منو
تبليغات







 
كودكان
كودك
يكشنبه 10 مرداد 1389 تاثير تولد نوزاد جديد بر زندگي همسران
منبع: تبيان (www.tebyan.net)




علي رغم اينكه هميشه تولد يك نوزاد جديد نويد دهنده فصل جديدي از شادي و طراوت در خانواده است اما از طرف ديگر باعث ايجاد تغييرات اساسي در مناسبات زن و شوهر با يكديگر مي گردد. بعد از تولد نوزاد جديد هر يك از والدين بخشي از وقت خود را به مراقبت از كودك متولد شده اختصاص مي دهند. اين موضوع ضمن آنكه بخشي از وقت مفيد هر دو طرف را صرف آماده شدن براي ايفاي وظيفه جديد خود به عنوان پدر و مادر مي كند باعث بروز اضطراب هايي در هر دوي آنها خواهد شد.

مهمترين اضطراب هايي كه گريبان گير مرد به عنوان پدر نوزاد مي شود عبارتند از:

- آيا من پدر خوبي خواهم شد؟
- چگونه مي توانم هم تمام وقت كار كنم، به همسرم كمك كنم، با فرزندم باشم و در عين حال براي خودم نيز فرصتي داشته باشم؟
- آيا مي توانم براي مراقبت از خانواده ام به اندازه كافي پول در بياورم؟ اگر شغلم را از دست بدهم چه اتفاقي خواهد افتاد؟
- تمام توجه همسرم متوجه فرزند تازه رسيده است آيا زندگي ما مجدداً به وضعيت عادي بازمي گردد؟

در مقابل، همسر شما به عنوان مادر كودك به دنيا آمده متحمل اضطراب هاي زير است:

- آيا مادر خوبي خواهم بود؟
- آيا دوباره تناسب اندامم را بدست مي آورم؟
- مي توانم فرزندم را از خطرات احتمالي محافظت كنم؟
- آيا امكاني دارد مجدداً به زندگي فردي خودم بپردازم (به خودم برسم) ؟
پدر و مادر شدن براي هر زوجي يك فرآيند لذت بخش و شادي آور است. گاهي اوقات ساعت ها به مشاهده نوزادشان مي پردازند و از مشاهده انگشت هاي كوچك و ظريف او لذت مي برند. هر تحول كوچكي در نوزاد عامل تفاهم و نزديكي بيشتر والدين است: لبخند اول، دندان اول، اولين شبي كه در كنار فرزندشان به خواب مي روند و...
بنابراين تمرين كردن براي ايفاي نقش پدر يا مادر در حقيقت نوعي مهارت براي در كنار هم بودن و يكي شدن است. به همراه اين لذت ها و خاطرات خوش، پاره اي مشكلات و سختي ها نيز به وجود خواهد آمد. يكي از مهمترين اين مشكلات كمبود خواب والدين است. خستگي شديد ناشي از اين مساله، مي تواند به احساس بيماري، بي حوصلگي و بداخلاقي و تند مزاجي ختم گردد. در اين مرحله است كه كوچك ترين مسايل و عدم تفاهم ها بسيار بزرگ جلوه مي كند.

مهمترين مسايلي كه مي تواند به بروز دعوا ختم شود عبارتند از:
تضعيف وضعيت مالي

چنانچه به دليل نگهداري از كودك(البته در مادران) مجبور به ترك كار خود شويد اين موضوع بغرنج تر خواهد شد.

زمان

صرف كردن زمان كافي براي كودك نو رسيده، همسر، رسيدگي كافي به امور شغلي و كارهاي شخصي تان به يك چالش و دغدغه تبديل خواهد شد.
ياد بگيريد كه در برخورد با مسائل و چالش ها، خونسردي و آرامش خود را حفظ كنيد و فراموش نكنيد كه اين اوقات گذر است و زندگي شما به حال طبيعي خود باز مي گردد

تغيير در مناسبات زناشويي

به دليل صرف شدن بيشتر وقت والدين به مراقبت از نوزاد دو طرف نسبت به قبل از يكديگر دورتر خواهند شد اين موضوع در اكثر زوج هاي جوان شايع است. گاه همين مساله باعث فاصله افتادن زيادي ميان زوجين شده و حتي موجب مي گردد كه آنها ديگر به نيازها و خواسته هاي يكديگر كمتر توجه كرده و از يكديگر غافل شوند.
حال با اين اوصاف چگونه مي توان كاري كرد كه به موازات تولد فرزند جديد و افزايش مسئوليت هاي هر يك از زوجين، زن و شوهر از يكديگر غافل نشده و مانند گذشته اوقات و فرصت هاي لازم را صرف يكديگر بكنند؟كافي است موارد زير را رعايت كنيد:

انجام كارهاي روزمره

به جاي اينكه دائماً در مورد انجام وظايف و مسئوليت هاي محوله يكديگر را سرزنش كرده و يا مقصر بدانيد، در انجام كارها با يكديگر همكاري داشته باشيد. ياد بگيريد كه در برخورد با مسائل و چالش ها، خونسردي و آرامش خود را حفظ كنيد و فراموش نكنيد كه اين اوقات گذر است و زندگي شما به حال طبيعي خود باز مي گردد. فرزند شما هميشه تا اين حد كوچك و ناتوان و نيازمند به مراقبت دائم نمي ماند بنابراين سعي كنيد به خاطر اين تغييرات موقتي واكنش شديد نشان ندهيد.

تنظيم مقررات

لازم است كه شما و همسرتان ميان همكاري و مداخله يك مرز مشخصي قائل شويد يعني علاوه بر اينكه سعي مي كنيد در انجام وظايف و مسئوليت هاي مربوط به كودك با هم همكاري و همياري داشته باشيد از طرف ديگر وارد حيطه مسئوليتي همسرتان نشويد. مثلا دائماً در مورد نحوه شير دادن، تعويض لباس و ... به همسر(زن ) خود تذكر ندهيد و يا سعي نكنيد نحوه در آغوش گرفتن كودك را به شوهرتان آموزش دهيد.

صرف زمان با يكديگر

- به خاطر داشته باشيد كه در هر مرحله از زندگي زناشويي كه باشيد لازم است اوقاتي را به همسرتان اختصاص دهيد.
اين تخصيص زمان مي تواند از روزي 2 ساعت در شبانه روز تا روز هاي پاياني هفته را شامل شود.
- حتماً زمان هايي را به تنهايي و بدون حضور فرزندتان با يكديگر صرف كنيد. براي مثال زماني كه نوزادتان در خواب است و يا مشغول بازي است، فرصت مناسبي براي آن است كه شما دو نفر زماني را به يكديگر اختصاص دهيد.
اگر ملاحظه مي كنيد كه نگهداري از فرزندتان براي شما بسيار وقت گير شده و نمي توانيد مانند گذشته به نيازهاي همسرتان توجهي داشته باشيد حتماً از كمك اطرافيان مانند مادر خودتان، مادر همسرتان و يا حتي پرستار كودك بهره بگيريد.
صحبت كردن از اساسي ترين و اصولي ترين روش هايي است كه در كاهش تعارضات زناشويي نقش موثر دارد. هر چند امكان دارد تصور كنيد كه با وجود اين همه مشغله فرصت انجام اين كار را نداريد اما اين بسيار مهم است كه شما بتوانيد با بحث ها و گفتگوهاي كوچك از درگيري ها و مشاجرات بزرگ جلوگيري كنيد. لذا سعي كنيد در ايام هفته حداقل زماني را پيدا كرده و صرف گفتگو با يكديگر كنيد و مسائل و مشكلات خود را با يكديگر در ميان بگذاريد و در احساسات خود با هم شريك شويد.
به خاطر داشته باشيد اوقاتي را كه شما صرف برقراري رابطه با همسرتان مي كنيد در اصل اين زمان صرف شادي و خوشبختي آينده فرزندتان مي شود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ


تعداد بازديد اين صفحه: 22302
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما