صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

IMG_1619.jpg
دومین همایش علماء و روحانیت تشیع و تسنن در زاهدان برگزار شد دومین همایش علماء و روحانیت تشیع و تسنن با موضوع « تبیین معارف اسلامی و بررسی خطر جریان‌های تکفیری» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب در زاهدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق در این همایش که با حضور 300 نفر از علماء و روحانیت تشیع و تسنن برگزار گردید حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان به تبیین ریشه ها و شرایط تکفیر از دیدگاه مذاهب اسلامی پرداخت.
در ابتدای این برنامه حجت الاسلام والمسلمین موسوی نماینده معاونت ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با ابراز خرسندی از برگزاری جلسات و نشست های مشترک میان علماء و روحانیت تشیع و تسنن گفت : تکفیر و جریان های تکفیری از مهمترین مشکلات فراروی جهان اسلام است که باید با تدبیر و تعامل علمای فرقین برای آن چاره جویی شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب اسلامی در این مراسم گفت : علمای اسلام در قرون اول تا چهارم بحثهای فراوانی بر روی مساله اسلام و ایمان کردند و بر همین اساس فضای تکفیری از قرن چهارم از جامعه اسلامی رخت بر بست اما متاسفانه از زمانی که ابن تیمیه در قرن 12 فتاوایی صادر کرد و برخی جوانان از این فتاوا برداشتهای اشتباه کردند مجددا جهان اسلام به دوران ابتدایی برگشت و دوباره بحث کفر و ایمان به میان آمد.
حجت السلام والمسلمین فرمانیان مطرح شدن مسئله تکفیر در جامعه اسلامی را ناشی از تاویل ، تفسیر ، اجتهاد کسانی دانست که مجتهد نیستند و صرفا با مقدمات دین آشنایی دارند و گفت : تکفیر در اسلام شرایطی دارد که مهمترین آن ، انکار ضروریات دین است و تمام علمای بزرگ اسلام اتفاق نظر دارند که کسی که شهادتین را بر زبان آورد حتی اگر از روی ترس باشد تکفیر وی جایز نیست.
وی با بیان مراتب کفر افزود: کفر نیز مراتبی دارد و کسی که یکی از ضروریات دین اسلام را انکار کند و سایر شرایط کفر بر وی جاری باشد در صورتی که در ذمه حکومت اسلامی قرار گیرد مال و جانش در امان است .
رئیس دانشکده مذاهب ادامه داد: اولین گروهی که به تکفیر مسلمانان روی آوردند خوارج بودند که در قرون ابتدایی اسلام با مطرح کردن این موضوع جنایات بسیاری را مرتکب شدند . 
وی اظهار داشت : امروز عمده ی بحران ها و جنگ ها مهم جهان در کشورهای اسلامی در جریان است و خشونت افسار گسیخته جریان های تکفیری که مسبب اصلی تمام این بحرانهاست  مهمترین آسیب آن مخدوش نمودن چهره اسلام در دنیاست و قطعا بیشترین نفع را از این اقدامات دشمنان اسلام می برند.
حجت السلام والمسلمین فرمانیان وظیفه ی علمای اسلام را در برخورد با پدیده تکفیر، سنگین عنوان کرد و افزود : علمای اسلام باید مسئله تکفیر را بخوبی تبیین و تشریح کنند بویژه جوانان را نسبت به این موضوع هوشیار سازند و از موضع گیری های تفرقه افکنانه که سبب برداشت های ناصواب می گردد پرهیز کنند .
در این همایش همچنین مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با جریان های تکفیری و تکفیر از نگاه قران و سنت مطالبی را بیان داشت.
حجت السلام والمسلمین تیموری رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق نیز در این نشست گفت : همایش علما و روحانیون شیعه و سنی با عنوان ˈتبیین معارف اسلامی و بررسی خطر جریانهای تکفیریˈ از طرف دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق با همکاری معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شده است.
وی افزود : در شرایط کنونی جهان اسلام و چالش های پیش رو ، باید علماء و روحانیت تشیع و تسنن برای مقابله با جریان های تکفیری چاره جویی کنند و بهانه ای برای عده ای تکفیری که هر روزه تعداد بسیاری از مسلمانان را تحت عنوان جهاد به خاک و خون می کشانند باقی نگذارند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق در راستای تقریب مذاهب اسلامی که یکی از اهداف و رسالت های دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق در منطقه است با برگزاری همایش هایی از این دست زمینه بحث و گفتگو میان علماء و روحانیت تشیع و تسنن را فراهم می نماید.
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما