انقلاب و دفاع مقدس
دشمن شناسي
چهارشنبه 3 مهر 1392 شناخت دشمن وتوطئه دشمن

مؤلف: اداره سیاسی ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه
منبع:
کتاب « از جدایی تا رویارویی » بررسی غائله 23 آبان و ریشه های آن


عزیزان من !کسی گمان نکند که توطئه دشمن ، با گذشت هجده سال از پیروزی انقلاب ، تمام ، شد نه ! دشمن، با نظامی که منافع نامشروع استکبار را در منطقه ، از او گرفته است، آشتی نخواهد کرد ، البته به زبان ، چیزهایی اظهار می کنند ، ولی باطن چیز دیگری است !
نظام اسلامی به همت والای ملت ایران وآن رهبری الهی ، توانسته است الگویی در دنیا درست کند که امروز بسیاری از ملتهای مسلمان ، به آن الگو نگاه می کنند . شما خیال می کنید که استکبار ، از چنین چیزی به آسانی می گذرد ؟ امروز در هر جای کشورهای غیر اسلامی ، هر ملت و هر جمعیتی که میخواهد علیه زیاده طلبیهای استکبار جهانی اعتراضی بکند ، با شعار شما ملت ایران – حتی با تمسک به نام ملت ایران و به امام راحل – این کارها را می کند !
آمریکا و ایادی استکباری ودنباله روها و جیره خوارهایش ، از این نمی درند ، مبارزه می کنند و توطئه ، حیله گری و کید و مکر می کنند و مثل این که تا حالا در این هیجده سال نکرده اند . البته کید و مکر دشمن ، در مقابل آگاهی و بیداری و حضور و فعالیت درست ملت و دولت ، خنثی خواهد شد واثری نمی کند ، اما باید بیدار بود ، باید هوشیار بود ، باید رابطه را باخدا قوی کرد ، باید اخلاص را تقویت کرد .
من به شماعرض می کنم که توطئه دشمن در گذشته ، یک تفاوت با امروز داشت ، در گذشته توطئه دشمن ، از روی بی تجربگی بود . یعنی آمریکا ، استکبار جهانی ، کمپانی های بزرگ صهیونیست وامثال آنها می خواستند با ملت و انقلاب ایران مبارزه کنند ، از روشهای ساده تری استفاده می کردند که برای همه ، قابل افشا بود .مثلاً تحریک به حمله نظامی وراه انداختن جنگ ، توطئه بود ، اما همه ، این را می شناختند .به صحرای طبس ، یک کار آشکار بد – و از این قبیل ،آنچه که انجام دادند ، محاصره اقتصادی ، حملات تبلیغی و غیره – به مرور فهمیدند که نمی شود ملت ایران و انقلاب اسلامی را با آن چیزها شکست داد .
این تجربه موجب شده است که روشهای خودشان را پیچیده تر کنند به همان نسبتی که آنها روشها را پیچیده تر می کنند ، ملت ایران هم بایستی هوشیاریش را بیشتر کند ، جوانها بایستی آمادگیشان را بیشتر کنند .نه آمادگی جنگی ، چون حالا بحث جنگ نظامی نیست . البته آمادگی رزمی هم برای روز مبادا لازم است ، اما آن چیزی که برای همه لازم است ، آمادگی معنوی ، یعنی آمادگی فکری ، امادگی روحی ، آمادگی سیاسی و حفظ وحدت ، اتصال و ارتباط نیروها با یکدیگر ، ارتباط مستحکم و دوستانه ملت و دولت ، شناختن چهره دشمن در هر لباسی است . دشمن با شکلهای مختلف خود را به مقابله با انقلاب می کشاند . همیشه با لباس نظامی وابسته به فلان دولت بیگانه ، جلو نمی آید. چندی قبل ، در یکی از اجتماعاتی که در باه انقلاب و خطرات انقلاب برای استکبار ، در یکی از کشورهای بیگانه تشکیل شده بود ، بعضی از کسانی که که درآن جا سخنرانی کردند ؛ گفته بودند که انقلاب اسلامی ، به وسیله روحانیت و به پشتیبانی جوانها حوزه و دانشگاه پیش رفت و به طور کلی باتکیه به جوانها پیش رفت ، برای زدن و کوبیدن انقلاب هم باید از همین وسیله استفاده کنیم! باید سراغ حوزه ودانشگاه برویم بلکه از آن طریق بتوانیم این انقلاب را ضربه بزنیم ! غافل از این که حوزه ما بیدار است دانشگاه ما بیداراست بزرگان ما بیدارند!
کسانی که توطئه می کنند ، ملت ایران را بد شناخته اند! دراین توطئه ای که اخیراً نشانه های آن را مشاهده کردید –که من مایل نیستم در جزئیات این گونه چیزها وارد بشوم –دلم نمی خواهد از کسانی اسم بیاورم ، اما اصل قضیه را ملت ایران باید درست توجه کند و اعماق توطئه را بداند .
عزیران من! ما در شناختن دشمن دچار اشتباه نخواهیم شد این را دشمن بداند ! خیال نکند که اگر آمدند و چند نفر آدم ساده لوح و معمم را وادار کردند که حرفی بزنند ، ما اشتباه میکنیم و خیال می کنیم که دشمن ما اینها هستند! اینها کسی نیستند !دشمن خود را پشت پرده پنهان می کند ، دشمن که جلو نمی آید ، خود را نشان می دهد ، دشمن سعی می کند شناخته نشود آنکسی که سینه سپر می کند به خیال خود جلو می آید ، یک عامل است ، ممکن است خودش هم نداند عامل است !
امام بزرگوار ، مکرر می فرمودند گهگاهی دشمن با ده واسطه ، یک نفر را تحریک می کند که حرفی بگوید یا کاری راانجام دهد اگر شما بخواهید دشمن را بشناسید ، باید ده واسطه را طی کنید و بروید . دشمن انقلاب در ایران – یعنی ایادی استکبار جهانی – راحت می توانند ده واسطه را پیدا کنند و خودشان را درحوزه قم ، به بیچاره ای برسانند و او را به حرفی ، به گفته ای و به یک موضعگیری غلط و ناشیانه ، وادار بکنند ! این قدرها در کشور ورشکستگاه سیاسی ، ضربت خورده های از انقلاب ، تودهنی خورده های از همین بسیج ، ضربت خورده های از دادگاههای انقلاب ، ساواکیهای قدیم و کسانی که امیدشان به این بود که نظام مزدور و ظالم گذشته بماند و آنها از آن استفاده کنند و محروم ماندند ، این قدرها هستند که واسطه بشوند تا آن ده واسطه را درست کنند وخبر غلط و حرف دروغی را به فلان آدم بیچاره و مفلوکی بدهند او خیال کند که اوضاع و احوال به صورتی است که باید حالا حرفی زد ، خودش و دیگران و زن و بچه خود را به بلا بیندازد !
باید هوشیار بود ، من امیداوارم که ملت ایران درشناخت دشمن ، اشتباه نکند و دشمن را بشناسد دشمن ،استکبار جهانی وآمریکاست ، دشمن ، صهیونیستها هستند . دشمن برای مبارز با انقلاب ، انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است .این دفعه به خیال خود خواستند روش مؤثرتری را تجربه کنند وآن ، هدف گرفتن رهبری است!یقیناً بعد از مطالعه زیاد و بااطلاع از اوضاع واحوال گوناگون – والبته خبرهای راست و دروغ توانسته اند به این نتیجه برسندکه باید رهبری را هدف قرار داد ! حالا چرا ؟ برای خاطر این که می دانند در کشور ، اگر یک رهبری مقتدر وجود داشته باشد ، همه توطئه های آنها نقش بر آب خواهد شد ، والا اینها با شخص ، طرف نیستند .
شخص برای اینها مهم نیست هر کس باشد کما این که همین کسانی که امروز به این زبان خشن حرف می زنند واین طور ناجوانمرانه سیل تهمت وافترا را روانه می کنند مگر باامام ، طرف نشدند ؟ همین افراد باامام هم طرف نشدند؟ همین افراد با امام هم طرف شدند ، دل امام را خون کردند که امام در آن نامه به آن اشاره کردند همین کار ها را با رهبری می کنند ، چون می دانند رهبری در جامعه اسلامی وایران اسلامی ،گره گشاست .
رهبری ، یعنی آن نقطه ای که هرجا دولت – هر دولتی – مشکلی داشته باشد ، مشکلات لاعلاج دولت به دست رهبری حل میشود .توجه کنید .هرجا که تبلیغات دشمن کاری کند تا مردم را به دولته بدبین کند این جا نقش رهبری است که حقیقت را برای مردم ، روشن و توطئه دشمن را برملا می کند . این چند مسأله ندیدید که درباره دولته ، دولتمردان ومسئولان چه می کردن و چگونه سعی می کردند که تبلیغات دروغ و ترفندهای گوناگون را رایج کنند، تا مردم را مایوس کنند !
آنجایی که می خواهند مردم را مایوس کنند ، رهبری است که امید به مردم می دهد.آنجایی که می خواهد یک توطئه سیاسی بین المللی برای ملت ایران به وجود بیاورند ، رهبری است که قدم جلو می گذارد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه قرار می دهد – مثل همین قضیه اخیر اروپا که ملاحظه مردید – ودشمن را وادار به عقب نشینی می کند . آنجایی که می خواهند در بین جناحهای گوناگون مردم ، اختلاف ایجاد کنند ، رهبری است که مایه الفت و مانع از تفرقه می شود.
آن جایی که می خواهند صندوقهای انتخابات را خلوت کنند ومردم را از حضور در پای صندوقها و رای دادن مایوس کنند ، رهبری است که به مردم ، الگو می دهد می گوید که انتخابات وظیفه است و مردم اعتماد می کنند وارد می شوند و حماسه عظیمی می افرینند .آن جایی که جایگاه ابزار نظر مردم در مسایل انقلاب است ، چشم مردم به دهان رهبر است .
در زمان امام راحل «ره » این را بارها تجربه کردند و به لطف پروردگار ، تودهنی خوردند . بعد از رحلت امام راحل هم با کمک مردم ، با هم و با همکاری مردم ، دهها بار با همین کیفیت وهمین شیوه ، پیوند جوشیده استوار میان مردم ورهبری ، توانسته است مشت محکم به دهان دشمن بزند ، البته بسیار طبیعی است که با رهبری ، بد باشند و کینه عمیق داشته باشند ، جای تعجبی ندراد .البته رهبری مقتدر اگر یک رهبری بی حال ، بی جان و بی حضوری باشد که نه جایی خبر دارد . البته رهبری مقتدر اگر یک رهبری بی حال ، بی جان بی حضوری باشد که نه جایی خبر دارد و راحت می شود ذهنش را عوض کرد ، راحت می شود و او را به اشتباه انداخت – چنین رهبری ضعیفی ، خیلی برایشان اهمیت ندارد ، اما البته اگر قرار شد رهبری مقتدری که اسلام می گوید ، مردم می خواهند انقلاب طلب می کند و قانون اساسی حکم می کند ، باشد با آن مخالفند! حق دارند مخالف باشند ، من تعجب نمی کنم از این که اینها رهبری را هدف قرار بدهند .
خوب ، البته ملت بیدارند ، علما ، بزرگان ومسولان کشور به فضل پروردگار در نهایت هوشیاری عمل کردند ـ مثل همیشه ـ تا دیدند که توطئه است ، اقدام کردن .البته سخنرانی در دنیا زیاد است ، شب نامه در دنیا زیاد است حرف نادرست ، تهمت وافتراء و دروغ کم نیست ، اما هر شایعه ای به وسیله دشمن نیست .آن شایعه ای که توطئه دشمن است به وسیله انسانهای خبیر و بصیر شناخته می شود .
اول کسی که درمقابل این حرفها در این چند روز – این یکی دو هفته – وارد میدان شد و حرف زد ، رئیس جمهوری عزیزمان جناب آقای خاتمی بود .در مصاحبه خود به شکل بسیار دقیق وهوشمندانه ، آنچه را که می خواستند در ذهن مردم القا کنند ، ایشان از ذهن مردم ، پا کرد .رفت ودر مقابل این توطئه قرار گرفت آنها هم خیلی عصبانی شدند . بعداز انتخابات ریاست جمهوری امسال که برای مردم ، یک حادثه شیرین بود سی میلیون جمعیت در انتخابات شرکت کنند . رییس جمهوری را با بیست میلیون رای انتخاب بکنند و بعد دولت تشکیل بشود ، مجلس شورای اسلامی به تمام وزراء رای بدهد وزرا بدون هیچ دغدغه ای در سرتا سر کشور مشغول کارشان بشوند و به موقع گزارش بدهند ، چیزهایی شیرینی است . به همین نسبت برای دشمن ، تلخ بود . نتوانتسندتحمل کنند فهمیدند که این استحکام ، این حرکت صحیح و عمومی مردمی کانونی دارد. کانون آن ، اعتقاد است ، خواستند این اعتقاد ، این ایمان واین همبستگی مردن را از بین ببرند ، این طور وانمود بکنند که در نظام جمهوری اسلامی ، تشتت است !
الان کسانی که به رادیوهای بیگانه گوش می دهند – که غالب این تحلیلهای غلط هم از رادیوهای بیگانه است متأسفانه آدمهای ساده دل ، عینهمان را که دشن القا و پول خرج می کند تا آن را به ذهنهای مستعمین خود برسانند ، قبول می کنند ! اگر کسی به این رادیوها گوش بدهد ، خواهددید که غوغا می کنند تا ثابت کنند الان در نظام جمهوری اسلامی ، اختلاف ، دو دستگی ، دو جریانی ودشمنی هست ؛ همدیگر را تحمل نمی کنند .
بیچاره ها ! نه ملت ایران را شناختید نه انقلاب را شناختید ، نه روحانیت را شناختید نه مسئولان را شناختید با همین جهل و بی خبری بود که در انقلاب شکست خوردید باهمین جهل و تحلیل غلط بود که هجده سال است دارید شکست می خورد ! به فضل الهی با همین اشتباهی که می کنید ، در این دفعه هم به دست مردم شکست خوردید و تا آخر ، همیشه شکست خواهید خورد !
دشمن سعی کرد ، بگوید دو جریان است ، با هم مخالفند و بر سر اختیارات ، با هم اختلاف دارند، نخیر ایشان در مصاحبه ، قشنگ تشریح وروشن کردند .معلوم شد که روابط ، کاملاً تعریف شده ومشخص است .همه می دانند که تکلیف وظیفه شان چیست . با همکاری و با محبت ، کارهای خودشان را پیش می برند .دشمن ، این جا ناکام شد ! بعد هم بزرگان ومراجع عظام قم ایستادند . یکی از برکات مهم الهی بار این کشور ، وجود مراجع آگاه است مرجع تقلید آگاه برای مردم ، از هر نعمتی بالاتر است . مرجع تقلید آگاه ، مرجعی که فریب نمی خورد ، مرجعی که ذهن او راتبلیغات دشمن نمی سازد ، مرجعی که تحلیل سیاسی خود را از رادیوی اسرائیل نمی گیرد ، خیلی ارزش داد . دیدیدکه مراجع چه طور در مقابل این زمزمه ها وشایعه های دشمن ساز ایستادند ، بعد هم حوزه و روحانیت قم ، بعد هم شهره های مهم و مختلف کشور ، موضع خودشان را مشخص کردند . معلوم شد که ملت ایران بیدار است وانصافاً هم ملت و هم مسئولان و خود روحانیون موضع بسیار خوبی نشان دادند . من از یکایک آنهاتشکر می کنم نه به خاطر شخص ، عزیزان من ! این جا مسئله شخصی نیست من هم یکی از شما ، از نظام اسلامی از رهبری اسلامی واز ولایت فقیه به عنوان ستون فقرات این نظام بایددافع کنم وظیفه من است . تکلیف شرعی است . مسأله شخصی نیست . به خاطر مسئولیت سنگینی که من دارم ، از همه کسانی که دراین برهه ، قدم در میدان گذاشتند تا حرف دشمن را در گلوی او خفه کنند ومشت به دهان دشمن بکوبند ، صمیمانه تشکر می کنم .
و همین جا می خواهم از همه خواهش بکنم که دیگر این راهپیماییها را متوقف کنید بس است . وقت برای حضور در صحنه ودر میدان ، در راهپیمایی برای مسایل و قضایایی که همیشه این ملت با آن مواجه است ، بسیار است ، لزومی ندارد که این راهپیماییها ادامه پیدا بکند . در هر جای کشور من خواهش می کنم دیگر راهپیمایی نکنند ، البته گویندگان ونویسندگان باید ذهنها راروشن کنند ، تکلیف هدایت مردم ، یک تکلیف الهی است .دراین قضیه ، ممکن است بعضی تصور کنند که به شخص ظلم شد اگر در این مسأله به شخص من ستمی رفته باشد و کسی ظلمی کرده باشد ، من از حق شخصی خود م به طور کامل می گذرم هیچ شکایتی از هیچ کس ندارم .
البته امام بزرگوار ( رحمت الله علیه ) در طول ده سال خیلی حرفها داشت که بعضی از آنها را به مردم گفت خیلی را هم به مردم نگفت ! امام حرفهایی داریم که اگر خدای متعال در پیشگاه خودش اجازه نطق داد ، با خود او درمیان خواهم گذاشت ، لزومی ندارد که انسان همه چیزها را بگوید ! من مسأله شخصی دراین قضیه ندارم ، اما از حق مردم مطلقاً اغماض نخواهم کرد.
آن کسانی که خواستند خاطر مردم را مغشوش ، ذهن مردم را خراب و امنیت مردم را به هم بزنند ، به خیال خود خواستند مردم را در مقابل یکدیگر قرار بدهند و صفوف را از هم جدا بکنند ، اینها به مردم خیانت کردند ، به انقلاب و به کشور خیانت کردند ، به انقلاب و به کشور خیانت کردند ، باید طبق قانون با آنها رفتار بشود – البته در چارچوب قانون من خواهش می کنم هیچ کار و هیچ حرکت غیر قانونی نشود . هیچ کس از آحاد مردم درصد برنیاید که خودش برود و به خیال خود ، کس از آحاد مردم درصد برنیاید که خودش برود و به خیال خود ، کسی را مجازات کند ، نه به عهده قانون است .
البته به هیچ وجه نباید انتقام گیری چیزی نیست که جایش این جا باشد . انتقام را از دشمنان مستکبر ، درجای خود باید گرفت .کسانی که از روی نادانی ، نفهمی ، هوای نفس زودگذز ، هواهای بشری ناشی از خضال زشت و بد ، حسد و غیره اقدامی می کنند شایسته این نیستند که کسی به فکر انتقام گیری از آنها بیفتند ، لکن قانون باید اجرا بشود . اگر این کارهایی که بعضی کردند و می خواهند از هم ادامه بدهند کن اطلاع دارم که با زهم برای آینده ، برنامهایی دارند – غیر قانونی است ، اگر خیانت به مردم است – که هست – باید مسئولان اجرایی و قضایی وظایف خودشان را درباه اینها انجام بدهند ، البته من اطلاع دارم که انجام هم خواهند داد و هیچ گونه سستی ای در این زمینه وجود نخواهد داشت .
عزیزان من ! آنچه مهم است ، این است که همه آحاد ملت ، بخصوص اعضای بسیج – بسیج دانش آموری ف دانشجویی کارگری ، صنفی و عشایر ، یگانهای گوناگون بسیج و کسانی که جزو سازمان بسیج نیستند و در واقع همه و همه در پی انجام تکلیف ، حاضر و آماده باشند وخودشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب آماده کنند .
دفاع هم همیشه ، با آلات قهریه نیست ، با تفنگ نیست ، گاهی دفاع با فهمیدن است . گاهی دفاع با زبان است ، گاهی دفاع از حقیقت ، با حضور در جایی است .شاید یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد ، این بود که ذهنها را باز کرد ، ذهنها را سیاسی کرد ، چشمها را باز کرد و همه را با مسایل کشور آشنا کرد . این آشنایی ، این بصیرت باید روز به روز بیشتر و زیادتر بشود . اگر این بشود ، دشمن هیچ کاری نمی تواند انجام بده و بدانید مسئولان کشور ، همه آماده هستند برای این که وظایف خوشان را به بهترین وجهی انجام بدهند .
امروز مسولان قوه قضاییه ، مسولان قوه مقننه ، مسئولان قوه مجریه ، اعضای هیات دولت شخص رئیس جمهوری محترم ، همه دست اندکاران نیروی انتظامی و انتظامی وکسانی که در بخشهای مختلف مسئولند ، همه آماده هستند تا آن که چه که وظیفه الهی و اسلامی آنها ست ، انجام بدهند هیچ سستی و کوتاهی وجود ندارد وهمه هم در یک جهت حرکت می کنند .
دشمن به اختلاف سلیقه درباه فلان مسأله سیاسی نگاه نکند و خیال نکند که بین اینها اختلاف است نه ، درباره مسایل اصلی جامعه درباره ناموس انقلاب و مسایل اساسی اسلام ، هیچ اختلافی بین اینها نیست ، یکپارچه هستند وروحانیت معظم و بزرگان حوزه علمیه هم مثل همیشه در جلوی صفوف قرار دارند و حرکت می کنند .
بنده از خدای متعال هم خواسته که جسم و جان ناقابل من هم در همین راه در خدمت اسلام و ملت ایران قرار بگیرد .آنچه در اختیار من وجود دارد و خدای متعال ، به ودیعه به من سپرده است جسم و جان و نیروها و همه و همه به فضل پرودرگار در خدمت این راه و در مقابله با دشمن خواهد بود . دشمن بداند این انقلاب اسلامی ، همان انقلابی است که تخت امپراطوری استکبار را لرزاند ، با همان قدرت ، با همان هیبت ، با همان همینه و به فضل الهی با همان پیروزیها و پیشرفته است . بحمدالله نیروی عظیم جوانان هم درصحنه هستند . خداوند همه شما را حفظ کند ، دلهای نورانی شما را با انوار معرفت خود روشنتر و نورانی تر کند . ان شاء الله به همه شما لطف و فضل خود را عنایت کند و و جود مقدس ولی عصر ارواحنا فداء و عجل الله فرجه ، ازهمه شما راضی باشد و وروح مقدس امام بزگوار ، شما را مشمول دعای خود قرار بدهد.