صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

s
با حضور فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ دومین همایش «تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در سده اخیر» برگزار گردید دومین همایش «تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در سده اخیر» به یادکرد کارنامه قرآ‌ن‌پژوهی فقیه ربانی، آیت‌الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی(ره) از ساعتی پیش با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور فرزندان ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، دومین همایش «تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در سده اخیر» به یادکرد کارنامه قرآ‌ن‌پژوهی فقیه ربانی، آیت‌الله سیدهاشم میردامادی نجف آبادی(ره) و بازشناسی تفسیر ارزشمند ایشان «خلاصه البیان فی تفسیر القرآن» با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و حضور فرزندان ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم به عنوان سخنران در این همایش با بیان اینکه توجه به تاریخ در تاریخ ماندن نیست بلکه گامی در هویت‌سازی و فرهنگ سازی است، افزود: نگاه به گذشتگان و آثار عالمان و دین‌پژوهان گذشته، هویت و فرهنگ را رقم می‌زند.
وی با اشاره به اینکه برگزاری یادواره پژوهشگران قرآنی گذشته، توجه به میراث علمی گذشتگان و شخصیت‌های برجسته در تاریخ باعث افزایش تمایل به علم‌آموزی می‌شود، ادامه داد: کارهای تبلیغاتی برای آشنایی با مفاخر گذشته ظهور یافته است که در پی آن آثار گذشتگان احیاء می‌شود.
آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم و عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش با اشاره به نکاتی در مورد زندگی مرحوم میردامادی ابراز کرد: هدف از بیان اینگونه نکات و گرامیداشت‌ها این است که ما راه زندگی کردن را یاد بگیریم.
وی با بیان اینکه اگر سؤال شود که نسل متدین مشهد از صد سال پیش تحت تأثیر چه کسانی بوده‌اند، ما می‌توانیم به زندگی چند عالم بزرگوار اشاره کنیم، اظهار کرد: مردم به شکل واقعی دین را در تمام عرصه‌های زندگی این بزرگان لمس کرده‌اند، از همین رو این سیره در آن‌ها اثرگذار بود.
عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: همه افراد اهل علم و غیر معمم باید توجه داشته باشند، طوری زندگی کنند که مردم را به دین دعوت کنند زیرا مردم دینشان را از کتاب‌ها نگرفتند بلکه از منش و رفتار اینگونه افراد دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه این بزرگوار به محض ورود به مشهد در جایگاه علمای بزرگ آن عصر قرار می‌گیرند، ابراز کرد: از این وضعیت معلوم می‌شود که جایگاه علمی و اخلاقی این شخصیت بزرگ بالا بوده است و حتی علمای مشهد نیز از آن آگاه بوده‌آند.
آیت‌الله استادی با بیان اینکه فرزند ایشان مرحوم حسن میردامادی، شرح حالی را بعد از چند سال در مورد پدر خود نوشته است، گفت: در این شرح حال آمده که جهات معنوی این شخصیت آنچنان برجسته بوده که گویی زندگی مادی و رفاهی خاصی نداشته‌اند و انسان متواضعی نیز بوده‌اند.
وی ادامه داد: وقتی ایشان مانند علمای ردیف اول مشهد در قضیه مسجد گوهرشاد وارد می‌شوند، به دستور دولت تبعید شده و بعد از شهریور 1320 دوباره به مشهد برگشته و درس و تفسیر خویش را ادامه می‌دهند.
بنابر این گزارش، مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی با همکاری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اقدام به برگزاری سلسله همایش‌های گران‌سنگ مفسران شیعی کرده است که به بازدهی ابعاد و زوایای میراث تفسیری در حوزه علمیه خراسان طی سده اخیر می‌پردازد. در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر و تفسیرنگاری در سه دهۀ اخیر در حوزۀ علمیه خراسان به مناسبت شصتمین سال درگذشت آیت‌الله حاج شیخ محمد نهاوندی، صاحب تفسیر نفحات‌الرحمن فی تفسیرالقرآن، مراسم بزرگداشتی برگزار شد.
رونمایی از تفسیر خلاصه البیان فی تفسیر القرآن، برپایی نمایشگاهی متشکل از آثار مفسران حوزه علمیه خراسان از قرن سوم تاکنون و اهدای ویژه‌نامه شامل مقالات در خصوص میراث تفسیری حوزه علمیه خراسان از قرن ششم تاکنون به مدعوین، از جمله برنامه‌های جانبی این همایش بود.
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما