مهماني ها موسيقي هوي متال و متال سياه همراه با مواد مخدر باعث بوجود آمدن فجايعي شد. بعضا اين مهماني ها در گورستان برپا مي شد.
در طي بررسيهاي انجام شده در اطراف بعضي از گورستانها وجود اجساد حيوانات از جمله موش و گربه (كه خونشان توسط افراد گروه هاي شيطاني آشاميده شده بود) و اجساد مردگاني كه از قبر درآورده شده بودند گزارش شده بود و همين امر باعث يك وحشت عمومي گرديد و در نتيجه پليس امنيتي مستقيما دست به كار شده و سريعا دهها جوان را دستگير كرد كه همه ي آنها اعتراف كردند كه موسيقي هوي متال برايشان در حكم آيين شيطان پرستي است!
در اينجا لازم است به آن اشاره كنيم كه شيطان با ترفندهاي جديد در پي شكار روح انسانها است و بيشتر خطر متوجه جوانان و نوجوانان است. پس خانواده ها لازم است از خطرات آگاه باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع بنمايند. اين روند پيش رونده مي تواند عواقب بسيار خطرناكي را براي جامعه به دنبال داشته باشد. شيطان اين بار لابلاي نت هاي موسيقي سهمي در تخريب جوانان دارد. بايد بسيار هوشيار بود و راه نفوذ را به روي اين فاجعه بست. به خصوص اين روزها كه بازار CD و كاست و ... داغ است خطر بيشتري براي جوانان وجود دارد تا ناآگاهانه خود را در دام افتاده بيابند. تنها يك چيز به ذهنم مي رسيد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.